آفریقا ، مصر و چالشی به نام سدالنهضه

به گزارش مجله بیزبینگ، مصر به سد النهضه و آبگیری آن از سوی اتیوپی به عنوان یک چالش عظیم می نگرد که امنیت آبی آنرا به مخاطره می اندازد؛ اما تا به امروز به راه حل دیپلماتیک روی آورده است.

آفریقا ، مصر و چالشی به نام سدالنهضه

با تور آفریقای جنوبی ارزان یه جذابترین کشور قاره آفریقا سفر کنید، ترکیبی از سافاری های دلنشین و اقامت در هتل های لوکس را در این سفر پر هیجان تجربه کنید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از البیان، سامح شکری وزیر خارجه مصر از اتیوپی خواست که از مواضع خصمانه درباره سد النهضه دست بردارد.

وی ضمن ابراز آمادگی برای همه سناریوها خاطرنشان کرد: باید اراده دست یابی به توافق نزد حاکمان اتیوپی درباره سد النهضه وجود داشته باشد و از مواضع خصمانه پرهیز گردد. آنها باید به آینده و روابط و همکاری و روابط برادرانه توجه نمایند.

شکری گفت: مواضع مقامات اتیوپی تکراری است. مصر اراده سیاسی خود را برای دستیابی به توافق اعلام نموده است.

وی با اشاره به نرمش مصر و اینکه در راستای تحقق منافع سه کشور یعنی مصر، اتیوپی و سودان حرکت نموده است، اعلام کرد: سد النهضه موضوعی حیاتی برای مصر است.

وزیر خارجه مصر در ادامه خاطرنشان کرد که قاهره همچنان رویکرد دیپلماتیک درباره سدالنهضه در پیش خواهد گرفت و رایزنی با مقامات آفریقایی را ادامه خواهد داد.

همزمان محمد عبدالعاطی وزیر امور آبی مصر هم گفت: مصر به دنبال دست یابی به توافقی عادلانه و الزام آور برای همه در موضوع سد النهضه است.

وی اضافه نمود: سد النهضه و تاثیر آن بر آب رود نیل یکی از چالش های عظیم کنونی مصر است به ویژه با توجه به اقدامات یکجانبه ای که اتیوپی درباره آبگیری و راه اندازی سد انجام می دهد و این اقدامات یکجانبه تبعات منفی زیادی به دنبال خواهد داشت که مصر آنرا نمی پذیرد.

آمار جدید کرونا در قاره سیاه

براساس جدیدترین آمار تارنمای ارزیابی های جهانی ورلدومتر، تعداد مبتلایان به کرونا در قاره آفریقا به 4 میلیون و 149 هزار و 65 نفر و شمار قربانیان در این قاره به 110 هزار و 466 نفر افزایش یافته است.

از سوی دیگر تا به امروز در این قاره 3 میلیون و 708 هزار و 270 نفر از مبتلایان به کرونا بهبود یافته اند.

بیشترین میزان ابتلا به کرونا در آفریقای جنوبی، مراکش، تونس، مصر، اتیوپی و نیجریه و بیشترین میزان موارد فوتی ناشی از کرونا در کشورهای آفریقای جنوبی و مصر به ثبت رسیده است.

فرایند واکسیناسیون عمومی در برابر ویروس کرونا در 30 کشور آفریقایی شروع شده است.

بازداشت تبعه آمریکایی در اوگاندا

پلیس اوگاندا با انتشار اطلاعیه ای خاطرنشان کرد که یک شهفرایند آمریکایی با نام گی اسمیت را به اتهام کوشش برای سرنگونی دولت اوگاندا دستگیر نموده است.

این فرد در خانه خود در غرب اوگاندا دستگیر و به کامپالا پایتخت منتقل شده است. پلیس اوگاندا جزئیات بیشتری از این پفراینده اعلام ننموده است.

دولت اوگاندا می گوید که بعضی قدرت های خارجی در امور داخلی این کشور دخالت می نمایند.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 7 فروردین 1400 بروزرسانی: 7 فروردین 1400 گردآورنده: bizbing.ir شناسه مطلب: 1548

به "آفریقا ، مصر و چالشی به نام سدالنهضه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آفریقا ، مصر و چالشی به نام سدالنهضه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید