آیین نامه ستاد هماهنگی و راهبری نقشه مهندسی فرهنگی ابلاغ شد

به گزارش مجله بیزبینگ، آیین نامه داخلی ستاد هماهنگی و راهبری اجرای نقشه مهندسی فرهنگی کشور در قالب 13 ماده و دو تبصره ابلاغ شد.

آیین نامه ستاد هماهنگی و راهبری نقشه مهندسی فرهنگی ابلاغ شد

به گزارش ، آیین نامه داخلی ستاد هماهنگی و راهبری اجرای نقشه مهندسی فرهنگی کشور در قالب 13 ماده و دو تبصره ابلاغ شد.

متن این مصوبه که در 20 شهریور 1398 و به استناد تبصره یک بند ب فصل هفتم نقشه مهندسی فرهنگی کشور ابلاغ شده است به توضیح ذیل است:

ماده 1- اختصارات:

ماده ­واحده: ماده­ واحده وظایف و ترکیب اعضای ستاد هماهنگی نقشه مهندسی فرهنگی کشور مصوب جلسه 748 در تاریخ 27 /03 / 1393 شورای عالی انقلاب فرهنگی

نقشه: نقشه مهندسی فرهنگی کشور

شورای عالی: شورای عالی انقلاب فرهنگی

شورای ستاد: شورای ستاد هماهنگی و راهبری اجرای نقشه مهندسی فرهنگی کشور

دبیر: دبیر ستاد هماهنگی و راهبری اجرای نقشه مهندسی فرهنگی کشور

ماده2- ارکان ستاد:

شورای ستاد، رئیس، دبیر

ماده 3- وظایف شورای ستاد:

وظایف شورای ستاد که از اعضای حقیقی و حقوقی مندرج در بند ب ماده ­واحده، تشکیل شده است، عبارت است از:

تقسیم کار ملی و ایجاد هماهنگی و انسجام بخشی اجرای نقشه، تصویب سیاست های اجرایی و خطوط راهنمای مربوط به اقدامات ملی برای ابلاغ به دستگاه ها، انتخاب اقدامات ملی برای مطالبه برنامه های اجرایی از دستگاه ها در سال های مختلف، تصویب برنامه های پیشنهادی دستگاه ها برای اجرای مفاد نقشه، آنالیز و تأیید اسناد و برنامه­ های ملی و بخشی اولویت دار، نظارت بر حسن اجرای نقشه، نظارت بر پیشرفت عملکرد طرح ها و برنامه های مصوب دستگاه های اجرایی، آنالیز وضع موجود فرهنگی کشور بر اساس شاخص های مصوب، رصد، پایش و آینده نگری اوضاع محیطی، رقبا و تحولات جهانی فرهنگی و اجتماعی و آنالیز و تأیید پیشنهادها به منظور تکمیل و به روزرسانی دوره ای نقشه و ارائه به شورای عالی و تصویب نهایی.

ماده 4- جلسات عادی شورای ستاد، بر اساس برنامه مشخص و با دعوت دبیرتشکیل خواهد شد. همچنین جلسات فوق العاده شورای ستاد در صورت لزوم با دستور رئیس و یا درخواست اکثریت اعضاء و تأیید رئیس ستاد برگزار می گردد.

ماده 5- جلسات ستاد به صورت ماهانه و جلسات کمیسیون های تخصصی (موضوع تبصره سه بند ب ماده ­واحده) هر دو هفته یک بار برگزار خواهد شد.

ماده 6- جلسات شورای ستاد با حضور دو سوم اعضاء(16 نفر) رسمیت می یابد و مصوبات آن با رأی اکثریت مطلق حاضرین (حداقل 9رأی) به تصویب می رسد. در صورت به حد نصاب نرسیدن تعداد حاضران برای دو جلسه متوالی، رئیس می تواند تصویب موضوعات در دستور را به وسیله شورای مشخص و شورای عالی پیگیری کند.

ماده 7- طبق حکم تبصره دو بند ب ماده واحده، به تشخیص رئیس ستاد، در موارد لازم از نمایندگان رؤسای قوا، معاونان رئیس جمهور، معاونان قوة قضائیه، اعضای هیئت وزیران، رؤسای کمیسیون های مجلس شورای اسلامی، سازمان های عمومی غیردولتی، فرهنگستان ها و یا سایر نهادهای ذی ربط برای شرکت در جلسات شورای ستاد دعوت به عمل خواهد آمد.

مدعوین مذکور در جلسه ستاد و در مورد تصمیم گیری نسبت به موضوع یا موضوعاتی که به واسطه آن به جلسه دعوت شده اند، دارای حق رأی هستند.

تبصره: همچنین حضور معاونان، مشاوران و کارشناسان ستاد و سایر صاحب نظران با تأیید دبیر و بدون حق رأی در جلسات شورای ستاد بلامانع خواهد بود.

ماده 8 - وفق شق (1) بند ب ماده واحده، در غیاب رئیس جمهور، معاون اول رئیس جمهور، رئیس شورای ستاد هماهنگی و راهبری نقشه مهندسی فرهنگی است.

ماده 9- وظایف رئیس شورای ستاد:

تایید دستور جلسات شورای ستاد، اداره جلسات شورای ستاد، ابلاغ مصوبات شورای ستاد به دستگاه های اجرایی، ارائه پیشنهادها و مصوبات شورای ستاد به شورای عالی در موارد احتیاج به تصویب نهایی در شورای عالی و اتخاذ تدابیر لازم برای اجرای مصوبات شورای ستاد

ماده 10- دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، قائم مقام رئیس و دبیر شورای ستاد هماهنگی و راهبری نقشه مهندسی فرهنگی کشور و محل دبیرخانه ستاد، دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی است.

تبصره: ستاد فرهنگ و کمیسیون فرهنگی اجتماعی دبیرخانه شورای عالی فرهنگی مسئولیت انجام امور کارشناسی دستورات ستاد هماهنگی و راهبری اجرای نقشه مهندسی فرهنگی کشور را بر عهده خواهند داشت. دستور جلسات در قالب طرح و لایحه نیز می تواند پیشنهاد گردد.

ماده 11- وظایف دبیر:

دبیری جلسات شورای ستاد، اعلام مصوبات شورای ستاد به شورای عالی در موارد لزوم، ارجاع گزارش های سالانه پیشرفت اجرای نقشه به شورای عالی

ماده 12- مصوبات شورای ستاد در چارچوب این آیین نامه با ابلاغ رئیس به دستگاه ها، لازم الاجرا است.

ماده 13- این آیین نامه در قالب 13 ماده و 2 تبصره، در جلسه اول به تاریخ 29/4/1398 ستاد هماهنگی و راهبری اجرای نقشه مهندسی فرهنگی به تصویب رسید و از تاریخ ابلاغ، لازم الاجرا است.

نخستین جلسه ستاد مهندسی فرهنگی کشور روز شنبه 29 تیرماه سال جاری با حضور اسحاق جهانگیری برگزار گردید. این سند، تمامی عرصه فرهنگ و هنر، سبک زندگی و روابط اجتماعی را در بر می گیرد، بنابراین حساسیت بیشتری روی آن وجود دارد.

تاکنون نزدیک به سه هزار نفر از کارشناسان در رشته های مختلف برای تدوین سند مهندسی فرهنگی مشارکت داشته اند و 34 جلسه از جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی به آنالیز و تصویب این سند اختصاص داشته است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 25 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: bizbing.ir شناسه مطلب: 326

به "آیین نامه ستاد هماهنگی و راهبری نقشه مهندسی فرهنگی ابلاغ شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیین نامه ستاد هماهنگی و راهبری نقشه مهندسی فرهنگی ابلاغ شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید