اکتبر ، ماه خشم 11 کشور در سه قاره جهان

به گزارش مجله بیزبینگ، مردم 11 کشور در ماه اکتبر جاری در سه قاره جهان دست به اقدامات اعتراضی زدند که دلیل اصلی این اعتراضات اوضاع اجتماعی و اقتصادی و شکست سیاست های دولتی بوده است.

اکتبر ، ماه خشم 11 کشور در سه قاره جهان

به گزارش ایرنا، شبکه خبری اسکای نیوز عربی امروز (دوشنبه) در گزارشی با اشاره به این تجمع ها نخست به خشم مردم هنگ کنگ اشاره کرد و نوشت: این تجمع ها در اعتراض به لایحه استرداد مجرمان از هنگ کنگ به چین بود و حوادث خشونت آمیز در این تجمع ها، موضوع داغ شبکه های اجتماعی بوده و محکومیت بین المللی را به دنبال داشته است.

چین معتقد است برخی از کشورهای غربی از جمله آمریکا و انگلیس در این نا آرامی ها نقش دارند و بارها به این کشورها هشدار داده است از دخالت در امور هنگ کنگ دست بردارند.

در اندونزی نیز دانشجویان همچنان به اعتراضات خود در مخالفت با پیش نویس اجرای اصلاحاتی در قانون جنایی کشورشان ادامه می دهند.

اسکای نیوز ادامه داد: در عراق و لبنان نیز خواسته اساسی معترضان، بهبود اوضاع مالی و اجتماعی بود و دولت بغداد و بیروت همچنان به دنبال راهی برای خروج از بحران هستند.

تظاهرات و ناآرامی های اخیر در عراق که از 9 مهر در شهرهای مختلف این کشور آغاز شده بود پس از 5 روز فروکش کرد. در لبنان نیز شهرهای مختلف این کشور از شامگاه پنج شنبه، شاهد تظاهرات اعتراض آمیز مردمی است که به دلیل مسائل مالی و معیشتی و تصمیم جدید دولت در اعمال مالیات به خیابان ها آمده اند.

این پایگاه خبری تاکید کرد: در روسیه نیز، مسکو صحنه اعتراضات گسترده علیه پیگرد قانونی فعالان بوده است این تجمع اعتراضی با مجوز نهادهای امنیتی مسکو در اوایل مهر ماه در نزدیکی میدان سرخ مسکو و در خیابان پراسپکت ساخاروف که دومای روسیه در آن واقع شده است، برگزار گشت.

در حالی که وزارت کشور روسیه تعداد افراد شرکت کننده در تجمع را 20 هزار نفر اعلام کرده است موسسه ای به نام بلی شوتچیک وابسته به مخالفان دولت روسیه، تعداد معترضان را 25 هزار و 500 نفر اعلام کرده است.

این تجمع با عنوان آزاد کن برگزار گشت و شرکت کنندگان در آن خواستار پایان دادن به پیگرد قضایی مخالفان بازداشتی توسط ماموران پلیس و گارد ملی روسیه شدند.

این پایگاه خبری با اشاره به اعتراضات مردم اکوادور افزود: این کشور هم نیز به خاطر سیاست های ریاضت مالی دولت سالهاست که شاهد آشفتگی و اعتراضات مردمی است و بحران مالی ناشی از رکود اقتصاد در اکوادور سبب شد که لنین مورنو رئیس جمهوری این کشور در اوایل ماه اکتبر مجبور شود برای جلوگیری از تشدید ناآرامی های اعتراضی نسبت به بسته اصلاحات مالی دولت، وضعیت فوق العاده اعلام کند. این اعتراض ها پس از آن آغاز شد که دولت در راستای اجرای بسته اصلاحاتی مالی و مالی روز پنجشنبه گذشته یارانه سوخت را حذف کرد.

از سویی دیگر وضعیت نابسامان مالی در شیلی نیز هزاران نفر را به امید اجرای اصلاحات به خیابان ها آورده است. مردم هائیتی نیز در اعتراض به بحران مالی در این کشور در ماه اکتوبر به خیابان ها آمدند و به دنبال استعفای رییس جمهور خود هستند. به همین دلیل شورای امنیت سازمان ملل متحد چهارشنبه هفته گذشته در میان ناآرامی ها به ماموریت نیروهای حافظ صلح در هائیتی پس از 15 سال پایان داد و گفت این کشور همچنان شاهد مسائل مالی و سیاسی بزرگ است.

اسکای نیوز تاکید کرد که کشورهای اروپایی نیز از مخالفت های مردمی در امان نبودند و منطقه کاتالونیا در اسپانیا که مدتی بود آرامش نسبی پس از تحولات و ناآرامی های سال 2017 را تجربه می کرد، بار دیگر پس از بازگشت استقلال طلبان به قدرت و صدور احکام زندان برای رهبران پیشین این منطقه، شاهد اعتراض ها و راهپیمایی های حامیان آن ها است.

فرانسه نیز شاهد مجموعه ای از جنبش های اعتراضی، از جمله تظاهرات جلیقه زردها، راهپیمایی نیروهای امنیتی، اعتراض به نژادپرستی و پدیده اسلام هراسی بوده است و از سویی دیگر کشاورزان در هلند از سیاست های اقلیمی دولت خود خشمگین هستند.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 14 آذر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: bizbing.ir شناسه مطلب: 481

به "اکتبر ، ماه خشم 11 کشور در سه قاره جهان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اکتبر ، ماه خشم 11 کشور در سه قاره جهان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید