ایجاد 3000 شغل در معادن کوچک در سال 98

به گزارش مجله بیزبینگ، مدیرعامل شرکت تهیه و فراوری مواد معدنی ایران (ایمپاسکو) با اشاره به وجود 185 معدن غیرفعال قابل احیا در کشور، از برنامه ریزی برای ایجاد 3000 شغل در حوزه معادن کوچک اطلاع داد.

ایجاد 3000 شغل در معادن کوچک در سال 98

به گزارش خبرنگاران، وجیه اله جعفری با اشاره به اینکه طرح توسعه معادن کوچک مقیاس از سال 1396 از سوی خانه معدن ایران و انجمن ها مطرح شده، اظهار کرد: اواخر سال 1396 تفاهم نامه ای با حضور چهار سرمایه گذار منعقد و طرح احیا معادن کوچک آغاز شد. این طرح با توجه به دستور وزیر صمت به عنوان طرح اولویت دار در سال 1398 مطرح شده است.

وی اضافه کرد: در هدف گذاری سال 1398، پیش بینی شده 600 بسته سرمایه گذاری برای فعال سازی 150 معدن عملیاتی گردد که حاصل این امر ایجاد 3000 شغل در حوزه معادن کوچک است.

او با بیان اینکه رئیس هیئت عامل ایمیدرو مجری اصلی طرح احیای معادن کوچک مقیاس و متوسط است و طرح را برای انجام به شرکت تهیه و فراوری مواد معدنی ایران تفویض نموده، اظهار کرد: تاکنون 126 معدن کوچک مقیاس اطلاعات خود را ارسال نموده اند و در 9 استان پردازش اطلاعات تکمیل شده و یک استان نیز در حال پردازش اطلاعات است.

به گفته این مقام مسئول، از تعداد معادن پردازش شده، 165 معدن فعال، قابل توسعه و اشتغال جدید بوده و 185 معدن نیز غیر فعال بوده و قابلیت احیا دارند.

وی در ادامه اعلام کرد: بیشترین معادن فعال در استان اصفهان و کمترین آن در استان البرز است. همچنین در حال حاضر 248 معدن در حال تجهیز است که بیشترین معدن در حال تجهیز در استان مرکزی است.

مدیرعامل شرکت تهیه و فراوری مواد معدنی ایران گفت: در پنج مورد تسهیلات زیرساختی ارایه شده و این تعداد معادن به سمت فعال شدن می روند. همچنین تاکنون مشکل 13 معدن با معرفی به صندوق بیمه سرمایه گذاری فعالیتهای معدنی رفع شده است. 16 مورد نیز دارای مشکل حقوقی بودند که در حال حاضر به نوعی مشکل آنها رفع شده است.

جعفری ادامه داد: از 27 نمونه معدن پایش شده، 32 درصد تامین نقدینگی، 12 درصد زیرساخت، 10 درصد مشکل تکمیل اکتشاف، 10 درصد مشکل حقوقی و 5 درصد مشکل بازار داشتند.

وی اضافه کرد: اگر این 27 پروژه عملیاتی گردد، 62 معدن تاثیر مثبت می گیرند. همچنین با اجرای پروژه های زیرساختی، 44 معدن و چنانچه 55 پروژه مستقل انجام گردد، 350 معدن تاثیرات قابل توجه می پذیرند.

جعفری معرفی طرح و ایجاد هم افزایی بین مدیران اجرایی را از جمله اهداف برگزاری همایش توسعه معادن کوچک مقیاس مطرح کرد و گفت: معادن کوچک مقیاس و متوسط 98.3 درصد معادن کشور را تشکیل می دهند. همچنین معادن کوچک مقیاس 85 درصد اشتغال و 65 درصد فراوری را در بخش معدن به خود اختصاص می دهند.

مدیرعامل شرکت تهیه و فراوری مواد معدنی ایران در ادامه بیشترین مشکل معادن را کمبود سرمایه، نبود زیرساختها و بازار مطرح کرد و گفت: کوشش می کنیم با برگزاری جلسات شورای عالی معادن، اتاق فکر و هم اندیشی با صاحبان معادن، راهکارهای رفع مسائل را آنالیز کنیم و اقدامات اساسی در جهت رفع مسائل انجام دهیم.

وی با بیان اینکه با استفاده از بسته های سرمایه گذاری و واحدهای سیار و فرآوری می توان به احیای معادن یاری کرد، توضیح داد: دولت، ایمیدرو، ایمپاسکو، مرکز تحقیقات و فرآوری موارد معدنی ایران و صندوق بیمه فعالیت های معدنی، از طرح توسعه معادن کوچک مقیاس حمایت می نمایند.

امروز (سه شنبه) همایش رونق فراوری با احیا، فعال سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس برگزار گردید.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 7 شهریور 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: bizbing.ir شناسه مطلب: 207

به "ایجاد 3000 شغل در معادن کوچک در سال 98" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایجاد 3000 شغل در معادن کوچک در سال 98"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید