ایران، ترکیه و چین در بالاترین رده های کاریکاتور هستند
به گزارش مجله بیزبینگ، پیشکسوتِ عرصه کاریکاتور گفت: وقتی که کاتالوگ رویدادهای بین المللی کاریکاتور را آنالیز کنیم متوجه می شویم که ایران، ترکیه و چین در سه رده بالای شرکت کنندگان هستند که به هر رویدادی اعتبار می دهند.
با تور چین سفری خاطره انگیز را تجربه کنید و از قدیمیترین تاریخچه آسیا دیدن کنید و از دیوار چین در پکن عبور کنید و به نمایشگاه گوانجو رفته و در خیابانهای شانگهای قدم بزنید.
محمدحسین نیرومند کاریکاتوریست و گرافیست در حاشیه مراسم افتتاحیه یازدهمین دوسالانه کاریکاتور تهران در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، گفت: این دوسالانه یکی از معتبرترین جشنواره های ملی کشور است که در داخل و خارج کشور شأن والایی دارد و جزء 10 جشنواره برتر دنیا در حوزه کاریکاتور محسوب می گردد و باید یک اتفاق بزرگ در عرصه فرهنگ وهنر تلقی گردد.
نیرومند درباره مزایای این دوسالانه گفت: طی این جشنواره هنرمندان هر دوسال یک بار، منتخبِ آثارشان را ارائه می نمایند؛ همچنین کاریکاتوریست ها می توانند به ایده ها و گرایشات روز که در عرصه کاریکاتور مطرح است دستیابی پیدا نمایند. کاریکاتور زبان تصویری هنرمندان است؛ کاریکاتوریست ها با این زبان با یکدیگر صحبت می نمایند؛ آنها طی این دوسالانه بین المللی با تکنیک ها و نحوه اجرای آثار آشنا می شوند.
وی با بیان این که دوسالانه کاریکاتور ایران یک رویداد قابل اعتماد و بین المللی است؛ توضیح داد: از گرافیست ها، کاریکاتوریست ها و عموم علاقه مندان دعوت می کنم تا از این نمایشگاه بازدید نمایند چون حقیقتاً نمایشگاهی است که ارزش دیدن را دارد.
این پیشکسوتِ عرصه کاریکاتور اذعان کرد: ما جزء کشورهای پیشرو در زمینه کاریکاتور هستیم به نحوی که اگر کاریکاتوریست های ما یک رویداد بین المللی کاریکاتور را تحریم نمایند؛ آن رویداد به طور کلی افت می نماید چون آمار هنرمندان کاریکاتوریست در ایران بسیار بالاست؛ وقتی که کاتالوگ رویدادهای بین المللی کاریکاتور را آنالیز کنیم متوجه می شویم که ایران، ترکیه و چین در سه رده بالای شرکت نمایندگان هستند که به هر رویدادی اعتبار می دهند.
وی با اشاره به پیشرفت چشم گیر هنر کاریکاتور ایران طی سال های اخیر گفت: متأسفانه ما هنوز یاد نگرفته ایم که در زمینه های مختلف از زبان هنر استفاده کنیم؛ کاریکاتورهای ما باید وارد مطبوعات شوند اما سردبیران ما متوجه این مقولات نیستند. بسیاری از این کاریکاتورها جنبه آموزشی دارد و می تواند موجب ارتقای فرهنگ شهروندی گردد بنابراین باید این آثار وارد محیط شهری شوند اما از این آثار حمایت نمی گردد و در نهایت محدود به فضای گالری ها می شوند اما این ها زمانی می توانند تأثیرگذار باشند که از این محدوده خارج شوند و در بخش های مختلف حضور یابند. نظام فرهنگی ما آگاهی کافی از ظرفیت هنر ندارد و به همین دلیل از ظرفیت کاریکاتور هم نمی تواند استفاده کند.
منبع: تسنیم