باغ شاهزاده ماهان

به گزارش مجله بیزبینگ، در این مقاله از معرفی جاهای دیدنی کرمان یکی از جاذبه های بسیار زیبای این استان یعنی باغ شاهزاده ماهان را به شما معرفی خواهیم کرد که یکی از باغ های بسیار زیبا، دیدنی و محبوب میان گردشگران است. در ادامه با خبرنگاران همراه باشید…

باغ شاهزاده ماهان

بلیط هواپیما در طاهاگشت

باغ شاهزاده ماهان یا باغ شازده ماهان یکی از باغ های تاریخی بسیار زیبای ایران است که در حدود 2 کیلومتری شهر ماهان و در نزدیکی شهر کرمان و در دامنه کوه های تیگران قرار گرفته است و به سرانجام دوره قاجاریه مربوط خواهد شد. باغ شاهزاده ماهان کرمان در مختصات جغرافیایی 30 درجه و 1 دقیقه عرض شمالی و 57 درجه و 17 دقیقه طول شرقی قرار گرفته و بلندای آن از سطح دریای آزاد 2020 متر است. این اثر در تاریخ 14 آبان 1353 با شمارهٔ ثبت 1012 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. و در سال 2011 در نشست سی و پنجم میراث جهانی یونسکو به همراه هشت باغ ایرانی دیگر در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت جهانی رسیده است.

این باغ یکی از 9 باغ ایرانی است و اطلاعات این باغ از طرف یونسکو به 35 زبان ترجمه و در نقشه گردشگری یونسکو قرار گرفته است . باغ شاهزاده ماهان با درختان سر به فلک کشیده و زمزمه جویباری که از هر گوشه و کنار آن شنیده خواهد شد مثل الماسی قیمتی بر سینه کویر می درخشد.

این باغ از نمونه باغ تخت های ایرانی است و در زمینی مستطیلی شکل به مساحت پنج و نیم هکتار بنا شده و دارای سردر ورودی بسیار زیبایی است. بناهای باغ عبارتند از کوشک اصلی یعنی سکونتگاه دائمی و یا فصل مالک که در سرانجام فوقانی باغ قرار گرفته است. سردر خانه در مدخل باغ به صورت بنایی خطی جبهه ورودی باغ را اشغال نموده و در دو طبقه بنا شده است. طبقه فوقانی دارای اطاق هایی است که برای زندگی و پذیرایی پیش بینی شده اند. این باغ علاوه بر سردر، شامل عمارت شاه نشین و حمام نیز می باشد. در حال حاظر قسمت شاه نشین، به یک رستوران تبدیل شده و توسط بخش خصوصی اداره خواهد شد.

در این باغ درختان میوه متنوعی به چشم می خورند و در جلوی عمارت هم حوض ها و فواره ها آب نمای زیبایی را تشکیل داده اند.

باغ شاهزاده به گونه ای استقرار یافته که حداکثر استفاده از مناظر بدیع داخلی را به صورت زیر امکان پذیر می سازد: در بدو ورود، مخصوصاً در طبقه فوقانی سردر خانه به غیر از دیدها و مناظر بیرونی باغ، منظره چهارباغ و در جهت عکس آن منظره کوه را امکان پذیر می سازد. این مناظر عمده یعنی رؤیت حرکت آب، حوض ها و آبشارها هرکدام به نوبه خود تأکیدی بر محورهای عمود بر محور اصلی دارند و توأم با نظام گیاهی مناظر بدیع داخلی را ارائه می دهند.

این باغ ابتدا به دستور محمد حسن خان سردار ایروانی حاکم وقت کرمان ساخته شد و بنای درون آن بعداً توسط عبدالحمید میرزا ناصرالدوله حاکم کرمان طی یازده سال حکمرانی وی (1298 ه . ق تا 1309 ه. ق) ساخته شد و با مرگ وی نیز بنای آن نیمه تمام رها شد. گفته خواهد شد زمانی که خبر مرگ ناگهانی حاکم را به ماهان می برند، بنّایی که مشغول تکمیل سردر ساختمان بود تغار گچی را که در دست داشته محکم به دیوار کوبیده و کار را رها نموده و فرار نموده است. به همین علت جاهای خالی کاشی ها را بر سردر ورودی می توان دید. تاریخ بنای باغ 1276خورشیدی است.

در این باغ درختان میوه متنوعی به چشم می خورند، از درختان سوزنی مثل کاج و سرو گرفته تا درخت چنار و سپیدار. درختان میوه هم هستند که در کرته ها کاشته می شوند و در فصولی که میوه دارند منظره جالب و رنگارنگی را به وجود می آورند. در جلوی عمارت هم حوض ها و فواره ها آب نمای زیبایی را تشکیل داده اند. منبع آب باغ رودخانه کوچک تیگران است. مسعودی بنای این باغ را از جنبه های مختلف معماری و نقش آب در آن بررسی نموده است.

هر ساله گردشگران از این باغ زیبای ایرانی بازدید می کنند و از زیبایی و طراوت آن لذت می برند. این باغ یکی از 9 باغ ایرانی است و اطلاعات این باغ از طرف یونسکو به 35 زبان ترجمه و در نقشه گردشگری یونسکو قرار گرفته است . باغ شاهزاده در تاریخ سی ام تیرماه 1390 به ثبت جهانی یونسکو رسیده است.

این باغ در سال 1357 مرمت شد ولی در زلزله سال 1360 آسیب هایی دید که پایان پس از خریداری، توسط اداره فرهنگ و هنر با شماره 1012 در فهرست آثار ملی ثبت شد و مورد بازسازی و ترمیم قرار گرفت.

در زمستان 1392 خبری منتشر شد در این خصوص که با هشدار رسمی یونسکو به سازمان میراث فرهنگی، در صورت تملک بخشهایی از این باغ توسط بخش خصوصی و تبدیل عمارت هایی از آن به اقامتگاه های گردشگران و مسافران، یونسکو اقدام به خروج نام این باغ از فهرست جهانی خود می نماید. در بیانیه یونسکو اعلام شده است که هرگونه تغییر و بازسازی اماکن تاریخی ثبت جهانی شده باید زیر نظر این سازمان و با اجازه آن انجام شود که حضور بخش خصوصی در بخش هایی از این باغ، از جمله موارد نقض این قانون محسوب خواهد شد.

لمینت دندان کامپوزیت دندان ایمپلنت دندان ارتودنسی

منبع: تاپ تراول
انتشار: 16 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: bizbing.ir شناسه مطلب: 289

به "باغ شاهزاده ماهان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "باغ شاهزاده ماهان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید