باید و نبایدهای تغذیه در بچه ها اوتیسمی

به گزارش مجله بیزبینگ، خبرنگاران/ایلام کارشناس ارشد تغدیه و مدیر آزمایشگاه کنترل غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت:بچه ها اوتیسمی به طور معمول نسبت به چند نوع غذای خاص و مورد علاقه شان تمایل نشان داده و در برابر غذاهای تازه بسیار مقاومت می نمایند و این امر اگر به درستی مدیریت نشود تنوع کم غذایی به کمبود بعضی ریزمغدی و آهن منجر خواهد شد.

باید و نبایدهای تغذیه در بچه ها اوتیسمی

الهام رنجبر در گفت وگو با خبرنگاران، اظهار کرد: دربچه ها مبتلا به اوتیسم علاوه بر طیف وسیع اختلالات رفتاری، انواع حساسیت های غذایی نیز وجود دارد که با در نظر گرفتن آنها رژیم غذایی هر کودک از دیگری متمایز می شود.

وی با بیان اینکه در این بچه ها انتخاب غذا مسئله حائز اهمیتی است، توضیح داد: بچه ها اوتیسمی به طور معمول نسبت به چند نوع غذای خاص و مورد علاقه شان تمایل نشان داده و در برابر غذاهای تازه بسیار مقاومت می نمایند و این امر اگر به درستی مدیریت نشود تنوع کم غذایی به کمبود بعضی ریزمغدی ها از جمله امگا3، روی، ویتامین های گروه B و آهن و... برای کودک منجر خواهد شد و رشد کودک را از نظر قد و وزن تحت تاثیر قرار می دهد، مصرف بی رویه مواد غذایی قندی در این بچه ها باعث اضافه وزن می شود به طوری که چاقی در این بچه ها نیز شایع است.

رنجبر گفت: بعضی مطالعات نشان داده اند که رژیم غذایی حاوی گلوتن و اندازه فراوان کازئین و غذاهای حاوی شکر و رنگ مصنوعی باعث تشدید علایم رفتاری در این بچه ها می شود، بنابراین حذف مواد غذایی حاوی گلوتن(شامل انواع مواد غذایی حاوی گندم و آرد گندم از قبیل نان، کیک و کلوچه، ماکارونی، همبرگر ، سوسیس، کالباس، ورمیشل و آش رشته و..) و کازئین(از قبیل انواع شیر ، ماست ،کشک و پنیر) و رنگهای مصنوعی غذایی که در انواع شکلات ها ، شیرینی های تر، انواع آب میوه های صنعتی، شکر و کافئین شاید بتواند به کاهش اختلال توجه، اختلال خواب و بیش فعالی این بچه ها یاری نموده باشد.

این کارشناس ارشد تغدیه در انتها گفت: با توجه به اینکه حذف بعضی گروه های غذایی باعث کاهش دریافت ویتامین ها و مینرال های مورد احتیاج این بچه ها خواهد شد در این صورت پایش دوره ای رشد و تجویز مکمل های مورد احتیاج بر حسب سن، جنس، قد و وزن کودک زیر نظر مشاور و متخصص تغذیه و یا پزشک توصیه می شود.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 1 آذر 1400 بروزرسانی: 1 آذر 1400 گردآورنده: bizbing.ir شناسه مطلب: 1893

به "باید و نبایدهای تغذیه در بچه ها اوتیسمی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "باید و نبایدهای تغذیه در بچه ها اوتیسمی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید