برنامه امیرکبیری ها برای هیئت علمی های خاموش ، سرانجام نامه هایی که باید برای برطرف مسائل یا افتخارآفرینی علمی تعریف شوند

به گزارش مجله بیزبینگ، دانشگاه امیرکبیر که حجم قرارداد های ارتباط با صنعتش نسبت به سال قبل افزایش چشمگیری داشته برای هیئت علمی های خاموش خود برنامه ریزی نموده است.

برنامه امیرکبیری ها برای هیئت علمی های خاموش ، سرانجام نامه هایی که باید برای برطرف مسائل یا افتخارآفرینی علمی تعریف شوند

گروه دانشگاه خبرنگاران، محیا معصومی- رشد و ارتقای یک دانشگاه وابسته به پویایی تک تک اعضای آن است و اینگونه نیست که تنها دانشجویان سطح و صندلی دانشگاهی را ارتقا دهند؛ بلکه اساتید و اعضای هیئت علمی در این جهت نقش بسزا و پررنگی دارند.

از آن موقع که دانشگاهیان به این امر پی بردند و اساتید را به فعالیت های پژوهشی و حل چالش های صنعتی با یاری دانشجویان تشویق کردند، به گروهی از آن ها اصطلاح هیئت علمی خاموش را نسبت دادند که با هیچ آیین نامه و تبصره ای در این راه فعال نشدند و صرفا درس دانشگاهی می دهند نه درس زندگی و آینده سازی. با رواج یافتن این اصطلاح و شناسایی اساتید کم کار، دانشگاه ها هرکدام تدبیری کردند چرا که تعداد اعضای هیئت علمی خاموش کم نیست و درحال حاضر هم به دانشگاه ها ضرر زده اند چه برسد به آینده.

هرچند که کار اصلی برای راهنمایی اساتید برعهده وزارت علوم است، اما با توجه به ناکارآمدی این وزارتخانه در بعضی امور، دانشگاه ها خود تا حدامکان به فکر چاره افتاده اند، چون وزارت علوم چندی قبل به خبرنگاران اعلام کرد که قرار است در این خصوص برنامه جدیدی را تصویب و به جامعه دانشگاهی ابلاغ کند، اما مدت زمان زیادی از این صحبت می گذرد و همچنان خبری نیست. شاید حرکت به سمت کارآفرینی و مهارت محوری دانشگاه ها بهانه ای شد تا تحرک و پویایی اساتید بیش از پیش اهمیت پیدا کند.

به سراغ دانشگاه امیرکبیر رفتیم تا نظر آن ها را درباره اعضای هیئت علمی خاموش و برنامه هایشان برای کاهش این دسته از اساتید بدانیم:

تقسیم بندی اساتید از سوی امیرکبیری ها

حسین حسینی تودشکی، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر در تبادل نظر با خبرنگار دانشگاه خبرنگاران درباره اعضای هیئت علمی خاموش این دانشگاه اعلام کرد: بدون شک اساتیدی که صرفا به کار تدریس و آموزش بپردازند و در بحث های پژوهشی و فناوری فعال نباشند در هر دانشگاهی یافت می شوند لذا می توان اساتید را به سه دسته نقسیم کرد.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر با اشاره به این سه دسته اساتید ادامه داد: صرفا اعضای هیئت علمی که تدریس نمایند و در پژوهش دانشگاهی نقشی نداشته باشند تعدادشان محدود است و در دانشگاه امیرکبیر شاید به اندازه انگشتان دو دست باشند، اما یک طیفی از اساتید وجود دارند که هرچند برای انتها نامه های دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری فعال هستند، ولی در تعریف حوزه های پرداختی دانشجویان به این فکر نیستند که موضوع تا چه اندازه می تواند در برطرف مسائل صنایع و مرم تاثیرگذار یا حتی برای دانشگاه افتخار علمی باشد.

شعار پلی تکنیک برای ارتقای اساتید

وی گفت: شعار دانشگاه صنعتی امیرکبیر این است فردی که در پلی تکنیک کار می نماید در بحث پژوهش و فناوری و موضوعاتی که برای انتها نامه تعریف می نماید باید حتما دو نکته را در نظر بگیرد اول آنکه موضوع باعث برطرف یک مشکل گردد (مشکل صنعت را حل نماید، چون امیرکبیر یک دانشگاه صنعتی است و صنعت هم مسائل مردم را مرتفع می نماید) و برای دانشگاه ایجاد ثروت کند.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر اضافه کرد: اگر موضوع انتها نامه اینگونه نبود و صرفا به موضوعات پایه علم مرتبط بود باید بتواند یک افتخارآفرینی عظیم علمی را برای دانشگاه ایجاد کند.

به گفته وی افتخارآفرینی علمی یعنی در سطح بین المللی دانشگاه را به گونه ای مطرح کند که در بین برجستگان علمی دیده گردد یا بتواند یک اثرگذاری عمیق علمی در مرز های دانش را رقم زند درواقع آن موقع است که می توان گفت باعث افتخار علمی شده است.

حسینی تودشکی با اشاره به دسته سوم اساتید دانشگاه ها اعلام کرد: اگر اعضای هیئت علمی نه در دسته خاموش جای بگیرند و نه در دسته ای که خروجی های تاثیرگذاری داشته باشند، در گروه بینابینی قرار می گیرند که تعداد آن ها در هر دانشگاهی شاید خیلی کم نباشد و بعضا (البته جز دانشگاه صنعتی امیرکبیر) 95 درصد اساتید در این دسته جای دارند.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر با اشاره به یکی از اهداف مطرح نمود: درحال حاضر برنامه ها و سیاست هایی را در نظر گرفته ایم تا اساتید بینابینی را با ارائه گرنت های پژوهشی و شرایطی برای ارتقابه دو دسته دیگر سوق دهیم که یا باعث افتخار علمی دانشگاه شوند و یا بتوانند ضمن خلق ثورت برای دانشگاه مسئله ای از صنعت را حل نمایند.

حجم قراردادهای ارتباط با صنعت دانشگاه امیرکبیر هفت برابر شد

وی درباره ارتباط دانشگاه با صنعت و انعقاد قرارداد های پژوهشی و صنعتی اعلام کرد: میزان قرارداد های ارتباط با صنعت دانشگاه نسبت به سال گذشته بسیار خوب بوده؛ به گونه ای که حجم پروژه هاو قرارداد های امضا شده حدود 7 برابر کل پروژه های صنعتی سال گذشته و ماقبلش است.

حسینی تودشکی توضیح داد: خوشبختانه سال جاری توانستیم پروژه های ملی عظیمی را از صنایع عظیم کشور به ویژه صنعت نفت بگیریم که می تواند در بالادست و پایین دست اثرگذاری خوبی را داشته باشد و مسائل این صنعت را برطرف کند.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: نگاه خود را برای دریافت پروژه تغییر دادیم و با این سوال به سراغ صنعت می رویم که چه مسائلی دارند تا برای برطرف آن یک پروپزال یا پیشنهادیه فنی ارائه دهیم. با این شیوه دانشاه باید جدی تر کار کند و عمیق تر مسائل را ببیند تا در کنار برطرف مسائل بتواند حجم پروژه های خود را گسترش دهد.

وی توضیح داد: خوشبختانه برای این روش توانسته ایم زیرساخت هایی را در هیئت رییسه به تصویب برسانیم بدون شک مکانیزم های اجرایی این پروژه ها با گذشته متفاوت خواهد بود.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 11 آذر 1399 بروزرسانی: 11 آذر 1399 گردآورنده: bizbing.ir شناسه مطلب: 1320

به "برنامه امیرکبیری ها برای هیئت علمی های خاموش ، سرانجام نامه هایی که باید برای برطرف مسائل یا افتخارآفرینی علمی تعریف شوند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برنامه امیرکبیری ها برای هیئت علمی های خاموش ، سرانجام نامه هایی که باید برای برطرف مسائل یا افتخارآفرینی علمی تعریف شوند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید