برگ کاری و خواص آن

به گزارش مجله بیزبینگ، درخت کاری بیشتر در منطقه ها گرمسیری جنوب شرق آسیا می روید و از برگ های معطر آن برای چاشنی و طعم دهی به غذا استفاده می شود اما برگ این گیاه فواید سلامتی متنوعی را نیز برای بدن دارد که در این مقاله به آن ها اشاره می شود.

برگ کاری و خواص آن
برگ کاری یکی از ادویه هایی است که در غذاهای هندی و مردمی که در منطقه ها گرمسیری زندگی می کنند، به وفور یافت می شود. برگ های کاری به دلیل عطر زیادی که دارند بیشتر برای تهیه سوپ ها و خورش ها استفاده می شوند.

اما جدا از کاربردهای آشپزی، برگ این گیاه در طب آیورودا و گیاهی نیز مورد استفاده قرار می گیرند. در ادامه این مطلب ما را همراهی کنید تا بیشتر با خواص برگ کاری آشنا شوید.

این برگ های معطر یک منبع غنی از مواد مغذی زیر هستند:

ویتامین A

ویتامین B

ویتامین C

ویتامین B2

کلسیم

پروتئین

اسید آمینه

فسفر

فیبر

آهن

با این حال، خواص برگ کاری عمدتا به آلکالوئیدهای موجود در این گیاه باز می گردند. آنها همچنین دارای خواص آنتی اکسیدانی، ضد باکتری، حشره کش، ضد میکروبی و ضد درد هستند.

به دلیل دارا بودن این مشخصات تغذیه ای، برگ های کاری، در طب سنتی، برای درمان بیماری های مختلف استفاده می شوند.

کنترل دیابتاگر دچار دیابت هستید و می خواهید سطح قند خون خود را به طور طبیعی تحت کنترل خود نگه دارید، برگ های کاری را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

با انجام این کار، می توانید از سلول های تولید کننده انسولین در پانکراس محافظت کرده و آن ها را تحریک کنید. این برگ ها، قند خون شما را پایین می آورند.

علاوه بر این، برگ های کاری متابولیسم کربوهیدرات را نیز تحت تاثیر قرار می دهند و خطر ابتلا به استرس اکسیداتیو را کاهش می دهند.

یک مطالعه که در سال 2006 در Pharmazie منتشر شده است نشان می دهد که برگ های کاری می توانند سطح قند خون را کاهش دهند. با این حال، این مطالعه بر روی موش های دیابتی انجام شد.

مطالعه دیگری در سال 2013 در International Journal of Food and Nutritional Sciences منتشر شده که ویژگی های هیپوگلیسمی پودر برگ کاری را در کنترل سطح گلوکز خون ناشتا و پس از خوردن غذا در میان افراد دیابتی نشان می دهد.

روزانه با معده خالی چند برگ کاری بجوید.

می توانید پودر برگ کاری را به سوپ یا سالاد خود نیز اضافه کنید.

کاهش کلسترول LDL (کلسترول بد)LDL (لیپوپروتئین با چگالی کم) و یا کلسترول بد را می توان با مصرف برگ های کاری به صورت روزانه کاهش داد.

این برگ ها غنی از آنتی اکسیدان ها بوده و از اکسیداسیون کلسترول جلوگیری می کند. این اکسیداسیون کلسترول است که LDL (کلسترول بد) را تشکیل می دهد.

برگ های این گیاه همچنین به افزایش سطح HDL (لیپوپروتئین با چگالی زیاد) یا کلسترول خوب کمک می کند. این تاثیر به نوبه خود از بدن در برابر بیماری هایی مانند بیماری قلبی و آترواسکلروز محافظت می کند. این بیماری ها می توانند باعث مرگ زودرس شوند.

یک مطالعه که در سال 2006 در مجله American Journal of Chinese Medicine منتشر شده گزارش داد که آلکالوئیدهای کاربازول در کاری، به ویژه مهانمبین، در برابر افزایش وزن و کاهش کلسترول کلی بدن موثر است. این مطالعه بر روی موش های چاق انجام شد.1

گیاه ضد سرطانتحقیقات ژاپنی ها بر روی خواص برگ کاری نشان داده است این گیاه سرشار از ماده ای به نام کاربازول آلکالوئید Carbazole Alkaloids که یک ماده ضد سرطانی به خصوص برای پیشگیری از سرطان خون، سرطان پروستات و سرطان روده محسوب می شود.

درمان اسهال و یبوستاز خواص برگ کاری اینکه این گیاه یک راهکار بسیار عالی برای درمان اسهال و رفع یبوست است. خاصیت دیگر برگ کاری برای دستگاه گوارش کمک به هضم غذا است.

کاهش قندخونحتی اگر مبتلا به دیابت نباشید، احتمالا به مناسبت های خاصی شیرینی و قند زیاد مصرف می کنید که باعث افزایش ناگهانی قند خون می شود. با افزایش قند در بدن کبد ناچار می شود آن ها را به چربی تبدیل کند که باعث چاقی بخصوص چاقی شکم می شود.

به همین دلیل از خواص برگ کاری به عنوان یک روش درمانی گیاهی موثر برای کنترل دیابت، کاهش قندخون و رفع چاقی است.

بهبود زخم ها و سوختگیبرگ کاری به دلیل داشتن ماده ماهانیمبیسین Mahanimbicine فولیکول های صدمه دیده پوست را احیا کرده باعث بهبود سریع تر زخم می شود. از دیگر خواص برگ کاری وجود ویتامین E و آنتی اکسیدان فراوانی است که تاثیرات درمانی خوبی بر بهداشت و سلامت پوست دارد.

بهبود بیناییاین برگ انواع ویتامین ها و مواد معدنی و بیشتر ویتامین A، آهن و منیزیم دارد که هر سه باعث بهبود بینایی و جلوگیری از خشکی چشم است.2

محافظت از معده و رودهوقتی پای صحبت درباره برگ کاری به میان می آید، محافظت از معده و روده از جمله فواید آن برای سلامتی است. طبق روش شماسی آیورودیک، توصیه می شود از برگ کاری برای درمان مسائل معده و روده استفاده شود. دلیل این توصیه این است که برگ کاری دارای خواص ملینی خفیفی است. بنابراین، به منظور محافظت از معده و روده می توانید از مقداری برگ کاری استفاده کنید. مقداری برگ کاری را آب بگیرید. سپس کمی آب لیمو به آن اضافه کنید. در نهایت، این ترکیب را مصرف کنید. این ترکیب به خلاص شدن از شر سوء هاضمه کمک می کند.

شما می توانید از برگ کاری یک خمیر درتس کنید. سپس با مقداری آب دوغ مخلوط کنید. در نهایت هر روز صبح با معده خالی میل کنید.

دارای خواص آنتی اکسیدانیبه استناد برخی تحقیقاتی که در مرکز تحقیقات علمی پیشرفته هند اجرا شده است، برگ کاری منبع خوبی از آنتی اکسیدان است. به علاوه، برگ کاری حاوی ویتامین هایی مانند ویتامین C، ویتامین A، ویتامین B و ویتامین E است که به کاهش استرس اکسیداتیو و رادیکال های آزاد کمک می کند. بنابراین، مقداری برگ کاری را به غذاها، سوپ و سالادهای تان اضافه کنید. اگر برگ تازه کاری ندارید می توانید از پودر آن نیز استفاده کنید.

پایین آوردن سطح کلسترولبرگ کاری می تواند با پایین آوردن کلسترول بد LDL، به پایین آوردن کلسترول خون کمک کند. طبق تحقیقاتی که در هند در این زمینه انجام شد، برگ کاری می تواند سطح کلسترول LDL را کاهش دهد.3

درمان ریزش موبرای جلوگیری از ریزش مو می توان از پودر برگ کاری به همراه شیر برای ساخت یک مخلوط درمانی و ماساژ کف سر با آن استفاده کرد.

تحریک رشد موبرای تحریک رشد مو نیز می توان از برگ کاری به همراه ماست استفاده کرد و یک ماسک گیاهی پروتئینی منحصربفرد تولید کرد، با پوشاندن کامل موها با این ماسک و صبر کردن به مدت 20 دقیقه موها از این مواد تغذیه کرده و خون رسانی به فولیکول های مو انجام می شود، پس از طی این مدت با شستشوی موها ترجیحاً با آب گرم می توان از رشد سریع موها لذت برد.

بهبود آکنه صورتبرگ کاری دارای خواص درمانی برای بهبود آکنه صورت نیز است و به صورت ترکیب با زردچوبه می تواند برای ماساژ نواحی دارای جوش و اسکارهای ناشی از آن به کار رود.

کاهش وزنافرادی که به دلیل چاقی و یا وراثت از مشکل دیابت قندی رنج می برند می توانند برای دستیابی به نتیجه مثبت این راهکار خانگی را انجام دهند. هر روز صبح به صورت ناشتا خمیری از 10 تا 12 برگ تازه و رسیده کاری تهیه و مصرف کنند؛ این کار را به مدت 3 ماه ادامه دهید. خواهید دید که تا چه حد در مورد دیابت شیرین غیر وابسته به انسولین مؤثر واقع می شود! همچنین کمک می کند که وزنتان نیز کاهش بیابد.

کاهش درد کلیه هاستفاده از پودر پوست تنه درخت کاری نیز می تواند به کاهش درد کلیه ها کمک کند. همچنین خاکستری شدن زودرس مو ها نیز قرن هاست که به وسیله برگ کاری مورد مداوا قرار می گیرد.

رفع مشکل خشکی دهان و بی اشتهاییمشکلِ بی اشتهایی یا بی مزگی و خشکی دهان (که ناشی از تب باشد) را می توان به سادگی با یک فنجان دوغ که به آن کاری، نمک و زیره اضافه کرده اید، بر طرف کنید. دوغ به همراه کاری گوارش را بهبود می بخشد.

بهبود سرماخوردگیکسانی که بیماری سرماخوردگی پیدا می کنند اگر در هفته 2 بار نصف قاشق چای خوری از گیاه نامبرده را در ادویه کاری خود استفاده کنند به سرعت خوب می شوند و اگر بیمار نباشند مصرف این گیاه سبب می شود در طول زمستان از سرماخوردگی در امان بمانند.4

پی نوشت:

1.www.delgarm.com

2.www.netnevesht.com

3.www.nimrooz.com

4.www.hidoctor.ir

منبع: راسخون
انتشار: 18 آذر 1400 بروزرسانی: 18 آذر 1400 گردآورنده: bizbing.ir شناسه مطلب: 1910

به "برگ کاری و خواص آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برگ کاری و خواص آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید