علل پیری پوست و روشهایی جهت جلوگیری از آن

به گزارش مجله بیزبینگ، استرس شدید می تواند باعث فراوری هورمون های آدرنالین و کورتیزول گردد. سطوح بالای آدرنالین بر اثر استرس بیش از حد در مدت زمانی طولانی می تواند باعث کاهش ذخایر مواد مغذی در بدن گردد. تا زمانی که مواد مغذی حیاتی دوباره به مقدار کافی به بدن برنگردند؛ کمبود آن ها می تواند موجب تخریب بدن و ایجاد پیری زودرس پوست صورت گردد.

علل پیری پوست و روشهایی جهت جلوگیری از آن

پیری زودرس پوست چیست؟

پیری زودرس پوست حالتیست که پوست صورت دچار تغییراتی شده که باعث می شود سن شما بیشتر از سن واقعی به نظر برسد و زودتر از موعد چین و چروک های پوستی ایجاد شود.

چین و چروک از شایع ترین معضلات پوستی در افراد بالای30 سال است که نگرانی های بسیار زیادی را به همراه دارد؛ به خصوص بانوان که زیبایی صورت و طراوت پوست در اولویت آن ها است.

پزشکان در خوش بینانه ترین حالت تاکید می نمایند که از سنین پایین تر باید مراقبت از پوست را آغاز کرد. در غیر این صورت افراد در سنین بالاتر باید به فکر درمان های موثر باشند تا راه حل ای برای پیشگیری از چین و چروک های عمیق تر و دردسرساز باشد.

علائم پیری پوست

  1. خشک شدن پوست
  2. التیام دیرتر زخم ها
  3. چین و چروک ها
  4. افتادگی و شل شدن پوست
  5. نازک شدن پوست
  6. افزایش خطوط ریز چهره

چه چیزی باعث پیری زودرس پوست می شود؟

نور خورشید زندگی ساز و شفابخش است. طبیعی است که دوری کردن از نور خورشید باعث بروز بیماری های مختلف جسمی و روانی می شود. اما آیا واقعا نور خورشید زمینه ساز بیماری پوستی در شما می شود؟

علت اصلی پیری زودرس پوست، قرار گرفتن در معرض نور خورشید است. قرار گرفتن بیش از حد در برابر UVA های شدید خورشید می تواند منجر به استرس اکسیداتیو پوست شود. این واکنش به نوبه خود باعث فراوری رادیکال های آزاد یا مولکول های ناپایدار می شود.

افزایش ناگهانی رادیکال های آزاد می تواند سبب کاهش در فراوری بافت های هم بند مانند کلاژن و الاستین شود. علاوه بر این، عدم تعادل رادیکال های آزاد می تواند باعث التهاب، پرفیگرافی و کم آبی پوست شود. در این شرایط پوست صورت رو به تحلیل می رود و چین و چروک به سرعت رشد می نماید و کم کم خود را نمایان می نماید.

علت پیری زودرس پوست چیست؟

عوامل پیری زودرس پوست اگرچه متعدد هستند ولی خوشبختانه راه حلهای پیشگیری دارند و با رعایت اصول صحیح بهداشت و سلامت پوست، می توان از بروز چین و چروک های زودرس جلوگیری کرد.

تابش بیش از مقدار نور خورشید

اگر روزانه زمان زیادی زیر نور مستقیم خورشید باشید و از کرم های ضد آفتاب با حساسیت مناسب استفاده نکنید؛ امواج خورشید اثرات زیان باری بر روی پوست شما به وجود می آورند که پیری زودرس پوست و ایجاد چین و چروک از آن دسته اثرات منفی نور خورشید است.

استرس و فشارهای روحی روانی

بین استرس و پیری زودرس پوست رابطه مستقیم و مشخصی برقرار است. افرادی که به شدت تحت تأثیر استرس قرار می گیرند احتمال بیشتری برای ایجاد خطوط و چین و چروک روی صورتشان در سنین جوانی وجود دارد.

استرس شدید می تواند باعث فراوری هورمون های آدرنالین و کورتیزول شود. سطوح بالای آدرنالین بر اثر استرس بیش از حد در مدت زمانی طولانی می تواند باعث کاهش ذخایر مواد مغذی در بدن شود. تا زمانی که مواد مغذی حیاتی دوباره به مقدار کافی به بدن برنگردند؛ کمبود آن ها می تواند موجب تخریب بدن و ایجاد پیری زودرس پوست صورت شود.

اگر شما برای رفع استرس و کم کردن فشارهای روانی زندگیتان اقدام مثبتی انجام ندهید و دائم در فکر و خیال منفی سپری کنید و ابروهایتان را در هم کشیده و اخم کنید؛ پوست صورت به خصوص پوست پیشانی و کنار چشم هایتان زودتر از انتظار دچار چین و چروک می شود.

استرس به طور کلی بر سلامت تمام بدن اثر مخرب دارد. پس به شما توصیه می شود از راه حلهای کنترل استرس بهره ببرید تا سالم بمانید.

استعمال دخانیات

استعمال دخانیات باعث می شود که چین و چروک های زودرس در پوست دو طرف چشم، خطوط خنده، بالای لب فوقانی ایجاد شود. سیگار کشیدن باعث افزایش فرایند طبیعی پیری پوست می شود.

قرار گرفتن در معرض دود سیگار به طور منظم می تواند فراوری آنزیمی به نام ماتریکس متالوپروتیئن ها را افزایش دهد. افزایش ناگهانی سطح این آنزیم خاص می تواند منجر به کاهش قابل توجهی از سطح کلاژن موجود در پوست شود. کاهش سطح کلاژن می تواند شکل گیری چین و چروک و خطوط ظریف را تشدید کند.

سیگار کشیدن باعث می شود که پوست حدود یک دهه زودتر از موعد مقرر دچار تغییرات و درگیر چین و چروک شود.

تغذیه ناسالم و ناکافی برای سلامت پوست

تغذیه و رژیم های غذایی ناسالم به لطافت پوست آسیب می رساند. مصرف زیاد مواد قندی و شیرینی جات، کاهش استفاده از میوه و سبزیجات، مصرف بیش از حد نمک، مصرف فست فودها و سیب زمینی سرخ نموده، قهوه و کافئین زیادی در طولانی مدت به پوست آسیب می رساند و باعث پیری زودرس پوست می شود.

کمبود عناصری مانند روی و سلنیوم و بعلاوه ویتامین هایی از قبیل آ، ب، ث و د در رژیم غذایی روزانه باعث بروز چین و چروک های زودرس می شود.

مصرف بیش از مقدار شکر

اگر بیش از حد شکر مصرف می کنید؛ پوست صورت در معرض علائم پیری زودرس قرار خواهد گرفت. افزایش قند خون می تواند به کلاژن آسیب برساند و هنگامی که کلاژن آسیب می بیند، پوست مستعد خطوط ریز و درشت می شود. علاوه بر این، پوست حالت طبیعی خود را از دست می دهد و آغاز به تحلیل رفتن می نماید.

مصرف الکل

مصرف بیش از حد الکل می تواند فرایند طبیعی پیری صورت را تسریع کند؛ حتی گاهی سبب تغییر رنگ پوست می شود.

علاوه بر این مصرف منظم الکل بعلاوه می تواند به عروق خونی که درست زیر سطح پوست قرار گرفته است؛ آسیب برگشت ناپذیری بزند و در پی آن چین و چروک روی پوست ظاهر شود.

کمبود خواب و خستگی مفرط

هنگامی که برای مدت طولانی مقدار خواب در شبانه روز کمتر از حد نرمال باشد؛ سلول های پوست آسیب می بیند که منجر به پیری زودرس پوست می شود.

موقعیت های خواب

موقعیت های اشتباه هنگام خواب باعث ایجاد خطوط و چین و چروک پوست و در نهایت منجر به پیری زودرس پوست صورت می شوند. بیشتر مردم به خوابیدن بر روی صورت خود تمایل دارند. فشار وارد شده بر صورت در این حالت علت اصلی چین و چروک است.

این حالت از خواب مربوط به زمانی است که به پهلو می خوابید. بعلاوه این شرایط خطوطی هم بر پیشانی ایجاد خواهد نمود. خوابیدن در هر دو طرف باعث ایجاد چین و چروک در ناحیه چانه و گونه می شود. در حالت کلی و ایده ال بهتر است که بر پشت بخوابید تا از علائم چین و چروک صورت جلوگیری شود.

استفاده بی رویه از لوازم آرایشی و بهداشتی

لوازم آرایشی و بهداشتی از جمله کرم های سفیدنماینده می توانند باعث خشکی و کم شدن رطوبت پوست و ایجاد چین و چرک های کاذب شوند.

علل فوق از جمله شایع ترین عوامل پیری زودرس پوست به حساب می آیند که با رعایت یک سری اصول پیشگیرانه ساده می توان به طور موثری از بروز پیری پیش از موعد پوست جلوگیری کرد.

شرایط آب و هوایی

شرایط آب و هوایی سخت، مانند گرمای بیش از حد و یا سرمای زیاد می تواند منجر به پیری زودرس پوست صورت شود. این شرایط آب و هوایی می تواند به رطوبت طبیعی پوست آسیب بزند.

پوست خشک بیشتر در معرض پیری زودرس است. اگر برای جایگزینی رطوبت پوست از انواع کرم ها و لوسیون های مرطوب نماینده پوست صورت استفاده نشود، می تواند منجر به تشکیل خطوط و چین و چروک صورت شود.

ورزش

یکی دیگر از عوامل موثر در پیری زودرس پوست صورت، فقدان ورزش است. تمرینات ورزشی از خفیف تا میانه می تواند گردش خون را افزایش دهد. گردش خون نرمال برای پوست ضروری است تا اطمینان حاصل شود که مواد مغذی به پوست صورت می رسند.

برای جلوگیری از پیری زودرس پوست، مهم است که از بعضی تمرینات خاص مخصوص صورت استفاده شود. انجام تمرینات صورت به صورت منظم می تواند عضلات صورت را سفت کند و جلوگیری از پیری زودرس پوست را به همراه داشته باشد.

تغییرات طبیعی چهره

حضور ناگهانی خطوط ریز و درشت بر روی صورت می تواند به حرکات و انقباضات معمول صورت مربوط شود. یک سری حالت های همیشگی مانند لبخند زدن و انقباضات تکراری عضلات صورت مانند تیک ها و عادات فردی تشکیل حفره و ناهمواری های زیر سطح پوست را تشدید می نمایند.

همانطور که سن در حال افزایش است، سطح کلاژن و الاستین پوست هم کاهش می یابد، این شیارها یا حفره ها بر چهره در قالب چین و چروک خود را نشان می دهند.

نیروی جاذبه زمین:

علت اصلی چروکهای دو طرف لب بالا (Nasolabial) که بین دو طرف بینی و حاشیه لبها قرار گرفته اند، اثر کششی نیروی جاذبه زمین بر روی گونه ها است، ضمن اینکه افتادگی ابروها و پلکهای بالایی و پایینی، غبغب و سایر نواحی بدن نیز بواسطه نیروی جاذبه میباشند که البته پس از تغییرات بافتهای زیر پوست بواسطه افزایش سن خود را نشان میدهند.

علائم پیری زودرس پوست چیست؟

پیری زودرس پوست به عنوان یکی از اختلالات پوستی شایع به شمار میرود. تغییرات پوستی از قبیل ایجاد شدن چین و چروک بر روی پیشانی، دور چشم، گونه، اطراف لب باعث می شود که سن ظاهری افراد بیشتر از سن واقعی شان به نظر بیاید.

کمبود چه ویتامینی باعث پیری زودرس می شود؟

ویتامین ها مخصوصا ویتامین E و ویتامین B نقش بسیار مهمی در زیبایی و جوانی پوست دارند. به گونه ای که این دو ویتامین به عنوان ویتامین جوانی شناخته می شوند. با افزایش سن متاسفانه درصد جذب این ویتامین ها از مواد غذایی به شدت کاهش می­ یابد. بنابراین کمبود آن ها موجب پیری و چروک پوست می شود.

درمان پیری پوست در طب سنتی

امروزه افراد برای این که جوان تر به نظر برسند، از انواع مختلف لوازم آرایشی و بهداشتی استفاده می نمایند؛ غافل از این که می توان با رعایت بعضی نکات ساده در سبک زندگی و مصرف بعضی از مواد غذایی در رژیم غذایی روزانه فرایند پیری و ایجاد چین و چروک های پوستی را به تعویق انداخت.

میوه هایی که در جوانی پوست موثر هستند:

کیوی: سرشار از انواع آنتی اکسیدان ها مانند ویتامین C و انواع ویتامین های دیگر است که در این بین نقش ویتامین E در جوان سازی پوست و جلوگیری از ایجاد چین و چروک پوستی به هیچ وجه قابل اغماض نیست.

انار: سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی مختلف مانند فسفر و ریبوفلاوین است. بعلاوه یکی از خاصیت های بسیار مهم انار کلاژن سازی است که موجب جلوگیری از پیری پوست می شود. میوه انار به طور ویژه به تغذیه سلول های پوست می پردازد.

هندوانه: به علت داشتن ویتامین های C ،B، A محافظی قوی برای پوست محسوب می شود. بعلاوه هندوانه آب فراوان دارد که مانع از پیری و ایجاد چین و چروک پوستی می شود.

آووکادو: میوه استوایی حاوی ویتامین های B و E است که ویتامین های جوانی نامیده می شوند. بعلاوه این میوه حاوی پتاسیم است که برای آب رسانی به پوست و حفظ آب در پوست ضروری است. گلوتاتیون موجود در این میوه از چروک شدن پوست جلوگیری می نماید.

انبه هندی شیرین: استفاده از این میوه به صورت ماسک تاثیرگذار است و موجب نرمی و لطافت پوست شما می شود.

سیب: خواص شگفت ­انگیزی دارد که یکی از این آن ها جوانی است. سیب نه تنها موجب جوانی پوست، بلکه موجب جوانی بدن می شود.

موز: دارای آنتی اکسیدان های مختلف و منگنز فراوان است. این میوه موجب تنظیم انسجام و کشش پوست می شود و در نتیجه جوانی، زیبایی و پوستی بدون چروک را به شما هدیه می دهد.

انواع توت: سرشار از ویتامین C و کلاژن است که عدم وجودشان مهم ترین نقش را در پیری و چروک شدن پوست بازی می نماید.

انگور و آب انگور: یکی از مهم ترین میوه هایی است که از پوست در مقابل اشعه ماوراء بنفش محافظت می نماید. بعلاوه منبع بسیار غنی از ویتامین C و منگنز است که برای جوان سازی پوست بسیار مهم هستند.

مواد غذایی مفید برای جلوگیری از پیری پوست

لپه: در رژیم غذایی مدیترانه ای مصرف حبوبات در وعده های مختلف بسیار زیاد دیده می شود. به همین علت این مردم از پوست نسبتا خوب و زیبایی برخوردارند.لپه به طور کلی فرایند پیری را در سلول های بدن کند می نماید و همین امر مانع از پیری و چروک شدن پوست می شود یا حداقل آن را به تعویق می اندازد.

هویج: باعث طول عمر می شود و بعلاوه کاروتنوئید موجود در آن به نوعی نقش محافظتی برای پوست دارد. شاید جالب باشد بدانید که طبق تحقیقات صورت گرفته در دانشگاه گلاسکو، کاروتنوئید موجود در هویج موجب مجذوب کننده تر به نظر رسیدن فرد می شود.

شکلات: خوراکی پرطرفداری که موجب افزایش طول عمر می شود و جالب آن که مصرف شکلات تلخ فرایند پیری سلولی را معکوس می نماید.

پیشگیری از پیری زودرس پوست صورت

خوشبختانه اگر شما اصول سلامت و بهداشت پوست را رعایت کنید به راحتی می توانید مانع از بروز پیری زودرس پوست شوید.

چند نکته برای مراقبت از پوست

جدای از علت های اصلی پیر شدن پوست، روتین های مراقبت از پوست را نیز باید مدنظر داشته باشید. چیزی که شما به پوست تان می زنید درست به مقدار آنچه می خورید اهمیت دارد. از مرطوب نماینده ها و سرُم های آنتی اکسیدان داری بهره ببرید که پوست تان را به خوبی هیدراته نموده و به شادابی آن یاری نمایند. در ضمن کرم ها و لوسیون هایی که استفاده می کنید بهتر است حاوی روغن های گیاهی و هیالورونیک اسید باشند.

پوست تان را به آرامی تمیز کنید. سابیدن پوست می تواند آن را تحریک کند و تحریک پوست هم فرایند پیری را سرعت می دهد. با شوینده ای ملایم و متناسب با نوع پوست تان، آلودگی ها و مواد آرایشی را از روی آن پاک کنید.

ما شاید نتوانیم جلوی فرایند طبیعی پیری پوست را بگیریم، اما می توانیم تمام کوشش خود را بکنیم تا به بدن مان، برترین و سالم ترین ظاهر ممکن را بدهیم. استفاده همیشگی از ضد آفتاب، کنترل مصرف قند و شکر، مصرف غذاهای تنظیم نماینده هورمون ها و رفع کردن کمبودهای مواد مغذی در بدن و البته کنترل استرس همگی راه هایی برای رفع علت اصلی پیری زودهنگام پوست و پیشگیری از بروز خطوط و چروک ها زودتر از زمان طبیعی هستند.

از نور خورشید بهینه و سالم بهره ببرید

اگر روزانه زمان زیادی در تماس مستقیم و طولانی مدت نور خورشید باشید، پوستتان در خطر ایجاد شدن چین و چروک قرار می گیرد. بیشترین آسیب های پوستی در تابش نور خورشید در میانه روز حوالی ساعت دوازده تا شانزده است.

به شما توصیه می شود که قبل از خارج شدن از منزل، کرم ضد آفتاب مناسب و با حساسیت مطلوب را بر روی پوست صورتتان بمالید.

ضروری است به خاطر داشته باشید که کرم ضد آفتاب فقط مخصوص فصل تابستان نیست، شما حتی در هوای ابری و بارانی پاییز و زمستان هم باید کرم ضد آفتاب بر پوست خود بمالید.

استرس ها و فشارهای روحی تان را مدیریت کنید

مثبت اندیشی و دوری کردن از استرس نه تنها بر حفظ زیبایی پوستتان موثر است بلکه عملکرد تمام بخش های بدن را بهبود می بخشد.

به شما توصیه می شود که ساعاتی در هفته را به تمرین های یوگا و مدیتیشن اختصاص دهید، به موسیقی های آرامش بخش گوش کنید؛ خندیدن و خنداندن روزانه را نباید فراموش کنید.

استعمال دخانیات را به زباله دانی زندگی تان بیاندازید

وقتی سیگار می کشید، روزانه بارها و بارها عضلات صورت خود را جمع می کنید تا به سیگار پک بزنید، بعد از مدتی پوست گونه و اطراف لب و چانه دچار افتادگی و چروک می شود.

دوست عزیز، قلیان کشیدن همه آسیب های سیگار را دارد حتی با شدت بیشتر. لطفا اراده کنید و سیگار و قلیان را از زندگی تان حذف کنید، تا سلامتی و زیبایی پوستتان حفظ شود.

تغذیه سالم و پوست زیبا: عادت های اشتباه غذایی تان را تغییر دهید

تغذیه و رژیم های غذایی سالم داشته باشید تا به لطافت و زیبایی پوستتان یاری کند. به شما توصیه می شود:

* مواد قندی و شیرینی جات کمتر مصرف کنید

* میوه و سبزیجات را در سبد غذایی روزانه خود قرار دهید

* مصرف نمک و ادویه جات را در کاهش دهید

* مصرف فست فودها و سیب زمینی سرخ شده را ترک کنید یا به حداقل برسانید

* مصرف بی رویه قهوه و کافئین را ترک کنید.

* غذاهای متنوع بخورید تا عناصری مانند روی و سلنیوم و ویتامین های مورد احتیاج پوست تامین شود.

استراحت کافی داشته باشید

کم خوابی، فرایند پیری زودرس پوست و چین و چروک های اطراف چشم را سرعت می بخشد. به شما توصیه می شود که به انداره کافی در شبانه روز خواب و استراحت داشته باشید. داشتن ساعت خواب کافی در شبانه روز باعث می شود تا خون رسانی به سول های پوستی بهتر انجام شود.

لوازم آرایشی و بهداشتی را به مقدار و بهینه بهره ببرید

توصیه مهم ما به شما این است که، صابون و کرم های مناسب نوع پوست خود را مصرف کنید بنابراین بهتر است که در انتخاب محصول مناسب پوست خود از متخصص پوست، مو و زیبایی یاری بخواهید.

اگر شما عادت نموده اید که ساعت های زیادی از شبانه روز، مواد آرایشی بر صورت خود داشته باشید؛ بهتر است کم کم این عادت را ترک کنید. چون شما با استفاده مداوم از لوازم آرایشی بهداشتی، پوستتان را مستعد خشکی و پیری می کنید.

نحوه صحیح خوابیدن را رعایت کنید

اگر شما عادت نموده اید که بر روی شکم بخوابید و جلو یا کناره صورتتان، برای مدت طولانی روی بالشت قرار داشته باشد، رفتاری اشتباه است که بهتر است اصلاح شود.

توصیه می شود که طاق باز بخوابید و پشت سر شما بر روی بالشت قرار بگیرد، تا فشار مازاد و چروک بر پوست صورتتان وارد نشود.

توصیه های پزشکی و درمان پیری پوست

بااینکه تغییر تخریب های درازمدت آفتاب مقدور نیست اما متخصص پوست می تواند ظاهر پوست شما را با بسیاری روش های درمانی از جمله موارد زیر بهبود بخشد:

لایه بردار آلفا هیدروکسی اسید (alpha hydroxyl acid)

کرم ها و ژل های تریتینوئین (Tretonoin)

تازاروتین (tazarotene)

رتینول (retinol)

لایه بردارهای شیمیایی

جراحی لیزر

پُرنماینده های پوست

تحقیقات علمی زیادی هر روزه در زمینه ضدپیری پوست برای ساخت درمان های جدیدتر و قوی تر در حال اجرا است. متخصص پوستتان می تواند برترین راه حل درمانی را به شما پیشنهاد دهد.

سخن آخر

پیری زودرس پوست به عنوان یکی از مشکلاتی است که اهمیت اصلاح کردن سبک زندگی را به شما تذکر می دهد. غیرقابل انکار است که شناختن عوامل پیری زودرس پوست برای شما که به زیبایی پوستتان بها می دهید؛ بسیار حائز اهمیت است.

سطوح بالای هورمون استرس کورتیزول می تواند فراوری بافت های متصل مانند کلاژن و الاستین را مختل کند. کاهش ناگهانی در فراوری این بافت همبند، که بیشتر به پوست بر می شود، می تواند ظاهری از خطوط چین و چروک روی را روی صورت را ایجاد کند.

نداشتن رژیم غذایی می تواند باعث آسیب سلول های پوستی و پیری زودرس پوست صورت شود. به طور کلی، وقتی رژیم غذایی با کمبود مواد مغذی و ضروری مانند ویتامین ها و مواد معدنی همراه باشد؛ پوست صورت قبل از موعد مقرر چروک می شود.

علاوه بر این، عدم مصرف منظم غذاهای سالم می تواند سبب پف زیر چشم شود که باعث می شود سن افراد خیلی بیش تر از سن واقعی آن ها نشان داده شود.

مطالعات اخیر نشان داده اند افرادی که کالری کمتری در روز مصرف می نمایند نسبت به افرادی که پرخوری می نمایند؛ بیشتر عمر می نمایند. این موضوع حتی در خصوص حیوانات نیز صدق می نماید. عمر حیواناتی که کالری کمتری دریافت می نمایند حدود 40 درصد از همتایانشان که کالری زیادی دریافت می نمایند بیشتر است.

از آن جایی که تحمل حالت نیمه گرسنگی دائمی برای افراد سخت است پژوهشگران از اصطلاح روزه داری متناوب استفاده می نمایند. به این معنی که افراد دوره هایی 12 تا 36 ساعته کالری دریافت ننمایند و در بقیه موارد به مقدار مورد احتیاج مواد غذایی مصرف نمایند.

منبع: سایت دکتردکتر

سایت مشرق نیوز

سایت بیتوته

منبع: راسخون
انتشار: 7 آذر 1400 بروزرسانی: 7 آذر 1400 گردآورنده: bizbing.ir شناسه مطلب: 1900

به "علل پیری پوست و روشهایی جهت جلوگیری از آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علل پیری پوست و روشهایی جهت جلوگیری از آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید