بزنگان؛ دریاچه ای با عمق 12متر در خراسان رضوی

به گزارش مجله بیزبینگ، دریاچه بزنگان در بلندی های کپه داغ و در 130 کیلومتری جاده مشهد-سرخس واقع شده است. مساحت این دریاچه آب شیرین، حدود 80 هکتار است. دریاچه بزنگان که از جاهای دیدنی سرخس به شمار میرود، تنها آبگیر طبیعی است که در استان خراسان وجود دارد. این دریاچه حدود هشتاد هکتار وسعت و عمق آن حداکثر دوازده مترو حداقل نه متر است و در جنوب رشته کوه های هزار مسجد در فاصله حدود یکصدوسی کیلومتری جاده مشهد به سمت سرخس واقع شده است. آب این دریاچه از بارندگی های سالانه و چشمه های کوچک حاشیه و کف دریاچه تامین می گردد و تا به امروز 33 گونه فیتو پلانکتون جلبکی در دریاچه بزنگان شناسایی شده است.

بزنگان؛ دریاچه ای با عمق 12متر در خراسان رضوی

دریاچه بزنگان دارای ویژگی های خاص و از اهمیت علمی و تحقیقاتی بالایی برخوردار است که همه ساله در فصل های پاییز و زمستان و اوایل بهار زیستگاه بسیار مناسبی جهت زمستان گذرانی پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی است. سازمان حفاظت محیط زیست در جهت حفظ و بهره وری معقول از این پدیده طبیعی و با حفظ اصالت تعادل اکولوژیکی آن، برنامه هایی در دست اقدام داشته و در آینده نزدیک یکی از مراکز مهم علمی پژوهشی و تفرجگاهی خواهد شد.

منطقه دارای آب وهوای گرمسیری بوده و درجه حرارت هوا در تابستان به بیش از 30 درجه و سطح آب دریاچه تا 24 درجه سانتیگراد مقدار گیری شده است.

ویژگی جانوری

برطبق یکی از تحیقیقات صورت گرفته، در مجموع 65 گونه، متعلق به سه گروه فیتوپلانکتونی شامل 10 گونه سیانوفیسه، 18 گونه کلروفیسه و 37 گونه باسیلاریوفیسه شناسایی شد.

دریاچه بزنگان دارای ویژگیهای خاص و از اهمیت علمی و تحقیقاتی بالایی برخوردار است که همه ساله در فصلهای پاییز و زمستان و اوایل بهار زیستگاه بسیار مناسبی جهت زمستان گذرانی پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی می باشد. از بیش از پانصد گونه پرنده بومی ایران، 140 گونه آن در منطقه تالاب بزنگان مشاهده شده است.

دریاچه بزنگان زیستگاه کپورماهیان بویژه کپور معمولی (Cyprinus carpio) تواست و قزل آلای رنگین کمان (Oncorhynchus mykiss) نیز از اواسط دهه پنجاه شمسی، در آن رهاسازی شد، بعلاوه تعدادی گونه های بومی نیز در آن زیست می نمایند. در خرداد ماه سال 1389، نیز حدود ده هزار قطعه بچه ماهی سفید برای اولین بار در این دریاچه به وسیله شیلات رهاسازی شده است. مسابقات ماهیگیری نیز هر از گاهی با نظارت سازمان حفاظت از محیط زیست در این دریاچه برگزار می شود.

به اعتقاد پژوهشگران زمین شناس ساختار این دریاچه به دوران های دوم و سوم زمین شناسی می رسد و در اثر فعالیتهای تکنونیکی و عوامل کوهزایی شکل گرفته است.

پوشش گیاهی

از نظر پوشش گیاهی در دریاچه جلبکهای قهوه ای و در سواحل آن گز، پده، کلپوره، باریجه زیره سیاه و گیاهان یک ساله نظیر گرامینه ها قابل مشاهده است. از پرندگان دریاچه می توان مرغابی، حواصیل ، چنگر، آنقوت را نام برد.

از نظرلیمنولوژیکی و شرایط اکولوژیکی، لب شور بودن آب دریاچه، طبقات گرمایی، رسوبگذاری ادوار گذشته و … ارزشهای مطالعاتی بسیاری برای محققین فراهم کرده است.

سطح دریاچه در گذشته نه چندان دور بیش از دو برابر مقدار فعلی بوده و رسوبگذاری شدید قسمتهای شمالی را پر و از دریاچه جدا کرده است که در جهت احیاء و بهره وری معقول لازم است مجدداً احیاء شود.

منبع: گردشبان
انتشار: 3 مهر 1401 بروزرسانی: 3 مهر 1401 گردآورنده: bizbing.ir شناسه مطلب: 2168

به "بزنگان؛ دریاچه ای با عمق 12متر در خراسان رضوی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بزنگان؛ دریاچه ای با عمق 12متر در خراسان رضوی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید