بودجه 30 هزار تومانی برای آثار تاریخی

به گزارش مجله بیزبینگ، وزیر میراث فرهنگی در سفرش با هیات دولت به خراسان رضوی بر افزایش زائرسراهای مقرون به صرفه تاکید نمود و گفت: بودجه هر اثر تاریخی فقط 30 هزار تومان است که شبیه شوخی است.

بودجه 30 هزار تومانی برای آثار تاریخی

به گزارش خبرنگار مهر، عزت الله ضرغامی از روز چهارشنبه در جریان سفر استانی هیأت دولت به استان خراسان رضوی، از بناهای تاریخی تماشا کرد و در جریان مسائل این استان در رابطه با مأموریت های وزارت میراث فرهنگی نهاده شد.

ضرغامی در سفر به مشهد از بافت تاریخی اطراف حرم مطهر رضوی بازدید کرد و در جمع مالکان و فروشندگان سرای تاریخی عزیزالله اف از فرایند بازسازی این اثر تاریخی مطلع شد. مالکان و دارندگان سرقفلی مغازه های مستقر در این اثر تاریخی از وزیر تقاضای مساعدت کردند.

در ادامه، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کوچه های اطراف حرم را پیمود تا به حوالی شارستان در خیابان نواب صفوی رسید. وی بعلاوه از بازسازی چند خانه تاریخی در بافت اطراف حرم مطهر رضوی همچون خانه توکلی و خانه امیری مطلع شد.

هر اثر تاریخی فقط 30 هزار تومان بودجه دارد

وزیر میراث فرهنگی گفت: این بافت ها هزینه های زیادی دارند، اما باید حفظ شوند، نمی توانیم دستور تخریب بدهیم.

ضرغامی با اشاره به بازدید از کاروانسرای تاریخی عباسقلی خان مشهد که بخشی از آن در حال بازسازی است، گفت: این کاروانسرا سال هاست به بازار تبدیل شده و تعداد زیادی از هم وطنان در آن به کسب و کار مشغول هستند، این افراد که از قشر میانه هستند با توجه به تعطیلی بخشی از بازار با مسائل فراوانی روبرو شده اند. قرار بر این بوده که شهرداری یاری کند و رقمی را هم تعیین نموده بودند که با تخصیص آن اعتبار، بازسازی به وسیله وزارت میراث فرهنگی انجام گردد و دوباره برای فعالیت در اختیار آن افراد قرار گیرد که آن اعتبار تأمین نشده است و البته آنچه مصوب شده نیز مبلغ کمی بوده است. ما در پی این هستیم که اعتبار مناسب و مورد نظر را تأمین و کوشش کنیم با یاری صاحبان غرفه ها این بازار را بازسازی کنیم.

ضرغامی یادآور شد: با وجود اعتبارات محدودی که داریم و به ازای هر اثر تاریخی فقط 30 هزار تومان بودجه داریم، این رقم تقریباً شوخی است. امیدواریم شهرداری ها و نهادهای محلی همکاری نمایند. تا زمانی که پایداری ایجاد نگردد، امکان استفاده وجود ندارد که در این خصوص تصمیم گیری خواهد شد.

زیر میز دوقطبی ها بزنید

وی بعلاوه با سفر به طرقبه، شاندیز، گلبهار و چناران مهم ترین چالش ها و درخواست های این شهرستان ها را با فرمانداران این شهرستان ها آنالیز کرد و گفت: این شهرستان ها جدا از مشهد، هویت مستقل خود را داشته و با توجه به قرارگرفتن در کنار مشهد، مکمل گردشگری زیارت در مشهد هستند.

او درباره دوقطبی های موجود از جمله زیارت و اقامت در مشهد و طرقبه شاندیز گفت: زیر میز دوقطبی ها بزنید.

نماینده رئیس جمهوری در سفر به استان خراسان رضوی درباره درخواست تغییر نام شهرستان بینالود به طرقبه شاندیز گفت: با توجه به درخواست مردم باید نام شهرستان به همان طرقبه شاندیز تغییر کند.

ضرورت کاربردی شدن صنایع دستی

ضرغامی در این سفر از بازارچه صنایع دستی نوروزی شهرستان طرقبه شاندیز بازدید و بر ضرورت کاربردی شدن صنایع دستی تاکید نمود. او در این بازدید با هنرمندان صنایع دستی به گفت وگو نشست و شرایط فعالیت آن ها در زمینه صنایع دستی را جویا شد. اجرای حرکات آئینی، برپایی سفره هفت سین و اجرای برنامه به وسیله حاجی فیروز از برنامه هایی بود که در حاشیه این بازدید برگزار گردید. تعدادی از این هنرمندان صنایع دستی، متقاضی دریافت تسهیلات برای توسعه کسب و کار و کارگاه صنایع دستی بودند که وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برای پرداخت تسهیلات از محل اعتبارات تبصره 18 قول آنالیز داد.

او با پیوستن به پویش ملی بهرفت (بهبود رفتارهای ترافیکی) میثاق نامه این پویش را امضا کرد و نوشت: قسم نمی خورم. ولی به خاطر صداقت جوانان هلال احمر با همه وجود کوشش می کنم.

زیارت حق هر ایرانی است

وزیر میراث فرهنگی در حاشیه بازدید از زائرسرای مقرون به صرفه قیمت مهر امام رضا (ع) در بافت اطراف حرم مطهر رضوی اعلام کرد: در کشور با کمبود مراکز اقامتی روبرویم و در تعطیلات نوروز سال جاری در همان سه روز اول ظرفیت مراکز اقامتی رسمی از جمله هتل ها در شهرهای بزرگ تکمیل شد و از ظرفیت های اضطراری نهادها و دستگاه ها استفاده کردیم.

او توضیح داد: برای تقویت کمی و کیفی مراکز اقامتی باید طرح های مختلف داشته باشیم و با ارائه تسهیلات پشتیبانی لازم را انجام دهیم. آنچه اهمیت بیشتری دارد، تأمین مراکز اقامتی مقرون به صرفه برای زائران و عموم مردم است تا از سراسر کشور با برنامه ریزی ساده به وسیله نهادها و مؤسسات خیریه برای زیارت به مشهد بیایند. زیارت امام رضا (ع) حق هر فرد ایرانی است، این امکان باید با حداقل مسائل و مقرون به صرفه قیمت فراهم گردد.

کوشش می کنیم زائرسراهای مقرون به صرفه قیمت توسعه پیدا نمایند

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تاکید نمود: این امکان باید برای همه مردم به ویژه برای اقشار کم عایدی فراهم گردد، بنابراین مراکز اقامتی مقرون به صرفه قیمت از راهبردهایی است که باید دنبال گردد، یکی از مصادیق آن نیز اقدامی است که از مدت ها قبل در مشهد اجرا شده و مرکز مهر امام رضا (ع) که اکنون به صورت رسمی شروع به کار کرد، یکی از این مراکز اقامت مقرون به صرفه قیمت است.

او اضافه نمود: البته برای ادامه فعالیت این مراکز احتیاج به قانون خاص و دقیق داریم تا زائرسراها در چارچوب قوانین و قواعد رسمی و قانونی کشور فعالیت داشته باشند و تضمینی وجود داشته باشد که در همین چارچوب باقی بمانند.

ضرغامی توضیح داد: از آنجا که در صورت صدور مجوز برای این مراکز، از تسهیلات مختلف استفاده خواهد شد، بنابراین باید همه فعالیت آن ها جنبه غیرانتفاعی داشته باشد و استفاده شخصی صورت نگیرد، بلکه در اختیار عموم مردم قرار گیرد که یکی از اقدامات برای عملی شدن این موضوع این است که زائرسراها را وقف خواهند کرد و مالک شخصی نخواهند داشت.

زائرسراها با یک چهارم قیمت مراکز رسمی ارائه گردد

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ادامه داد: با نظارتی که خواهیم داشت و قاعده دقیقی که خواهیم نوشت، کوشش می کنیم زائرسراهای مقرون به صرفه قیمت توسعه پیدا نمایند. در حال حاضر کمتر از 10 زائرسرای مقرون به صرفه قیمت در مشهد شروع به کار نموده که ضروری است مسائل بعضی از آن ها را با دقت بیشتری دنبال کنیم.

او درباره تعرفه ارائه خدمات در این مراکز گفت: بعضی از این مراکز که فعالیتشان را شروع نموده اند، مبلغی ناچیزی دریافت می نمایند. البته ما هنوز قیمت گذاری ننموده ایم. پیش بینی این است که خدمات با حدود یک چهارم قیمت مراکز رسمی و تحت نظارت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ارائه گردد.

افتتاح باغ ایرانی ایوان سلام در پایانه مسافربری

باغ ایرانی ایوان سلام پایانه مسافربری امام رضا (ع) مشهد به صورت رسمی در قالب پروژه بازپیرایی فضای مقابل پایانه امام رضا (ع) به صورت رسمی افتتاح شد.

این بازپیرایی در راستای حفظ منظر شهری به شکل باغ ایرانی با آب نما و فضای سبز طراحی و اجرا شده و چون هنگام ورود به این محدوده، زائران با گنبد و بارگاه ملکوتی حضرت رضا (ع) روبه رو می شوند از گذشته به ایوان سلام معروف است، بر همین اساسباغ ایرانی ایوان سلام نامگذاری شده است.

کارنامه موفقی در حوزه معماری دینی نداریم

وزیر میراث فرهنگی در مراسم افتتاح رسمی باغ ایرانی ایوان سلام پایانه مسافربری امام رضا (ع) مشهد، گفت: سال جاری که با سونامی سفر روبرو شدیم، شرایط فوق العاده ای در مشهد به وجود آمد که علی رغم وجود 50 درصد تمام ظرفیت اقامت مسافر کشور در این شهر، شاهد تکمیل ظرفیت فضای اقامتی مشهد در روزهای نخست تعطیلات نوروزی بودیم.

وی بعضی از مسائل مسافران را ناشی از پیش بینی نکردن تأمین بلیت برگشت دانست.

وی با بیان این که تا به امروز نتوانسته ایم در حوزه معماری دینی و سنتی، معماری شاخصی از خود به جا بگذاریم، گفت: در این حوزه به خصوص در شهر مشهد باید خود را به خوبی نشان دهیم زیرا متأسفانه پس از انقلاب اسلامی نتوانستیم همپای دیگر حوزه ها، در حوزه معماری کارنامه افتخار آفرینی داشته باشیم.

منبع: دنیای سفر
انتشار: 30 خرداد 1401 بروزرسانی: 30 خرداد 1401 گردآورنده: bizbing.ir شناسه مطلب: 2095

به "بودجه 30 هزار تومانی برای آثار تاریخی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بودجه 30 هزار تومانی برای آثار تاریخی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید