تداوم رقابت ساختاری چین و امریکا

به گزارش مجله بیزبینگ، مسأله بین امریکا و چین یک مسأله ساختاری بین یک قدرت در حال ظهور با یک قدرت مسلط و تغییر موازنه موجود است. بنابراین با آقای بایدن هم این رقابت ادامه پیدا می نماید اما شکل و حوزه های رقابت فرق خواهد نمود. بایدن یک رئیس جمهوری پیش بینی پذیر خواهد بود که دهه ها در حوزه های مختلف با چین کار نموده و آنها نیز بخوبی بایدن را می شناسند.

تداوم رقابت ساختاری چین و امریکا

با ما همراه باشید و با تور ارزان چین از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

بایدن متمرکز خواهد شد روی پیگیری دیپلماسی چندجانبه برای رقابت با چین و فشار بر آن خواهد آورد و به همین دلیل بر مسائل حقوق بشری متمرکز خواهد شد. در خصوص مسائل تجاری و رقابت های مالی نیز به نظر من بایدن به سختگیری های ترامپ اما به شیوه های متفاوت روی خواهد آورد. یکی دیگر از مسائلی که با پیروزی بایدن مورد توجه منطقه پاسیفیک قرار گرفته این است که آیا بایدن به پیمان تجاری فراپاسیفیک با شروط خاص خود امریکا باز می گردد یا خیر. اما آنچه تعیین است اینکه اگر امریکا به این توافقتنامه بازگردد، به لحاظ تجاری رقابت دو طرف در سطح چندجانبه تشدید می گردد. این اقدام می تواند با واکنش مثبت و استقبال آسیایی ها بخصوص رقبای چین روبرو گردد. رقابت چین و امریکا در دریای چین جنوبی ادامه پیدا می نماید. بایدن احتمالاً استراتژی ایندو پاسیفیک ترامپ را که درواقع نوعی تکامل استراتژی اوباما بود را با تغییراتی ادامه خواهد داد و در خصوص تایوان هم تنش بین دو کشور به نوعی ادامه پیدا می نماید. درمورد ایران هم اولویت بایدن این است که چین در اجرایی شدن برجام و گسترش آن و در بر دریافت حوزه های جدید با امریکا همکاری کند. اما باید دید چین چه پاسخی به این رویکرد خواهد داد. چین احتمالاً به سیاست چندجانبه گرایی بایدن به صورت گزینشی پاسخ مثبت خواهد داد و برای مثال از بازگشت به پیمان پاریس و برجام استقبال خواهد نمود. در جمع بندی باید گفت رقابت ساختاری چین و امریکا در دوره جو بایدن هم ادامه پیدا خواهد نمود. با این حال باید دید تیمی که بایدن در خصوص تعامل با چین تشکیل خواهد داد، متشکل از چه کسانی است و چه سیاست هایی را دنبال می نمایند.

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 19 آذر 1399 بروزرسانی: 19 آذر 1399 گردآورنده: bizbing.ir شناسه مطلب: 1335

به "تداوم رقابت ساختاری چین و امریکا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تداوم رقابت ساختاری چین و امریکا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید