طرح فرانسه درباره ایران و آمریکا گره گشا خواهد بود؟

به گزارش مجله بیزبینگ، سخنگوی اسبق وزارت خارجه کشورمان در گفت و گویی طرح پیشنهادی فرانسه درباره ایران و آمریکا را مورد آنالیز قرار داد.

طرح فرانسه درباره ایران و آمریکا گره گشا خواهد بود؟

به گزارش خبرنگاران، حمیدرضا آصفی درباره اقدام مثبت اروپا و فرانسه در مقابل ایران و آمریکا اضافه کرد: اگر فرانسه و اروپا بتوانند کاری نمایند که اقتصاد ایران عادی گردد و تحریم های ظالمانه برداشته گردد می توان به طرح فرانسه امیدوار بود. به هرحال جمهوری اسلامی نیز نشان داده که اهل مذاکره و تبادل نظر است و هم اینکه از حقوق خود نخواهد گذشت. از اینجای کار به بعد توپ در زمین فرانسه و شرکای اروپایی است. به این معنی که حقایق را آنطور که وجود دارد ببینند و همانگونه نیز در اجلاس جی هفت مطرح نمایند. ایران تا این لحظه وظایف خود را در امر دیپلماسی انجام داده است و به نظرم از حالا به بعد این اروپا است که باید تعهدات خود را اجرایی کند.

این دیپلمات با سابقه کشورمان در پاسخ به این سوال که ایا ترامپ با مکرون خواهد شد یا خیر و ایا پیغام ایران به طور واضح در اجلاس جی هفت دستاوردی دارد یا نه گفت: حتی اگر مکرون از ترامپ چراغ سبز را بگیرد که من شخصا خیلی تردید دارم! باز هم نمی توان طناب پوسیده ترامپ را گرفت. ترامپ توافق دولت کشورش را به هم زد و از ان خارج شد چه طور می گردد که مطمئن بود به قولی که مثلا به اقای مکرون می دهد پایبند باشد و چه طور به آن اعتماد کرد؟ و بر اساس ان جمهوری اسلامی راهبرد خود را بنا کند؟!

وی در انتها گفت: من فکر می کنم برای مقابله با ترامپ این تبادل نظرهای وزیر خارجه باید ادامه باشد، کاری است که باید در دستور کار وزارت خارجه قرار بگیرد ، باید کار سیاسی به طور جدی دنبال گردد. تبادل نظرهای مکرر و متعدد در دستور کار باشد از ان غفلت نگردد. تبادل نظر با چین، ژاپن ، هر کشوری، تاکید میکنم هر کشوری که ضروری است باید تبادل نظر کنیم، در این میان تبادل نظر با کشورهای منطقه جدی تر دنبال گردد به دلیل برجام تا حد زیادی از این کشورها غفلت کردیم، این باید در دستور کار قرار بگیرد. کمااینکه از راستا اصلی خودمان منحرف نشویم و راه خودمان را برویم. این فرانسه است که به جای ارائه طرح، وظایف و مسولیت هایی که داشته عملا روی زمین گذاشته و انجام نداده است! اگر خودش آغاز کند فضا طبعا خیلی عوض خواهد شد و بالاخره زمان پاسخ این مسائل را خواهد داد.

مشروح این گفت و گو را اینجا بخوانید.

23311

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 15 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: bizbing.ir شناسه مطلب: 284

به "طرح فرانسه درباره ایران و آمریکا گره گشا خواهد بود؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرح فرانسه درباره ایران و آمریکا گره گشا خواهد بود؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید