تشکیل بازار فیلم منطقه ای از رویا تا واقعیت

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی گفت: تشکیل بازار فیلم منطقه ای، مهم ترین راهبرد سینمای ایران در دوران جدید است.

تشکیل بازار فیلم منطقه ای از رویا تا واقعیت

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی، علیرضا تابش در پنل فراوری مشترک چهارمین دوره جشنواره بین المللی فیلم سلیمانیه گفت: توسعه یافتگی سینما در جهان امروز، ناگزیر از گسترش ارتباطات بین فرهنگ های جهان و تعاملات و تبادلات با سایر مناطق و کشورها است. در این راستا، سینما در صندلی فرهنگ، اهمیت خطیری یافته و در دهه های اخیر، روابط بین الملل در حوزه فرهنگ از جمله مسائل مهـم دولت ها و سازمان های فرهنگی منطقه ای و جهانی شده است.

او گفت: تحولات فن آورانه، سپهر جدیدی در زندگی مردم جهان گگردده است و فیلم ابزاری مهم برای انتقال پیامهای فرهنگی و روایت ها در نظر گرفته شده و نقش اجتماعی مهمی در حوزه های هنری ایفا می نماید.

تابش گفت: سال جاری و در پی بازدید فواد جلال دبیر جشنواره بین المللی فیلم سلیمانیه اقلیم کردستان عراق از سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم های بچه ها و نوجوانان ایران، بحث های کاربردی و مفیدی راجع به توسعه همکاری های آینده بین سینمای ایران و اقلیم کردستان عراق در تمام زمینه ها مطرح شد که یکی از مهم ترین مباحث، فراوری مشترک فیلم بود. مهم ترین مسئله برای حصول توافق در این زمینه، توجه به دغدغه های بومی، ملی، اجتماعی، سیاسی، مالی و مذهبی طرفین است. این دو سرزمین، برخاسته از تمدن های کهن، دارای ریشه ها و وجوهات مشترک زیادی هستند که می توان با اتکای به آن ها، ممیزه های اصیلی را به عنوان ایده های زیربنایی برای خلق محصولات تصویری و سینمایی شناسایی کرد و برای این منظور مورد استفاده قرار داد.

او گفت: چنین ایده هایی زمینه استواری را برای فراوریات و همکاری های مشترک فراهم نموده و امکان نزدیکی هرچه بیشتر ایران و اقلیم کردستان عراق را هموار می نماید.

با زبان دیپلماسی سینمایی به خلق گفتمان جدید بپردازیم

تابش در ادامه سخنان خود به لزوم توجه به چند نکته جهت تسریع در برقراری این رابطه اشاره نمود و گفت: ما می دانیم که جشن باستانی ایرانیان یعنی نوروز، جشن اصلی اقلیم کردستان عراق است و عاشورا، آئین محترمی برای پاسداشت ارزش های انسانی در تقویم شماست. ما می دانیم ریشه زبانی مشترک داریم و بخش مهمی از مردمان این منطقه با ادبیات ایرانی مأنوس بوده و درباره ادیبان و شاعران ما پژوهش های بسیاری انجام داده اند و شاعران کرد به زبان فارسی شعر می سرایند. از آن سو، همان طور که می دانید نمودهای ایران از باسابقه ترین و کهن ترین اقوام سرزمین ما به شمار می آیند. قومی فرهنگی که در تاریخ پر فراز و نشیب کشور ما همیشه نقش مهمی را ایفا نموده است. هموطنان کرد نه تنها در استان های کردستان، کرمانشاه، آذربایجان غربی و ایلام؛ بلکه در سایر استان های کشور از استان خراسان گرفته تا آذربایجان و از مازندران تا بندرعباس حضور دارند.

او ادامه داد: با نگاهی تاریخی می توان گفت، مردمان این منطقه از دیرباز در پاسداشت آداب و رسوم خود، خط مشی مشترکی داشته و امروز بیش از گذشته به یکدیگر نزدیک شده و مرز میان خود را بسیار کمرنگ نموده اند. انسان دوستی، مهمان نوازی و وفای به عهد، فارغ از هر مرز جغرافیایی، از ویژگی های همیشگی نمودهاست.

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی در بخش دیگری از این پنل گفت: اگر قبول کنیم که سینما، زبانی وابسته به مردم شناسی است و یکی از وظایف آن، آشنا کردن مردم نقاط مختلف جهان با ظرفیت های پیدا و پنهان منطقه های گوناگون به شمار می آید، چه بهتر که ما از این رسانه قدرتمند استفاده کنیم و با تکیه بر اشتراکات فرهنگی خود با زبان دیپلماسی سینمایی در قالب فیلم های کوتاه، داستانی، مستند، انیمیشن، وب سری و... به خلق گفتمان جدید سینمایی بپردازیم. گسترش همکاری های ایران و اقلیم کردستان عراق، زمینه ارائه تصویر دقیق تری از فرهنگ و میراث و فکر آن ها را به مردم جهان فراهم نموده و استفاده از ظرفیت های خلاقانه آن ها در کنار هم، موجب هم افزایی خواهد شد.

تابش در ادامه گفت: بنیاد سینمایی فارابی از بدو تاسیس، مسئولیت معرفی سینمای ایران در عرصه بین الملل را برعهده داشت. به این دلیل است که نام سینمای ایران در عرصه بین الملل با نام و نشان و برند بنیاد سینمایی فارابی (FCF) پیوند خورده است. امروز نیز در جشنواره ها و بازارهای مهم جهان، در زیر چتر سینمای ایران که توسط این بنیاد برپا می گردد، فعالان بین المللی به معرفی آثار و محصولات خود و تبادلات سینمایی می پردازند.

او گفت: بنیاد سینمایی فارابی در سال های اخیر کوشش نموده است که زمینه ساز و هموار کننده حضور بخش خصوصی سینمای ایران در عرصه بین الملل باشد. در حوزه فراوری مشترک فیلم، در دوره جدید، تمرکز بر روی این امر مهم به شکل راهبردی قرار گرفت. چرا که فراوری مشترک را شاه بیت و کلید اصلی ورود به بازارهای منطقه ای و بین المللی می دانیم. سینمای ایران به دلیل وجه بین المللی کسب شده، مسئولیت همراهی و همکاری بیشتری با همسایگان خود دارد. چه از لحاظ محتوایی به دلیل اشتراکات فرهنگی و تاریخی و مذهبی، و چه از لحاظ تجهیزات فنی و دانش سینمایی به دلیل گسترش صنعت تصویر در ایران، امکان گسترش همکاری های مشترک با همسایگان بیش از پیش فراهم است.

همکاری بنیاد سینمایی فارابی با کشورهای همسایه

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی در بخش دیگری از سخنان خود در پنل فراوری مشترک چهارمین دوره جشنواره بین المللی فیلم سلیمانیه گفت: بنیاد سینمایی با اتکا بر این نظر، همکاری های خود را با کشورهای همسایه در خصوص فراوری مشترک با شتابی بیشتر پیش گرفته است که به چند نمونه آن اشاره می کنم:

- ترکیه: مشارکت در فراوری فیلم درخت گردو ساخته فیصل سویسال (با همکاری کشورهای آلمان، بلغارستان). که تمامی بخش پسافراوری در ایران محقق شد و همکاری گسترده سینمای ایران با ترکیه، با ساخت سه فیلم سینمایی به جلو رفت که این روند ادامه دارد.

- ارمنستان: امضای تفاهم نامه همکاری های سینمایی. همکاری در بخش پنل فراوری مشترک جشنواره زردآلوی طلایی. فراوری مشترک فیلم یه وا ساخته آناهید آباد.

- آذربایجان: تفاهم نامه سینمایی در دست اقدام. فراوری مشترک در فیلم قلعه عشق به تهیه کنندگی امیر شهاب رضویان در سال گذشته.

- عراق: امضای تفاهم نامه همکاری های سینمایی. اکران فیلم های ایرانی در عراق. همکاری های بین جشنواره ای، حمایت از فراوری مشترک./ اقلیم کردستان عراق: تفاهم نامه با جشنواره سلیمانیه. پخش و توزیع فیلم، و گفت وگو و بحث در باب فراوری مشترک دو فیلم سینمایی.

- پاکستان: تفاهم نامه فرهنگی و سینمایی در دست اقدام. مذاکرات برای فراوری مشترک، پیگیری اکران فیلم های سینمای ایران در پاکستان

- هند: قرارداد فروش فیلم های ایرانی در پلتفورم های اینترنتی، فراوری مشترک دو پروژه دختر شیطان و سلام بمبئی توسط بخش خصوصی ایران و هند طی سه سال گذشته.

- در خصوص همکاری های سینمایی ایران با کشورهای؛ عمان، قطر، قزاقستان، افغانستان، روسیه، کره جنوبی، چین ، صربستان، فنلاند، فرانسه ، چک، آلمان، آمریکا و ... یا تفاهم نامه امضا شده (مثل صربستان و روسیه و کره...) و یا در دست اقدام است (نظیر: چین و فنلاند و عمان و ...)

تشکیل بازار فیلم منطقه ای، بزرگترین و مهم ترین راهبرد سینمای ایران در دوران جدید

تابش در ادامه سخنان خود گفت: اکنون وقت آن است تا جامه عمل بر گفته های پیشین بپوشانیم و با اجرایی کردن تفاهم های انجام شده، زمینه فراوری مشترک فیلم را برای فیلمسازان این منطقه در همکاری با شرکت های سینمایی و سینماگران صاحب سبک و نوگرای ایرانی و سایر کشورهای علاقمند، بیش از گذشته مهیا سازیم. اگر میزان فراوری فیلم های مشترک گسترش یابد و برای آن ساز و کاری دائمی تعریف کنیم، آن وقت جشنواره های منطقه ای و بین المللی فیلم، می توانند محملی برای رونمایی از دستاوردهای مشترک باشند و نیز، مقدمه ای برای تشکیل بازار مشترک منطقه ای که علاوه بر بهره وری فرهنگی، بازده تجاری-مالی را نیز به دنبال خواهد داشت.

او ادامه داد: تشکیل بازار فیلم منطقه ای، بزرگترین و مهم ترین راهبرد سینمای ایران در دوران جدید است و تاکنون توانسته ایم گام های بسیار مهمی در تحقق این امر برداریم. ما باید امروز با استفاده از فناوری های نوین و تکیه بر استاندارد جهانی،سطح فراوریات مشترک در صنعت تصویر را افزایش داده و برای عرضه منطقه ای و جهانی آن کوشش کنیم. سینمای ایران با سابقه ای 120 ساله، قدیمی ترین سینمای منطقه بوده و امروزه در جهان به عنوان سینمای انسانی شناخته می گردد، و می تواند نمایانگر و شاخص کرامت فرهنگ و هنر ایرانی-اسلامی باشد.

تابش گفت: این سینما به لحاظ نرم افزاری (افکار، ایده ها و سرمایه انسانی) بسیار توانا بوده و پتانسیل همکاری های بین المللی در حوزه آموزش و تربیت حرفه ای نیروهای تخصصی مورد احتیاج در حوزه فیلم و سینما را علاوه بر فراوری مشترک داراست. همچنین، سینمای ایران با ارائه کاربردی تجربه های خود می تواند زمینه تسریع بازسازی و پیشرفت سینمای عراق و اقلیم کردستان عراق را فراهم آورد تا بتواند تصویری منحصربفرد از خود را به عنوان سینمایی صاحب سبک به مخاطب جهانی عرضه کند؛ نه این که با دنباله روی از سینمای مسلط، در جریان جهانیِ موجود محو گردد.

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی در انتهای این پنل، گفت: امید این است با همیاری مدیریت فرهنگی و سینمایی اقلیم کردستان عراق و مدیران جشنواره بین المللی فیلم سلیمانیه تا دو سال آینده بتوانیم شاهد فراوری و عرضه محصولات تصویری در قالب های مختلف و به شکل مشترک باشیم.

لازم به ذکر است پنل فراوری مشترک در چهارمین دوره جشنواره بین المللی فیلم سلیمانیه با مشارکت پافلینا زیپکوا رئیس سازمان فیلم چک اسلوواکی و معاون EUFCN، کارلوتاگیریو پرناوس رئیس سازمان فیلم کاتالونیا از کشور اسپانیا، اینگ لیم رئیس سازمان فیلم The Hague از کشور هلند، دانر عمر فارس مدیر هنری جشنواره بین المللی فیلم سلیمانیه و تهیه کننده سینما و شوکت امین کورکی کارگردان سینما و مدیر هنری جشنواره بین المللی فیلم دهوک، روز آدینه 12 مهر ماه (4 اکتبر 2019) در سالن اصلی هتل گراند میلینیوم در شهر سلیمانیه عراق برگزار گردید.

در این نشست تخصصی، مهدی شوشتری سرکنسول ایران در سلیمانیه، فؤاد جلال دبیر جشنواره بین المللی فیلم سلیمانیه، محمد مهدی عسگرپور نایب رئیس فیاپف (فدراسیون جهانی انجمن های تهیه کنندگان فیلم) در قاره آسیا، پوران درخشنده داور بخش رقابتی اصلی سینمای جهان (بین الملل) چهارمین دوره جشنواره بین المللی فیلم سلیمانیه، ممد اکتاش تهیه کننده باسابقه بین المللی، شعله شریعتی فیلمنامه نویس ایرانی، مهرداد اسکویی بخش رقابتی مستند سینمای جهان و سینمای کُردی جشنواره فیلم سلیمانیه، سید مالک هاشمی رایزن فرهنگی ایران در سلیمانیه، سینماگران اقلیم کردستان، میهمانان خارجی جشنواره، تهیه کنندگان سینمایی و ... جشنواره حضور داشتند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: بروزرسانی: 20 آبان 1398 شناسه مطلب: 424

به "تشکیل بازار فیلم منطقه ای از رویا تا واقعیت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تشکیل بازار فیلم منطقه ای از رویا تا واقعیت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید