تغذیه با شیره نارگیل : 9 مزیت این ماده مغذی

به گزارش مجله بیزبینگ، با بافت خامه ای و شیرینی طبیعی اش، شیره نارگیل شاید در نگاه اول برای شما خوب نباشد، اما ماجرا درست برعکس است. شیره نارگیل را نوشیدنی معجزه گر می نامند زیرا مواد مغذی آن نظام ایمنی بدن را تقویت نموده و از بیماری ها جلوگیری می نماید. شیره نارگیل در کنار خواهرهایش، یعنی روغن نارگیل و آب نارگیل، جزو سالم ترین غذاهای جهان است.

تغذیه با شیره نارگیل : 9 مزیت این ماده مغذی

اما شیرهٔ نارگیل دقیقا چیست؟ وقتی شما نارگیل رسیده را باز می کنید داخل آن یک آب رقیق هست که به آن آب نارگیل می گوییم. اما شیرهٔ نارگیل داخل نرمهٔ سفیدرنگ نارگیل نهفته است و با فشردن این بخش می توانید این مایع سفید را از آن بگیرید.

می پرسید تفاوت این دو چیست؟ همزمان با رسیده شدن نارگیل، اندازه بیشتری از آن تبدیل به نرمهٔ نارگیل می گردد، از این رو نارگیل رسیده منبع غنی شیرهٔ نارگیل است، حال آنکه نارگیل های جوان تر (5 تا 7 ماهه) منبع بهتری برای آب نارگیل هستند. آب نارگیل قند بیشتری دارد، و شیرهٔ نارگیل اسیدهای چرب اشباع (البته از نوع سالم) و کالری های مفیدتر. بنابراین اینها اگرچه نزدیک هستند ولی یکسان نیستند.

ارزش غذایی یک چهارم لیوان شیره نارگیل

  • 138 کالری
  • 1.5 گرم پروتئین
  • 2 گرم قند
  • 14 گرم چربی
  • 0.55 میلی گرم منگنز
  • 0.15 میلی گرم مس
  • 60 میلی گرم فسفر
  • 22 میلی گرم منیزیوم
  • 3.9 میلی گرم آهن
  • 157 میلی گرم پتاسیم

مزایای شیرهٔ نارگیل برای سلامتی

  • بهبود سلامت قلب با کاهش فشار خون و کلسترول. نارگیل پر از اسید لوریک است، تقریبا 50 درصد چربی داخل این میوه از این اسید تشکیل شده که ضدباکتری و ضدویروس است. اسید لوریک که از جمله اسیدهای چرب است، به بهبود سلامت قلب و سطح کلسترول یاری می نماید. نارگیل حاوی مواد معدنی مهم برای گردش خون و کنترل جریان آن است، شیرهٔ نارگیل نیز برای کاهش فشار خون مفید است و ضمن حفظ انعطاف رگ های خونی، آنها را در برابر تشکیل پلاک خونی نیز محافظت می نماید. برای مثال، مصرف منیزیوم به کاهش استرس و تنش عضلانی یاری می نماید و همزمان به گردش خون روان می انجامد، که در جلوگیری از حملات قلبی اهمیت دارند.
  • عضله سازی و یاری به چربی سوزی. اسیدهای چرب داخل شیرهٔ نارگیل، خروجی انرژی بدن را افزایش داده و به بهبود عملکرد جسمانی می انجامند. پس از ورزش عضلات به مقادر زیادی مواد مغذی احتیاج دارند -از جمله الکترولیت هایی مثل منیزیوم و پتاسیم که در شیرهٔ نارگیل یافت می شوند- تا بافت های آسیب دیده را ترمیم نمایند و حتی از قبل قوی تر بسازند. وجود چربی های سالم در این شیره به جلوگیری از پرخوری در طول روز هم یاری می نماید.
  • تامین الکترولیت ها و جلوگیری از خستگی. اگرچه آب نارگیل منبعی غنی تر برای الکترولیت ها است اما شیرهٔ آن نیز مواد معدنی مهم برای حفظ حجم خون، بهبود سلامت قلب، و جلوگیری از خشکی بدن را در خود دارد. به خصوص در هوای گرم و خشک، یا پس از ورزش یا بیماری شدید، الکترولیت ها به جلوگیری از حملهٔ قلبی، خستگی و بی حالی، بی نظمی ضربان قلب، انقباض عضلانی، و ضعف ایمنی بدن یاری می نمایند.
  • یاری به کاهش وزن. شیرهٔ نارگیل یکی از سیرنماینده ترین و چربی سوز ترین غذاها است. چربی های سالم داخل آن شکم شما را در طولانی مدت سیر نگه می دارند و جلوی پرخوری و تنوع طلبی افراطی را می گیرند که اینها قطعا به کاهش وزن می انجامد. البته مقدار مصرف آن باید کنترل گردد چرا که کالری زیادی دارد، اما به عنوان بخشی از یک رژیم تغذیهٔ سالم می تواند اسیدهای چرب و مواد معدنی را تامین کند که به دفع سموم بدن و کاهش وزن یاری می نمایند. ضمن اینکه تامین رطوبت با نوشیدن این شیره به اعضایی مثل کبد و کلیه ها یاری می نماید تا عملکرد بهتری داشته باشند و سوختن چربی و کاهش اضافه وزن سریع تر اتفاق بیفتد.
  • بهبود گوارش و برطرف ساختن یبوست. مرطوب نگه داشتن دستگاه گوارشی برای جلوگیری از یبوست و برطرف آن لازم است. شیرهٔ نارگیل با الکترولیت ها و چربی های سالمش، باعث بهبود سلامت روده ها می گردد و از بروز بیماری ها جلوگیری می نماید.
  • تنظیم قند خون و یاری به افراد دیابتی. محتوای چرب شیرهٔ نارگیل می تواند نرخ انتشار قند در خون و سطح انسولین را تنظیم کند و باعث گردد افراد دیابتی زندگی سالم تری داشته باشند. به همین دلیل است که افزودن شیرهٔ نارگیل به عنوان شیرین نماینده، مثلا به دسرها، بسیار توصیه می گردد.
  • یاری به پیشگیری از کم خونی. هر چند مقدار آهن در شیرهٔ نارگیل چندان زیاد نیست اما همین اندازه هم منبع خوبی برای آهنِ گیاهی است که می تواند در رژیم غذایی شما به پیشگیری از کم خونی یاری کند.
  • جلوگیری از التهاب مفصلی و آرتروز. التهاب های مفصلی مانند آرتروز، بعلاوه دردها و خستگی های ماهیچه ای، می توانند زندگی را سخت نمایند. شیرهٔ نارگیل منبع عالی قند سالم است که به افراد دچار آرتروز (یا دیگر بیماری های خودایمنی) یاری می نماید زندگی بهتری داشته باشند. چطور؟ به این صورت که احتیاج به مصرف قندهای مصنوعی را کاهش می دهد. مصرف این مواد به کاهش سطح ایمنی بدن، افزایش درد و التهاب منجر می گردد.
  • جلوگیری از زخم معده. دیگر مزیت شیرهٔ نارگیل که می تواند شما را شگفت زده کند، کاهش احتمال زخم معده است و در این مورد حتی از آب نارگیل هم بهتر است.

شما می توانید آب نارگیل و شیرهٔ نارگیل را به طور طبیعی در خانه درست کنید. اگر هم دسترسی به آن نداشتید یا صرفا حوصله خریدن نارگیل و تهیه آنها را نداشتید، خود را از نارگیل محروم نکنید و نوشیدنی های آماده مثل شیر نارگیل را خریداری کنید و مصرف کنید.

منبع: کتاب کاله
انتشار: 18 شهریور 1401 بروزرسانی: 18 شهریور 1401 گردآورنده: bizbing.ir شناسه مطلب: 2158

به "تغذیه با شیره نارگیل : 9 مزیت این ماده مغذی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تغذیه با شیره نارگیل : 9 مزیت این ماده مغذی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید