فراوری برنج به 2 میلیون و 300 هزار تن می رسد، تاثیر افزایش 20 درصدی هزینه های فراوری بر قیمت برنج ایرانی

به گزارش مجله بیزبینگ، علیزاده شایق گفت: با توجه به شرایط مساعد آب و هوایی سال جاری حداقل فراوری برنج 2 میلیون و 300 هزار تن خواهد بود.

فراوری برنج به 2 میلیون و 300 هزار تن می رسد، تاثیر افزایش 20 درصدی هزینه های فراوری بر قیمت برنج ایرانی

جمیل علیزاده شایق دبیر انجمن برنج کشور در گفت وگو با خبرنگار ، از افزایش فراوری برنج ایرانی اطلاع داد و گفت: با توجه به شرایط مساعد آب و هوایی سال جاری حداقل 2 میلیون و 300 هزار تن برنج فراوری می گردد در حالی که مجموع فراوری برنج سال گذشته رقمی حدود 2 میلیون و 250 هزار تن بوده است.

او مجموع احتیاج سالانه برنج کشور را 3 میلیون تن خاطرنشان کرد و اضافه کرد: با توجه به فراوری حداقل 2 میلیون و 300 هزار تن برنج در کشور 700 هزار تن کسری احتیاج داخل باید به وسیله واردات تامین گردد.

علیزاده شایق یا اشاره به اینکه واردات برنج در هیچ یک از فصول سال ممنوعیتی نباید داشته باشد بیان نمود: بنده به عنوان یک کارشناس معتقدم مباحث مطرح شده مبنی بر آنکه برنج باید در چه ماهی وارد گردد مباحث انحرافی است تا ما را از بحث اصلی خارج کند چرا که کسری احتیاج داخل از اول فروردین تا خاتمه اسفند بدون هیچ ممنوعیت و محدودیتی باید وارد گردد.

اعلام متوسط قیمت محصولات و هزینه خدمات کشاورزیدبیر انجمن برنج کشور ادامه داد: در 3 ماهه ابتدای سال بیش از احتیاج کشور برنج وارد شده است که با توجه به ذخیره سال 96 و 97 تا خاتمه سال نباید یک گرم برنج دیگر وارد گردد.

این مقام مسئول درباره اینکه بسیاری از وارد نمایندگان کاهش قدرت خرید مردم را از عمده دلایل واردات برنج خارجی مطرح می نماید بیان نمود: اگر مردم پول کافی برای خرید برنج ایرانی ندارند از این رو مسئولان باید وضعیت مالی را درست نمایند تا مردم بتوانند احتیاج خود را رفع نمایند و واردات برنج خارجی تنها بیانگر پاک کردن صورت مسئله است.

او با اشاره به اینکه سال جاری وضعیت فراوری برنج بسیار مناسب است گفت: با توجه به آنکه استان خوزستان یکی از استان هایی بوده که سازمان آب با کشاورزان برخورد جدی مبنی بر کشت نکردن برنج داشته است، اما وضعیت فراوری در این منطقه بسیار عالی است به طوری که سال جاری تمامی استان ها به جز استان های شمالی آب کافی در اختیار داشتند اقدام به فراوری این محصول نموده اند.

علیزاده شایق با انتقاد از نوسان قیمت برنج از ابتدای سال گفت: متاسفانه افزایش قیمت برنج ایرانی از ایام خاتمهی اسفند شروع شد در حالی که هیچ اتفاقی در فراوری برنج سال 97 صورت نگرفت که ما همچنان صاحب گرانی این محصول در بازار بودیم.

دبیر انجمن برنج کشور ادامه داد: با توجه به آنکه هزینه فراوری برنج در سال 97 معین بود، اما سازمان های نظارتی روند افزایش قیمت در سال 98 را پیگیر نشدند و همین موضوع منجر به سوء استفاده فروشندگان در بازار شد.

وی با اشاره به اینکه هزینه فراوری برنج در سال 98 نسبت به سال قبل 20 درصد افزایش یافته است بیان نمود: سال جاری هزینه فراوری برنج به سبب پیروز نبودن در بحث توسعه مکانیزاسیون و واردات ماشین آلات خارجی موجب شده تا مجدد کارگران خزانه گیر و وزین کار به شالی برگردند که تمامی این عوامل دست به دست یکدیگر داد تا 20 درصد هزینه فراوری بالاتر رود و بدیهی است که این امر در افزایش قیمت برنج ایرانی در بازار تاثیر گذار است.

دبیر انجمن برنج کشور در خاتمه توضیح داد: اگر چه قیمت برنج نو در بازار با نوساناتی رو به رو است، اما هم اکنون نمی توان رقمی برای آن خاطرنشان کرد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 21 شهریور 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: bizbing.ir شناسه مطلب: 225

به "فراوری برنج به 2 میلیون و 300 هزار تن می رسد، تاثیر افزایش 20 درصدی هزینه های فراوری بر قیمت برنج ایرانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فراوری برنج به 2 میلیون و 300 هزار تن می رسد، تاثیر افزایش 20 درصدی هزینه های فراوری بر قیمت برنج ایرانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید