جزئیات آموزش دانشجویان علوم پزشکی در سال 1400

به گزارش مجله بیزبینگ، نحوه مدیریت دوره های آموزشی (دوران کرونا) در نیمسال اول 1401-1400 به دانشگاه های علوم پزشکی ابلاغ شد و وزیر بهداشت تاکید نمود روش ترکیبی برای بازگشایی دانشگاه ها از مهرماه در نظر گرفته گردد.

جزئیات آموزش دانشجویان علوم پزشکی در سال 1400

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرنگاران، نحوه مدیریت دوره های آموزشی (دوران کرونا) در نیمسال اول 1401-1400 به دانشگاه های علوم پزشکی ابلاغ شد.

تدریس دروس نظری به صورت آموزش مجازی و ترجیحاً ترکیبی (مجازی و حضوری)

تدریس دروس نظری به صورت آموزش مجازی و ترجیحاً ترکیبی (مجازی و حضوری با رعایت فاصله گذاری و تعداد محدود و قابلیت اجرای پروتکل های بهداشتی) بوده و ضروری است پایش و ارزیابی مستمر نحوه ارائه آن ها به وسیله مراکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی دانشگاه / دانشکده صورت گیرد.

گروه های آموزشی می توانند با آنالیز و ارزیابی محتوا های تهیه شده در سایر دانشگاه های علوم پزشکی کشور، این محتوا ها را جهت آموزش به صورت مکمل، به فراگیران توصیه و در آزمون های داخلی هم به کارگیرند.

در خصوص دروس عملی و آزمایشگاهی هم برگزاری جلسات به صورت ترکیبی مجازی و حضوری (با رعایت پروتکل های بهداشتی، فاصله گذاری و تشکیل گروه های کوچک) برنامه ریزی گردد.

تاکید بر آموزش حضوری در آموزش بالینی دانشجویان تمامی رشته ها

ادامه آموزش بالینی دانشجویان درکلیه رشته ها، در صورت تکمیل بودن برنامه واکسیناسیون آنها، با توجه به موارد زیر صورت گیرد:

درخصوص دستیاران (رشته های بالینی) و دانشجویان تحصیلات تکمیلی، طبق برنامه ریزی روتین نسبت به حضور ایشان در مراکز بیمارستانی و دانشکده ها برنامه ریزی گردد.

کارآموزی و کارورزی دانشجویان و دوره های آموزش در فیلد (عرصه)، به صورت فعال برنامه ریزی و برگزار گردد.

تقسیم بندی گروه های فراگیران و افزایش تعداد راند ها (در صورت امکان)، برنامه های آموزش در عرصه و درمانگاه های آموزشی، با تسهیم مناسب نسبت فراگیران به فضا صورت بگیرد.

جداسازی گروه های فراگیران در برنامه های آموزش بالینی (یا آموزش در عرصه) به منظور افزایش هدفمندی آموزش بالینی و بیمار-محور در کنار کاهش تراکم جمعیت فراگیر.

برگزاری کشیک های آموزشی جبرانی چهار تا شش ساعته مبتنی بر بخش و کلینیک ویژه با گروه های کوچک و تسهیم شده فراگیران (برای دانشجویان پزشکی عمومی).

اندازه مواجهه دانشجویان دوره های بالینی با بیماران انتخابی غیرکووید به حداکثر رسانده گردد

اندازه مواجهه دانشجویان دوره های بالینی (و کارآموزی یا کارورزی در عرصه سایر رشته ها) با بیماران انتخابی غیرکووید، چه در بخش سرپایی و چه در بخش بستری با رعایت پروتکل های ایمنی به حداکثر رسانده گردد.

آموزش بالینی اعم از گزارش صبحگاهی و ژورنال کلاب و جلسات علمی ترجیحاً و متناسب با امکانات گروه های آموزشی و بیمارستان ها بر اساس ترکیبی از برنامه های حضوری و غیرحضوری (مجازی) برگزار گردد.

استفاده از روش های نوآورانه اعم از برگزاری همزمان جلسات آموزشی در سالن های موازی برای دسته های مختلف فراگیران، و یا آموزش های مبتنی بر گزارش مورد (case report) غیرهمزمان و یا سایر روش های رایج در دنیای آموزش علوم پزشکی توصیه می گردد.

در تمامی رشته ها، برای برگزاری دوره های آموزش تمرینی و مدل (نظیر skill lab یا کارگاه های مهارتی) هم از همین روش ها می توان سود برد.

گروه های آموزشی بالینی (یا درگیر در آموزش در عرصه) با همکاری دانشکده های ذیربط باید روی تنوع بخشی به فضا ها و دوره های آموزش بالینی و در عرصه، با هدف دو منظوره کاهش تراکم حضور در بیمارستان ها یا فیلد های آموزشی، در کنار افزایش کیفیت آموزش بالینی، کارکرده و آن ها را برای ارتقای کیفی آموزش به کار گیرند.

این روش ها می توانند شامل موارد زیر باشند:

عقد تفاهم نامه / قرارداد با مطب ها و درمانگاه ها و مؤسسات پزشکی- درمانی-دارویی خصوصی یا سایر ارگان ها برای استفاده از محیط ها و امکانات آن ها به اسم یک محیط آموزش سرپایی / بستری مکمل.

امکان بکارگیری و مشارکت پزشکان عمومی آموزش دیده و متخصصین پزشک خانواده در مراکز جامع خدمات سلامت برای آموزش های در عرصه (برای دانشجویان پزشکی عمومی).

تنوع بخشی به انتها نامه های آموزشی بر اساس بخشنامه های ابلاغی در کنار امکان نوآوری های گروه های آموزشی.

آزمون مبتنی بر حضور فیزیکی شیوه ترجیحی ارزشیابی فراگیران در نیمسال اول 1401-1400

شیوه ترجیحی برگزاری آزمون های دوره بالینی، کارآموزی و کاروزی در عرصه، آزمون مبتنی بر حضور فیزیکی (کتبی، یا آزمون های مبتنی بر مرکز مهارت های بالینی) مبتنی بر رعایت اصول ایمنی و پروتکل های بهداشتی است.

شیوه ترجیحی برگزاری آزمون های دروس تئوری، آزمون های حضوری الکترونیک مبتنی بر سالن های استاندارد آزمون است. در غیر این صورت، برگزاری کتبی آزمون ها با رعایت پروتکل های بهداشتی توصیه می گردد.

در مواردی که نتوان شرایط رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی را فراهم کرد، از آزمون الکترونیک از راه دور، با رعایت تمام ملاحظات صحّت آزمون، بر اساس دستورالعمل های ابلاغی برگزاری آزمون ها استفاده گردد. استفاده از این روش آزمون، به علت پیچیدگی های اطمینان از عدالت و سلامت در برگزاری آزمون، باید در اولویت آخر باشد.

اساتید می توانند از روش های ارزشیابی مستمر و روش های متنوع تازه و غیروابسته به آزمون های کشوری و دانشگاهی، برای سنجش تکوینی و مستمر صلاحیت دانشجو که مبتنی بر توان و مهارت های بالینی و حرفه ای او است، استفاده نمایند.

نتایج مجموع این ارزشیابی ها می تواند در صورت احتیاج به صورت مستقل و یا به اسم مکمل درکنار سایر ارزشیابی ها مورد استفاده قرار گیرند.

تاکید وزیر بهداشت بر آموزش ترکیبی دانشجویان علوم پزشکی

بهرام عین اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نخستین نشست خود با رؤسای دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور گفت: یکی از برنامه های اصلی ما بازگشایی دانشگاه ها است بنابراین دانشگاه ها با واکسیناسیون هدفمند دانشجویان و اساتید باید بازگشایی گردد.

وی افزود: به علت شیوع کرونا و تعطیلی آموزش حضوری این موضوع در کشور ما و سایر کشور ها دچار صدمه شده است. برترین روش آموزشی نوع چهره به چهره است و آموزش مجازی نمی تواند جایگزین آن گردد.

عین اللهی افزود: ادامه این شرایط در آینده خطرناک است و باید افراد دانشمند تحویل جامعه دهیم. بسته به شرایط می توان کلاس ها را به شیوه مختلفی ارائه کرد. در روش ترکیبی همه کلاس ها باید دایر گردد؛ اما با توجه به شرایط استانی باید در خصوص اندازه حضور دانشجویان تصمیم گیری گردد. اما تشکیل کلاس ها و حضور اساتید الزامی است. برای کار عملی هم که باید برنامه ریزی صورت گیرد.

وی اعلام کرد: روش ترکیبی به این صورت است که کلاس ها حتماً دایر شوند و مسئله مهم در این موضوع تعداد دانشجویان در کلاس های حضوری است، بنابراین هر دانشگاهی با توجه به شرایط و اندازه آلودگی که در شهر و مکان مربوطه دارد، می تواند تعداد دانشجویان خود را معین کند. اگر یک کلاسی 30 نفر جمعیت دارد باید آن را با ظرفیت 10 نفری برگزار کند و مابقی به شیوه مجازی آموزش ببیند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 12 شهریور 1400 بروزرسانی: 12 شهریور 1400 گردآورنده: bizbing.ir شناسه مطلب: 1811

به "جزئیات آموزش دانشجویان علوم پزشکی در سال 1400" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جزئیات آموزش دانشجویان علوم پزشکی در سال 1400"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید