خبرنگاران مازندران در چند قدمی استانداردهای امداد جاده ای

به گزارش مجله بیزبینگ، ساری - خبرنگاران - جاده های مازندران که اغلب در نواحی کوهستانی و حادثه خیز واقع شده است، به خاطر گردشگری و تجارت از پرترددترین و همچنین پرحادثه ترین محورهای کشور محسوب می گردد و به استانداردهای بالایی از تجهیزات امداد و نجات احتیاج دارد؛ ضرورتی که در سال های اخیر به شرایط آرمانی خود نزدیک تر شده است.

خبرنگاران مازندران در چند قدمی استانداردهای امداد جاده ای

به گزاری خبرنگاران، مازندران از دیرباز به عنوان جهت توریستی و همچنین تجاری کشور محسوب می شده است ، استانی با 6 جاده مواصلاتی که آن را به 6 استان کشور در سه جهت شرق ، غرب و جنوب متصل می نماید.

جاده های مواصلاتی بین مازندران و استان های همسایه با 55 میلیون تردد در سال ، سومین محورهای پرتردد کشور محسوب می گردد ، اما از لحاظ شرایط جغرافیایی از پیچیده ترین و پرحادثه ترین جهتهای ارتباطی هستند. بخصوص جاده کندوان ، هراز ، سوادکوه و کیاسر که نه تنها از میان سخت ترین مناطق کوهستانی البرز عبور می نماید ، بلکه آب و هوایی غیرقابل پیش بینی دارند که همین مساله میزان حوادث طبیعی و جاده ای را در این استان افزایش می دهد.

علاوه بر این ، جاده های مازندران به واسطه شریان اصلی توریستی سالانه میزبان 30 میلیون توریست است که به طور طبیعی میزان تصادفات جاده ای و حوادثی از این دست را افزایش می دهد. برای مثال سال 98 فقط در محورهای مواصلاتی مازندران که البته جاده های بین شهری داخلی استان را نیز شامل می گردد پنج هزار تصادف ثبت شد که دهها کشته و زخمی بر جای گذاشت.

همچنین تازه ترین گزارش اداره کل راهداری و حمل ونقل جاده ای مازندران نشان می دهد که حوادث رانندگی در جاده های استان با وجود کاهش ترددها در امسال ، پنج درصد افزایش یافته است. اینکه با سه محدودیت کرونایی و مسدود بودن چندین ماهه جاده ها ، باز هم مازندران شاهد افزایش تصادفات بوده ، غیر قابل پیش بینی بودن حوادث در جاده های استان را نشان می دهد ؛ مسئله ای که بیش از هرچیزی ، لزوم استانداردسازی تجهیزات امداد و نجات را می طلبد. تجهیزاتی که باید در مکان مناسب، کمترین زمان و با بالاترین کیفیت خدمات پزشکی در حوادث جاده ای طبیعی و انسانی حاضر شوند و خدمات امدادی را به مردم مازندران و مسافران این خطه شمال کشور ارائه نمایند.

تازه ترین آنالیز های صورت گرفته در خصوص طرح جامع امداد و نجات مازندران حکایت از نزدیکی هرچه بیشتر استان به استانداردهای امداد و نجات جاده ای دارد به طوری که بر اساس گفته مسئولان این حوزه نه تنها از استان های دیگر جلو افتاده است ، بلکه برای رسیدن به استانداردهای لازم نیز بسترهای مورد احتیاج فراهم شده است که احتیاج به ریزه کاری های دیگر دارد.

گسترش چتر فوریت های پزشکی در جاده های مازندران

فوریت های پزشکی و خدمات 115 یکی از مهم ترین بخش هایی است که در حوادث جاده ای و طبیعی بیشترین احتیاج و توجه را به خود جلب می نماید. مازندران به دلیل جغرافیای طبیعی پر حادثه و همچنین شلوغی توریست پذیری و جاده های کوهستانی و روستایی از احتیاج بالایی در خدمات سریع و کیفی فوریت های پزشکی برخودار است که طبق گفته مسئولان این بخش امروز مجهز تر از گذشته است.

رییس اورژانس مازندران درباره توسعه پایگاه های اورژانس و فرویت های پزشکی مازندران در سال های اخیر گفت: علاوه بر افزایش تعداد پایگاه های امداد و نجات ، تجهیزات مدرن تری در اختیار نیروهای اورژانس نهاده شد که انعطاف پذیری و کیفیت خدمات را در استان پر حادثه مازندران افزایش داده است.

دکتر یحیی صالح طبری در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران اضافه نمود: اورژانس مازندران تا سال 92 تنها 75 پایگاه شهری و جاده ای داشت اما اکنون این تعداد به 95 پایگاه رسیده است که به طور کامل تجهیز و دارای پرسنل استاندارد است.

وی همچنین به آمار آمبولانس های فوریت های پزشکی اشاره نمود و اضافه نمود: تعداد آمبولانس اورژانس مازندران نیز در هشت سال اخیر افزایش 80 درصدی داشت و از 101 دستگاه به 183 دستگاه آمبولانس در امسال رسیده است .

به گفته رییس اورژانس مازندران ، از تعداد آمبولانس های جدید 14 دستگاه از نوع خودروهای یاری دار و آفرود هستند که برای ارائه خدمات به مناطق بالادست و کوهستانی مازندران لازم و ضروری بود.

صالح طبری قیمت خرید هر دستگاه آمبولانس پیش از گرانی ها را حدود 2 میلیارد تومان مطرح کرد و اضافه نمود : تجهیزات خودرویی فوریت های پزشکی مازندران صرفاً از لحاظ تعداد افزایش نیافته و در بخش کیفی و مدرن بودن نیز ارتقا خوبی داشته است.

وی گفت که آمبولانس های قبلی از نسل اسپرینتر 314 بود که از 82 دستگاه آمبولانس های دریافتی جدید که از سال 92 و با حمایت وزارت بهداشت به ناوگان مازندران اضافه شد، تعداد 55 دستگاه آمبولانس اسپرینتر 315 پیشرفته می باشد که مجهز به پیشرفته ترین تجهیزات پزشکی از جمله موبایل ای سی یو(mobile Icu) و موبایل سی سی یو (mobile ccu) یعنی بخش مراقبت های ویژه در آمبولانس می باشد.

رییس اورژانس مازندران همچنین گفت: در حال حاضر 13 پایگاه جدید اورژانس نیز در حال ساخت است که بخشی از آن با منابع دانشکاه و بخشی دیگر نیز با منابع خیرین انجام می گردد و امیدواریم به زودی از آنها بهره برداری کنیم.

البته برای تکمیل این گزارش با مسئولان جمعیت هلال احمر نیز برای دریافت اطلاعات مبنی بر شرایط تجهیزات و پایگاههای امداد جاده ای تماس گرفته شد که آنها فقط بر افزایش چندین پایگاه در سال های اخیر اشاره نمودند و به خبرنگار خبرنگاران گفتند که اطلاع دقیقی از شرایط جعیت هلال احمر وجود ندارد.

هنوز با شرایط ایده آل فاصله داریم

مدیرکل دفتر فنی استانداری مازندران نیز درباره شرایط امکانات امداد و نجات استان به خبرنگار خبرنگاران گفت: براساس پایش های صورت گرفته تمامی احتیاجهای استان شناسایی و شمارش شده و در اختیار وزارت کشور و وزراتخانه های مربوطه نهاده شده است.

احمد توکلی مازندران را از برخوردارترین استان های کشور از لحاظ تجهیزات امداد و نجات مطرح کرد و اضافه نمود : البته این به معنای شرایط ایده آل نیست و هنوز با شرایط استاندارد فاصله کوتاهی است. با وجود اینکه پوشش امداد و نجات استان در قالب فعالیت مرکز فوریت های 115 و جمعیت هلال احمر در شرایط مطلوبی واقع شده است ، اما این شرایط باید به مرحله ایده آل که همان استاندارد اصلی است ، برسد.

وی نیز با اشاره به 95 پایگاه فعال مرکز فوریت های پزشکی 115 در سطح جاده ای مازندران ، گفت: برابر با استاندارد و طرح جامع امداد و نجات باید این تعداد به 108 مرکز و پایگاه افزایش یابد.

مدیرکل دفتر فنی استانداری مازندران همچنین در خصوص پایگاه های هلال احمر گفت: در سراسر محورهای مواصلاتی استان 32 پایگاه هلال احمر مستقر است که احتیاجمند افزایش 18 پایگاه دیگر برای رسیدن به شرایط استاندارد هستیم.

توکلی ادامه داد: کمبود های تجهیزات و امکانات امداد و نجات نیز از دیگر احتیاجمندهای این بخش است که بر اساس تعداد پایگاه سنجیده می گردد و با ایجاد پایگاه این تجهیزات درمانی و امدادی نیز به عنوان ملزومات آن تامین می گردد.

وی گفت: فاصله بسترها و امکانات امداد و نجات مازندران با شرایط ایده آل به معنای کمبودهای فاحش نیست اما مازندران با توجه به شرایط جوی و حجم تردد بشدت به این امکانات احتیاجمند است.

مدیرکل دفتر فنی استانداری با اشاره به احصای احتیاجهای طرح کاهش حوادث رانندگی و همچنی ارتقای امداد و نجات، هر 2 دستگاه فعال در این بخش احتیاجهای خود را مشخص و اعتبارات را نیز پیش بینی کردند که در این زمینه برای تامین حداکثری مکاتباتی با وزارتهای مربوط شد.

توکلی با اشاره به اینکه بعضی از پایگاههای امداد و نجات خیر ساز بوده و خیرین نیز همکاری خوبی برای اعطای زمین و حتی ساخت پایگاه دارند ، گفت : خواست ما از مجموعه کشور تجهیز این پایگاه ها است تا ساخت آن شروع گردد.

منبع: ایرنا
انتشار: 14 بهمن 1399 بروزرسانی: 14 بهمن 1399 گردآورنده: bizbing.ir شناسه مطلب: 1442

به "خبرنگاران مازندران در چند قدمی استانداردهای امداد جاده ای" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران مازندران در چند قدمی استانداردهای امداد جاده ای"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید