خبرنگاران 80 اثر تاریخی دزفول نیازمند بازسازی هستند

به گزارش مجله بیزبینگ، دزفول- خبرنگاران- سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دزفول گفت: 80 اثر تاریخی از جمله خانه، سابات و بقعه به علت فرسودگی نیازمند بازسازی هستند.

خبرنگاران 80 اثر تاریخی دزفول نیازمند بازسازی هستند

جهت دریافت خدمات بازسازی ساختمان با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

مهدی چناری روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران اضافه نمود: این بناها بدلیل آسیب دیدگی 20 تا 80 درصدی احتیاج به بازسازی دارند ولی تعداد بناهای در شرایط بحرانی محدود هستند.

وی با تاکید بر لزوم بازسازی بناهای تاریخی در شرایط خطر ادامه داد: میراث فرهنگی به عنوان یک دستگاه کارفرما سریع نمی‌تواند درخصوص بازسازی این آثار ورود کند و احتیاجمند همکاری سایر دستگاه‌ها از جمله شهرداری و سازمان نوسازی است.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دزفول اظهارداشت: بنایی که قرار است به عنوان پروژه مطرح گردد باید ابتدا به دستگاه‌های دیگر از جمله اداره کل میراث فرهنگی و دستگاه‌های مرتبط شهرستان معرفی و شرایط آن معین گردد.

وی اضافه نمود: هنگامی که اداره کل میراث فرهنگی اجازه بازسازی را صادر کرد، بودجه آن در اعتبارات سال آینده می‌آید و بعد از جذب بودجه نسبت به انتخاب پیمانکار و بازسازی آن اقدام خواهد شد لذا به محض تخریب یا ریزش یک اثر تاریخی امکان بازسازی فوری آن وجود ندارد و باید مراحل ذکر شده طی شوند.

چناری با بیان اینکه اداره میراث فرهنگی اعتباری برای بازسازی ندارد ولی نظارت، مشاوره و تهیه طرح بازسازی را انجام می‌دهد، گفت: یاری و همکاری سایر دستگاه‌های شهری و خیرین در بازسازی این بناها لازم است تا از ریزش هویت تاریخی شهر جلوگیری گردد.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دزفول اعلام کرد: بیشتر بناهای تاریخی که در دزفول دچار ریزش شده‌اند دارای مالک خصوصی هستند و تازمانی که یک اثر دارای مالک خصوصی باشد هیچ دستگاهی نمی‌تواند ورود کند.

وی اضافه نمود: متاسفانه مالکان بعضی بناهای تاریخی دزفول نه خود اقدام به بازسازی آثار می‌نمایند، نه اجازه بازسازی می‌دهند و نه به بخش خصوصی می‌فروشند حتی آبروهای منازل را نیز کنترل نمی‌نمایند درنتیجه میراث فرهنگی در این بین بلاتکلیف می‌ماند.

چناری با بیان اینکه کمبود بودجه و همکاری نکردن مالکان دست میراث فرهنگی را بسته است، گفت: یکی از مالکان در محله کتکتان ضمن یاری برای ثبت ملی، خانه تاریخی خود را به کارگاه صنایع دستی تبدیل نموده و ضمن تهیه مواد اولیه صنایع دستی تولیدی بانوان محله را به فروش می‌رساند.

وی با قدردانی از خانواده سید صدر به دلیل این اقدام ابتکاری اضافه نمود: این کار موجب اشتغال بانوان، احیای بنای تاریخی و تبدیل آن به یک مکان فرهنگی شده و هویت خانواده سید صدر نیز حفظ شده است.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دزفول اظهارداشت: مردم باید نهایت استفاده را از خانه‌های تاریخی ببرند و دورهمی‌های خانوادگی و حتی آیین‌های مختلف جشن و عزا را در این خانه‌ها برگزار نمایند تا از لذت این بناهای تاریخی بهره مند شوند.

وی خواهان بازسازی خانه‌های تاریخی با حداقل هزینه توسط مالکان شد و اظهار امیدواری کرد با همکاری مالکان و سایر دستگاه‌های اجرایی یک الگو در استان خوزستان شویم.

چناری همچنین از صدور مجوز احداث موزه باستان شناسی در دزفول اطلاع داد و گفت: پس از پیگیری‌های فراوان درخصوص ساخت موزه باستان شناسی، موافقت استان گرفته شد لذا فرمانداری باید برای تامین اعتبار و بودجه همکاری لازم را داشته باشد.

وی اضافه نمود: مجوز ساخت موزه شناسی در شهرهای دزفول، رامهرمز و بهبهان صادر شده است.

افزون بر 244 هکتار بافت قدیم دزفول با بناها و آثار معماری منحصر بفرد، این شهر را به شهر آجر معروف نموده است.

شهر دزفول از جمله مراکز مهم شهری و تاریخی استان خوزستان است که با پیشینه تاریخی چندهزار ساله از قدیمی ترین شهرهای کشور محسوب می‌گردد.

بافت آجری دزفول به عنوان یک سرمایه ملی دارای بیش از 300 اثر تاریخی است که بعضی از آنها در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده‌اند.

منبع: ایرنا
انتشار: 28 آذر 1399 بروزرسانی: 29 شهریور 1400 گردآورنده: bizbing.ir شناسه مطلب: 1354

به "خبرنگاران 80 اثر تاریخی دزفول نیازمند بازسازی هستند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران 80 اثر تاریخی دزفول نیازمند بازسازی هستند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید