تنفس مجازی به صنایع دستی

به گزارش مجله بیزبینگ، تهران (پانا) - توقف جریان ورود جهانگرد خارجی به کشور طی 10 ماه گذشته سبب شده بازار جانبی گردشگری یعنی کسب وکارهای صنایع دستی و آثار سنتی و هنری ایرانی از این رکود گردشگری اثر بپذیرند. با توجه به اینکه به علت شیوع ویروس کرونا بازار گردشگری از رونق افتاده است بعضی از مشاغل وابسته به آن نیز از نفس افتاده اند و در شرایط بد درآمدی قرار گرفته اند. از همین رو فعالان صنف صنایع دستی که یکی از بخش های

تنفس مجازی به صنایع دستی

به گزارش دنیای اقتصاد، حوزه زنجیره گردشگری به شمار می فرایند که حتی قبل از شیوع ویروس کووید-19 نیز کم رمق بوده این روزها در شرایط سخت تری نسبت به سایر بخش ها قرار گرفته اند. به طوری که بعضی از فعالان این حوزه پرسنل را تعدیل و کارگاه های خود را تعطیل نموده اند. زیرا توان پرداخت هزینه های ثابت مربوط به کارگاه فراوری صنایع دستی را ندارند.

این کاهش فروش که بر میزان فراوری اثرگذار بوده در بعضی از کارگاه ها به 100 درصد هم رسیده و میزان درآمد آنها صفر شده است. مهدی کسری یکی از فراوری نمایندگان صنایع دستی در حوزه خاتم و میناکاری در این باره گفت: میزان فروش ما در حال حاضر به صفر رسیده است به علت اینکه مشتری در بازار برای خرید این محصولات وجود ندارد بنابراین فراوریی هم صورت نمی گیرد. در بخش فروش خارجی و صادرات این محصولات نیز در حال حاضر متوقف شده ایم؛ در واقع این شرایط از اسفند ماه سال گذشته به علت شیوع ویروس کرونا بر فراورینمایندگان صنایع دستی حاکم شده است، این درحالی است که میزان فروش ماهانه ما در سال گذشته بین 50 تا 60 میلیون تومان بوده است.

در بهمن ماه سال گذشته میزان فروش خاتم و میناکاری فراوری شده در این کارگاه فراوریی 70 میلیون تومان بوده که شیوع ویروس کووید-19 موجب شد این مبلغ به صفر برسد. این کسادی کسب وکار فقط به توقف فروش خارجی مربوط نمی گردد بلکه مشتریان داخلی که به صورت عمده محصولات ما را خریداری نموده بودند نیز سفارش های خود را کنسل کردند.

با توجه به شرایطی که به علت شیوع ویروس کووید-19 برای فعالان این حوزه ایجاد شده اغلب صاحبان کارگاه های فراوریی صنایع دستی کارگاه خود را تعطیل و نیروی کاری خود را نیز تعدیل نموده اند. در واقع آسیبی که کرونا به این حوزه وارد نموده است گویا تاثیرگذارتر از سایر بخش ها بوده زیرا از گذشته این حوزه از نظر اقتصادی توان بالایی نداشته و میزان درآمد آن نیز نسبت به سایر بخش ها کمتر بوده است. بنابراین با هر اتفاق منفی (رکودزا) که در بازار گردشگری رخ می دهد این حوزه بیشترین آسیب را تجربه نموده و کسب وکار فعالان آن به راحتی از بین می رود.

با این حال تحقیقات میدانی نشان می دهد بعضی از فراورینمایندگان صنایع دستی آسیب چندان زیادی را تجربه ننموده اند زیرا افت فروش محصولات فراوریی آنها نسبت به سایرین کمتر بوده است. علت این امر در واقع وجود مشتریان داخلی ثابت است و بیشتر زیان آنها مربوط به مشتریان خارجی است که به دلیل بسته شدن مرزها به علت شیوع ویروس کرونا است. به همین دلیل علی سیف نیک یکی از فراورینمایندگان مصنوعات شیشه و بلور مطرح نمود: میزان فروش کارگاه فراوریی ما در پاییز سال جاری نسبت به فصل مشابه سال قبل به لحاظ ارزش حدود 20 درصد افزایش پیدا نموده است. اغلب مشتریان داخلی محصولات ما را از فروشگاه ها و گالری های صنایع دستی که دارای سایت، اینستاگرام، کانال و... هستند به صورت آنلاین خریداری می نمایند.

در حال حاضر حدود 150 فروشگاه در کل کشور که 28 فروشگاه آن در تهران است محصولات فراوریشده در کارگاه ما را خریداری نموده و به فروش می رسانند. معمولا فروشگاه هایی که دارای فروش آنلاین در فضای مجازی هستند هر ماه بین 500 هزار تا یک میلیون تومان صنایع دستی را به فروش می رسانند. آمارها نشان می دهد حضور فروشندگان صنایع دستی در فضای مجازی و فروش آنلاین این محصولات می تواند موجب گردد تا بازار صنایع دستی کشور در دوران کرونا از رکود مطلق نجات پیدا کند.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 8 دی 1399 بروزرسانی: 8 دی 1399 گردآورنده: bizbing.ir شناسه مطلب: 1376

به "تنفس مجازی به صنایع دستی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تنفس مجازی به صنایع دستی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید