خشکسالی ردپاهای غول پیکر را نمایان کرد، عکس

به گزارش مجله بیزبینگ، فرادید نوشت: یکی از بی سابقه ترین خشکسالی ها در استان تگزاس که موجب کاهش شدید سطح آب رودخانۀ پالوکسی شده، حالا به فرصتی برای جویندگان ردپای دایناسورها تبدیل شده است.

خشکسالی ردپاهای غول پیکر را نمایان کرد، عکس

خشکسالی اخیرا موجب خشک شدن بخشی از یک رودخانه در مرکز استان تگزاس شده و یک راز بسیار قدیمی را آشکار نموده است: ردپای دایناسورهایی که 113 میلیون سال قبل در این منطقه قدم زده بودند!

این ردپاهای ماقبل تاریخی در پارک ملی درۀ دایناسور یافت شدند؛ جایی نزدیک شهر گلن رُز در جنوب غربی دالاس. همانطور که نام این پارک نشان می دهد، قبلا نیز در آنجا ردپاهایی از دایناسورها یافت شده بود. اما ردپاهای تازه کشف شده قبلا در زیر گل و لای و همینطور آب های رودخانۀ پالوکسی مخفی بودند.

در تابستان سال جاری سطح آب به قدری کاهش پیدا کرد که بالاخره این ردپاها خودشان را نشان دادند؛ تا امروز داوطلبان توانسته اند حدود 75 ردپای نو را در قسمت های خشکیدۀ بستر رودخانه پیدا نمایند.

جف دیویس سرپرست پارک می گوید: این یک سال گرم و بسیار خشک دیگر بود و محققان ما کوشش کردند تا از این خشکسالی نهایت استفاده را ببرند.

این ردپاها احتمالا متعلق به دو گونۀ متفاوت دایناسور هستند. یکی از آن ها آکروکانتوسوروس بوده است؛ یک جانور گوشتخوار پنج متری که وزنی بیش از 6 تن داشته است. هنگامی که این خزندۀ غول پیکر بر روی دو پایش قدم برمی داشته اثری معین از پاهای سه انگشتی اش بر روی زمین باقی می مانده.

دایناسور دیگر سوروپوزیدون پروتلس نام دارد که از سال 2009 به عنوان دایناسور رسمی استان تگزاس انتخاب شده. این هیولای گردن دراز احتمالا بیش از 30 متر طول داشته و وزنش به 40 تن می رسیده است. ردپاهای پیازی شکل این جانور بسیار بزرگتر بوده اند و تا حدی شبیه ردپای فیل های امروزی به نظر می رسند.

ردپای دوگانه ای که برخی ها به شوخی آن را ردپای یک هیولای شش انگشتی توصیف نموده اند

یکی از این ردپاها حالتی دوگانه دارد و به نظر می رسد نتیجۀ این باشد که دو آکروکانتوسوروس زمانی دقیقا از یک نقطه عبور نموده اند و یکی پایش را جای پای دیگری گذاشته است.

زمانی که این دایناسورها زندگی می کردند، این منطقه پوشیده از گل و لای یک دریای کم عمق بوده است؛ اما در طی زمان رسوبات سخت شده و به سنگ آهک تبدیل شده اند که این باعث حفظ ردپاها شده است.

227227

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 14 شهریور 1402 بروزرسانی: 14 شهریور 1402 گردآورنده: bizbing.ir شناسه مطلب: 2314

به "خشکسالی ردپاهای غول پیکر را نمایان کرد، عکس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خشکسالی ردپاهای غول پیکر را نمایان کرد، عکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید