خوره، وهنگ، هراش

به گزارش مجله بیزبینگ، خواندنی های بسیاری در مرور تاریخ محله اوین از پیش چشم مان می گذرد. یکی از این خواندنی ها شیوه تقسیم آب برای آبیاری زمین های کشاورزی و دامداری است.

خوره، وهنگ، هراش

خبرنگاران/ راحله عبدالحسینی: اگر از علاقه مندان به تاریخ کوچه پسکوچه های تهران باشید حتماً وقتی اسم محله اوین را می شنوید یاد 13چنار تنومند محله اوین یا تکیه قدیمی این محله می افتید. برای دیدن محله اوین در منطقه یک حسابی باید وقت گذاشت. زیرا گفتنی های این محله بسیار است.

آب فراوان و هوای بسیار مطبوع در حاشیه رودخانه اوین قرن ها پیش زندگی در این محله را شکل داد. در طول قرن گذشته حتی تا سال 1346 زندگی و معیشت مردم ساکن در اوین از طریق کشاورزی و دامداری با استفاده از آب رودخانه اوین و درکه می چرخید. حالا این زمین های کشاورزی به ده ها مؤسسه و سازمان بزرگ در سطوح ملی و بین المللی تبدیل شده است. اساس زندگی ساکنان اوین با وجود آب می گذشت. اوایل بهار آب فراوان بود؛ به اندازه استفاده همه طائفه ها. اما در فصول دیگر آب تقسیم می شد. این تقسیم هم برای خود اصولی داشت که سیدمهدی اعرابی استاد دانشگاه و از قدیمی های محله اوین این طور برایمان توضیح می دهد: تقسیم و گردش آب بر عدد 7 پایدار بود. از آنجا که اراضی اوین 7برابر درکه بود آب اوین هم 7برابر درکه تقسیم می شد. جدول تقسیم بندی آب در طول هفته به این شکل بود: 2روز برای اوین(48ساعت)، یک روز برای درکه،3 روز اوین، یک روز درکه. این روش تقسیم آب در روزگار گذشته اصطلاحات و فرهنگ لغات خاصی داشت که در اسناد موجود است. اگر معنای لغات را ندانیم نمی توانیم از اسناد سر درآوریم. اعرابی برخی از این اصطلاحات را توضیح می دهد: کلمه خوره به معنای آب خوردن زمین در طول 24ساعت است. خوره آب به نام یکی از آن 5خانواده اوینی شامل طایفه میرزا علی محمدی، طایفه میرزا بابا، طایفه میراسماعیلی، طایفه میر شریف و طائفه میرزا هما بود. میزان آبی که از زمان قطع آب از سرچشمه تا قطع کامل و نرسیدن به زمین ها که حدود 50 تا 60دقیقه طول می کشید وهنگ می گفتند. هراش آب یعنی میران آبی که از بندگاه مقابل رودخانه اوین گذاشته شده ولی غیر قابل کنترل بود و در جهت خود ادامه پیدا می کرد. برای هراش آب و وهنگ نیز تقسیمات دقیقی در نظر گرفته می شد. در روزنامه های زمان قاجار می خوانیم که در اوین، درشکه تا کمر در آب فرو می رفت. این جملات نشان می دهد که در اوین آب فراوان بود. آب فراوان رودخانه، حیات و آبادانی را در این روستای خوش آب و هوا پدید آورده بود. با اینکه کلنگ ساخت و ساز به جان محله اوین افتاده و از سرسبزی آن کاسته است اما باز هم در پسکوچه های این محله باغ های بزرگ با درختان صدساله سرسبز در فصل بهار و تابستان دیدنی است که مانند نگین سبزی می درخشد و ریه تنفسی شهر به حساب می آید.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 6 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: bizbing.ir شناسه مطلب: 696

به "خوره، وهنگ، هراش" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خوره، وهنگ، هراش"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید