خیابان ولیعصر تهران چه اسراری در خود دارد

به گزارش مجله بیزبینگ، اگر بخواهیم یکی از خیابان های بسیار معروف شهر تهران را معرفی کنیم، آن جایی نیست جز خیابان ولیعصر. این خیابان شمال و جنوب تهران را به هم وصل می نماید. خیابان ولیعصر تهران شاهد اتفاقات بسیار بزرگی بوده که همین امر باعث شده که افراد بسیاری در اینجا خاطره داشته باشند و برایشان خیابان جذابی باشد. در ادامه مطلب اسرار خیابان ولیعصر تهران به معرفی بیشتر خیابان ولیعصر می پردازیم، پس با خبرنگاران همراه باشید تا بدانید که خیابان ولیعصر تهران کجاست.

خیابان ولیعصر تهران چه اسراری در خود دارد

معرفی

خیابان ولیعصر تهران با طول 18 کیلومتر، طویل ترین خیابان در ایران و خاورمیانه به حساب می آید که دو میدان تجریش و راه آهن را از شمال به جنوب به یکدیگر وصل نموده است. این خیابان جز آثار به ثبت رسیده در فهرست آثار ملی است که همین امر اهمیت آن را نشان می دهد. از افراد پیر تا جوان، در این خیابان خاطره دارند. در این خیابان کاربری های مختلفی وجود دارند که باعث می گردد تا افراد بسیاری در روز به این قسمت از شهر بیایند. فعالیت و پویایی در خیابان ولیعصر بسیار بالاست و این امر باعث جذابیت بیش از پیش آن شده است. چنارهای خیابان ولیعصر این خیابان را به حدی زیبا نموده که می توان این خیابان را جز زیباترین خیابان های جهان دانست. همچنین با مطالعه این متن خواهید فهمید که خیابان ولیعصر تهران کجاست.

گذشته خیابان ولیعصر تا به امروز

خیابان ولیعصر زمانیکه ساخته شد، به نام جاده مخصوص پهلوی مشهور بوده و زمان ساخت آن از سال 1300 آغاز می گردد و بعدها جاده مخصوص پهلوی به خیابان پهلوی تغییر نام پیدا می نماید. رضاشاه در سال 1300 آغاز به خرید بعضی از املاک در تهران کرد و در همین زمان، تصمیم به ساخت چنین جاده ای گرفت. در زمان ساخت این جاده، دستور ساخت نهر و کاشت درختانی در دو طرف آن داده شد. همان زمان با توجه به نوع خاک و آب و هوای تهران، درخت چنار را برای این خیابان در نظر گرفتند و برای آبیاری آن ها و پر کردن نهرها، دو حلقه چاه در سه راه زعفرانیه حفر شد.

چنارهای خیابان ولیعصر

در کتاب توضیح زندگانی من عبدالله مستوفی و همچنین مطلب خیابان ولیعصر تهران کجاست، آمده که فاصله بین هر دو چنار دو متر بوده و بین آن ها یک بوته گل سرخ کاشته بودند که با توجه به طول این خیابان، تعداد درخت های این خیابان به 18 هزار اصله می رسند. بعضی دیگر معتقدند که این تعداد به 24 هزار اصله نیز می رسیده است. پای هر درخت را در زمستان 1319 تا یک و نیم متر کنده اند و در آن کود ریخته اند. بعد از آن قرار شد که بین تجریش و محمودیه برای تامین آب آبیاری درخت ها استخری ساخته گردد که با توجه به رویدادهای سال 1320، چنین اتفاقی رخ نداد. در این کتاب و در بین اسرار خیابان ولیعصر تهران، دلیل ساخت این خیابان به دستور رضاه شاه را اتصال کاخ مرمر و کاخ سعدآباد به یکدیگر می گوید.

قسمت بالایی خیابان ولیعصر

قسمت بالایی این خیابان در سال 1307 توسط بلدیه سنگ فرش شد و در سال 1309 با پیشرفت در عرصه خیابان سازی، این خیابان قیر ریزی شد و در سال 1311 آسفالت شد. تا سال 1320 مردم برای آن که به تجریش بروند از جاده قدیم شمیران گذر می کردند و تا آن موقع جاده پهلوی، مختص افراد عادی نبود و تنها افرادی مانند نظامی ها، درباریان و سفرا اجازه عبور از آن را برای دیدار با شاه داشتند، اما در سال 1320 این جاده برای همه باز شد. جاده پهلوی در آن موقع شباهتی به خیابان های آن موقع مانند خیابان های شاه رضا و سپه نداشت. در این خیابان ها ساختمان های جدیدی وجود داشتند، اما در جاده پهلوی تپه ها و درخت های چنار در اطراف دیده می شدند. خیابانی که امروزه دیده می گردد با جاده آن موقع تفاوت بسیاری دارد و در طی زمان، تغییراتی بر روی آن اجرا شده تا به این شکل در آمده است. این خیابان هر سال دچار تغییراتی می شد و سال به سال پیشرفت می کرد. در راستای این پیشرفت ها و بین سال های 1320 تا 1330، تفریحگاهی برای بچه ها به نام باشگاه قایقرانی در جایی بالاتر از تقاطع با خیابان انقلاب امروزی ساخته شد. در دولت قوام، در بین سال های 1325 تا 1326، تصمیم گرفته شد که در سمت راست خیابان پهلوی و در محدوده ای بین میدان ونک تا سه راه عباس آباد، جنگل بزرگی به صورت مصنوعی ساخته گردد تا به تهویه هوا یاری بسیاری نموده باشند. انجام این پروژه به یکی از اساتید بسیار بزرگ در عرصه کشاورزی و جنگل کاری به نام مهندس کریم ساعی داده شد اما طی سیاست گذاری های اشتباه آن دوران و عواملی همچون بالا رفتن قیمت زمین ها و نبود بودجه این پروژه منتفی شد و به جای جنگل وسیع و پر رونقی که قرار بود در آن گونه های مختلفی از جانوران وجود داشته باشند، زمین ها توسط افراد دیگری خرید و فروش شد و تنها از این پروژه به این وسعت، پارک ساعی باقی ماند. زمانیکه خیابان پهلوی به شکل امروزی در آمد را می توان بین سال های 32 تا 55 دانست. در این سال ها، تغییرات بسیاری در خیابان پهلوی صورت گرفت و ساختمان ها و فروشگاه هایی در اینجا ساخته شد که از مهمترین آن ها می توان به تاسیسات تلویزیون دولتی ایران اشاره نمود که ارتفاع زیادی داشت. چهار راه ونک که به جایی پر از دزدی معروف بود، شکل میدان گرفت. در این دوران بود که در اطراف خیابان ولیعصر مردم آغاز به ساخت خانه کردند و مکان هایی مانند سینما، کافه که به شهر حال و هوای مدرنی می داد، افزوده شد. نام خیابان پهلوی بعد از انقلاب به نام خیابان مصدق و بعد مدتی به خیابان ولیعصر تغییر پیدا کرد و همین امر از اسرار خیابان ولیعصر تهران به شمار می آید.

برای به دست آوردن اطلاعات بیش تر درباره اسرار و تاریخچه خیابان ولیعصر، می توانید به سایت سفرزون سری بزنید.

منبع: همگردی
انتشار: 1 آذر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: bizbing.ir شناسه مطلب: 451

به "خیابان ولیعصر تهران چه اسراری در خود دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خیابان ولیعصر تهران چه اسراری در خود دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید