در هشتمین همایش طراحان و تولیدکنندگان مد و لباس چه گذشت؟

به گزارش مجله بیزبینگ، در جریان هشتمین همایش سالانه طراحان و تولیدکنندگان مد و لباس، فعالان این حوزه دغدغه های خود را در زمینه تامین مواد اولیه، نبود ارتباط سازنده بین طراحان و تولیدکنندگان، ضعف تولیدکنندگان داخلی در برندسازی و ضرورت ارایه لباس های فاخر متناسب با فرهنگ ایرانی مطرح کردند.

در هشتمین همایش طراحان و تولیدکنندگان مد و لباس چه گذشت؟

به گزارش خبرنگاران، هشتمین همایش سالانه طراحان و فراورینمایندگان مد و لباس، امروز دوم بهمن ماه در تالار وحدت با حضور تعدادی از طراحان و فراوری نمایندگان داخلی، انجمن ها و مسئولان دولتی برگزار گردید.

در این مراسم از سومین کتاب ملی مد و لباس ایران با حضور ذوالقدر نماینده مجلس و جمعی از صاحبان برندهای معتبر پوشاک و طراحان داخلی لباس رونمایی شد.

در بخش ابتدای هشتمین همایش سالانه طراحان و فراورینمایندگان مد و لباس، مرضیه شفاپور دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور گفت: طراحان و فراورینمایندگان مد و لباس می توانند به عنوان چهره های تاثیرگذار در حوزه های فرهنگی و اجتماعی کشور باشند.

وی ادامه داد: مسلما همکاری و همفکری با طراحان و فراورینمایندگان مد و لباس می تواند راهگشای بسیاری از مسائل فرهنگی و آسیب های اجتماعی کشور باشد، همچنین این گروه ها می توانند در مسایل مربوط به نسل جوان، اصلاح و تغییر جهت مهندسی کشور، احیای صنعت فراوریات مد و لباس نقش آفرینی نمایند.

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس تاکید نمود: قطعاً در بستر برنامه ها و سیاست های کارگروه مد و لباس طراحان و فراورینمایندگان می توانند زمینه ساز ایجاد تاریخ جدیدی از رنگ و تغییر سلایق مصرف مد و لباس با رنگ و بوی ایرانی ـ اسلامی باشند.

موانع فراورینمایندگان لباس در ایران

در جریان هشتمین همایش سالانه طراحان و فراورینمایندگان مد و لباس، تعدادی از صاحبان برندهای داخلی پوشاک نقطه نظرات خود را بیان کردند.

یکی از فراورینمایندگان پوشاک با اشاره به ضرورت تسهیل جهت صادرات لباس های ایرانی، گفت که اگر بتوانیم یک کت و شلوار صادر کنیم به اندازه یک بشکه نفت سود می کنیم؛ بنابراین هم باید ورود کالاهای قاچاق ممنوع گردد و هم باید به فکر صادرات محصولات داخلی به کشورهای حاشیه خلیج فارس و کشورهایی مثل روسیه باشیم.

این فراورینماینده همچنین با بیان اینکه شرایط بسیار سختی را برای تامین مواد اولیه سپری می کنیم بر ضرورت آشتی بین طراحان و فراورینمایندگان لباس تأکید کرد و گفت: طراح و فراورینماینده ها باید با هم هماهنگ باشند و احتیاج جامعه و بازار را آنالیز و محصولاتی با کیفیت، متنوع و نوآورانه فراوری نمایند.

همچنین فراورینماینده دیگری با تاکید بر مسائل اقتصادی فراورینماینده ها گفت: در حال حاضر همه فراورینمایندگان و طراحان داخلی مد و لباس در جبهه جنگ هستند آن هم جنگ اقتصادی و هر روز می جنگند.

فراورینماینده های لباس به فکر برندسازی باشند

در ادامه همایش سالانه طراحان و فراورینمایندگان مد و لباس، یکی از فراورینمایندگان با اشاره به ضرورت برندسازی توسط فراورینماینده های داخلی گفت: برای اینکه یک برند شکل بگیرد، در ذهن مردم بماند و توسعه یابد، باید طراحی خوبی برای پوشاک و لباس داشته باشیم؛ بنابراین فراورینماینده ها خود باید هزینه طراحی و طراحان را بپردازند قطعاً در این صورت فراورینماینده ها بعداً سود حاصل از آن را به دست خواهند آورد.

در این همایش یکی از فراورینماینده ها با اشاره به ضرورت فراوری مد و لباس های مطابق با فرهنگ ایرانی گفت که باید از طراحان ایرانی برای فراوری لباس ها استفاده کنیم و حتماً باید این لباس ها با فرهنگ خودمان آمیخته باشد. ضمن اینکه داشتن یک آرم نشان دهنده برند بودن نیست بلکه باید با یاری طراحان بتوانیم نقش خود را در جامعه ایفا کنیم و پوشاک هویت دار و فاخر به مشتری ارائه دهیم.

همچنین این فراورینماینده تاکید نمود که همه برندها نباید از هم تقلید نمایند بلکه باید هر یک از برندها بتوانند سبک خود را داشته باشند پوشاک ایرانی از لحاظ محصول با پوشاک خارجی رقابت دارد اما از لحاظ برندینگ نمی تواند با پوشاک خارجی رقابت کند.

طرح هایی که در خانه های مد خاک می خورد

در ادامه همایش سالانه طراحان و فراورینمایندگان مد و لباس یکی از طراحان سرشناس بر ضرورت ارتباط بین طراحان و فراورینمایندگان تاکید نمود و گفت: طرح ها نباید در خانه های مد باقی بماند و یا تنها برای اقشار خاصی فراوری گردد بلکه این طرح ها باید به فراوری انبوه رسیده و همه مردم بتوانند از آن استفاده نمایند.

در شرایط موجود طراحان لباس با وجود همه محدودیت ها کوشش بسیاری برای رقم زدن طرح های جذاب و متنوع می نمایند اما همکاری بین فراورینماینده ها و طراحان دچار اشکالاتی است. در حال حاضر طرح های بسیار متنوعی در حوزه لباس بانوان وجود دارد اما متاسفانه در خانه های مد باقی مانده اند در حالی که اینها می توانند فرصت رونق و فراوری ملی را فراهم نمایند.

مجلس به دنبال حل مسائل گمرکی فراورینماینده های داخلی/تسهیلات اقتصادی به فراورینمایندگان لباس

ذوالقدر نماینده مجلس تاکید نمود: پیگیر حل موانع تامین مواد اولیه برای واحدهای فراوری پوشاک هستیم.

مجلس به دنبال حل مسائل گمرکی فراورینماینده های داخلی/تسهیلات اقتصادی به فراورینمایندگان لباس

به گزارش خبرنگاران، در هشتمین همایش سالانه طراحان و فراورینمایندگان مد و لباس که امروز دوم بهمن ماه در تالار وحدت برگزار گردید، فاطمه ذوالقدر ـ عضو فراکسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ـ با اشاره به ابلاغیه مجلس مبنی بر ضرورت استفاده از ظرفیت زنان در پست های دولتی، گفت: بر اساس این ابلاغیه باید در همه دستگاه های دولتی تا 30 درصد از ظرفیت زنان استفاده گردد. خوشبختانه در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به نحو احسن از این ظرفیت استفاده شده و زنان در بخش های مختلف حضور دارند به ویژه در حوزه مد و لباس که با ذائقه زنان بیشتر سازگار است.

وی با اشاره به اینکه در حوزه مد و لباس مسائل متعددی وجود دارد، گفت: عمده مسائل فراورینماینده ها مربوط به تامین مواد اولیه است که خوشبختانه با پیگیری های کارگروه مد و لباس، کمیته مواد اولیه با حضور همه گروه های مربوط تشکیل شده است تا موانع پیشروی تامین مواد اولیه رفع گردد و شاهد رونق صنعت نساجی باشیم.

این نماینده مجلس با اشاره به ضرورت حمایت دولت و مجلس از فراورینمایندگان لباس در راستای رونق واحدهای فراوریی توضیح داد: متاسفانه بیشتر واحدهای فراوریی در شرایط موجود به دلیل تحریم های ظالمانه دچار مشکل شده اند. سازمان برنامه و بودجه باید به واحدهای فراوریی تسهیلات بدهد تا بتوانند همه حقوق معوقه کارکنان خود را پرداخت نمایند و هم ضمن تامین مواد اولیه چرخ کارخانه خود را بچرخانند. بانک ها هم برای پرداخت تسهیلات به واحدهای فراوریی، کارآفرینان و بنگاه های اقتصادی آمادگی دارند.

وی با اشاره به تنوع طرح های لباس، گفت: یکی از منافع تحریم برای کشور ما این بود که توانستیم بر تقویت تولد داخل، اشتغال زایی و استفاده بهینه از نیروی کار، تمرکز داشته باشیم.

ذوالقدر با تاکید بر ضرورت استفاده از مدهای ایرانی گفت: مد لباس بومی در استان های مختلف وجود دارد و از طراحان لباس دعوت می کنیم در این عرصه فعالیت نموده و توانایی های خود را به کار بگیرند و به فراوری داخل مطابق با فرهنگ و ارزش های ایرانی ـ اسلامی یاری نمایند.

این عضو فراکسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با اشاره بر ضرورت صادرات پوشاک ایرانی گفت: باید بتوانیم بازارهای خارجی را برای فراوریات داخلی جذب کنیم. بعضی برندهای ایرانی می توانند با نمونه های خارجی رقابت نمایند و تنها احتیاج به حمایت دارند تا در بازارهای داخلی و خارجی مطرح شوند.

ذوالقدر با بیان اینکه قیمت لباس ها هم باید مناسب باشد، گفت: علاوه بر کیفیت و تنوع رنگ ها و طرح ها باید لباس های ایرانی با قیمت مناسب ارائه گردد تا امکان خرید برای مردم باشد.

امیدواریم در مجلس بتوانیم در ترخیص مواد اولیه و مسائل گمرکی مسائل را حل کنیم تا موانع کسب و کار رفع و فرصت مناسب برای جوانان خلاق و ایده پرداز فراهم گردد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 20 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: bizbing.ir شناسه مطلب: 729

به "در هشتمین همایش طراحان و تولیدکنندگان مد و لباس چه گذشت؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "در هشتمین همایش طراحان و تولیدکنندگان مد و لباس چه گذشت؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید