رشد اندک نقدینگی در87ماه نخست دولت تدبیر

به گزارش مجله بیزبینگ، با وجود برخی اظهارنظرها درباره رشد بالای نقدینگی در 87 ماه نخست دولت تدبیر و امید، اما آمارها نشان می دهد این رشد نسبت به دوره مشابه دو دولت قبل از آن، به میزان اندکی افزایش یافته است.

رشد اندک نقدینگی در87ماه نخست دولت تدبیر

به گزارش خبرگزاری خبرنگاران ، برخی تحلیل ها در دوره اخیر حاکی از آن است که رشد نقدینگی در نتیجه سیاست های اتخاذ شده در دولت تدبیر و امید و مشخصا در 87 ماه نخست فعالیت این دولت، رشد فزاینده ای نسبت به دوره های گذشته داشته است. همچنین این مسئله مطرح می شود که به دلیل رشد بالای نقدینگی، ارزش پول ملی به شدت افت کرده و نقدینگی به رشد تورم نیز دامن زده است.

با وجود اینکه شائبه هایی درباره رشد فزاینده نقدینگی ناشی از سیاست های دولت دوازدهم مطرح شده، نگاهی به آمارهای رسمی نشان می دهد که در رشد نقدینگی طی دوره فعالیت دولت تدبیر و امید به نسبت دولت های گذشته، تغییر چندانی ایجاد نشده است.

براساس بررسی که از فرایند 87 ماهه نخست فعالیت دولت هفتم به بعد انجام گرفت، میزان نقدینگی در دوره 87 ماهه ریاست هر دو رییس جمهور قبلی و رییس جمهور کنونی بر یک مدار حرکت کرده و به گواه آمارها، شاهد رشد آنچنانی نقدینگی در دولت تدبیر و امید نیستیم.

دکتر عبدالناصر همتی؛ رییس کل بانک مرکزی به تازگی در گفت و گوی ویژه خبری اعلام کرد: دوره ما جزو سخت ترین دوره های تاریخ انقلاب اسلامی است و اینطور نیست که برخی می گویند در این دوره بیشترین رشد نقدینگی را داشتیم.

همتی با اشاره به فرایند نقدینگی در 20 سال گذشته اظهار کرد: از مهر سال 79 تا مهر سال 99 رشد نقطه به نقطه در این سال ها را بررسی کردیم که نتایج نشان می دهد رشد نقدینگی در دوره مدنظر، 3 قله دارد؛ نخست نقدینگی 39.4 درصدی در سال 85، دوم نقدینگی 38.8 درصدی در سال 92 و نقدینگی 37.2 درصدی در سال 99 که میانگین رشد نقدینگی نیز 27.7 درصد است.

بنابراین معضل رشد بالای نقدینگی، یک چالش ساختاری برای اقتصاد ایران بوده و رشد بالا و پرنوسان این متغیر در تمام دولت های 20 سال گذشته وجود داشته است.

بر اساس جدولی که در این زمینه ارائه شده، در دولت هفتم و هشتم یعنی از مرداد 76 تا مهر 83 رشد نقدینگی طی یک دوره 87 ماهه به میزان 80.4 درصد بوده است.

این میزان در دولت نهم و دهم یعنی از مرداد 84 تا مهر 91 حدود 81.4 درصد بود. همچنین در دولت های یازدهم و دوازدهم یعنی مرداد 92 تا مهر 99 (دوره 87 ماهه)، رشد نقدینگی با افزایش اندک به 83.4 درصد رسید.

در نتیجه می توان گفت مدار حرکتی نرخ رشد نقدینگی در تمام این دوره ها با رشد ناچیز همراه بوده و صرفا مربوط به این دوره نیست و همانگونه که رییس کل بانک مرکزی نیز بیان کرد، مشکل نقدینگی در اقتصاد ایران ساختاری بوده و دستکم در 20 سال اخیر این معضل وجود داشته است.

براساس این گزارش، میزان مانده نقدینگی در ابتدای دولت هفتم 118 هزار میلیارد ریال بود که در دوره هشتم این میزان به 604 هزار میلیارد ریال رسید. هچنین مانده نقدینگی در دولت نهم و دهم به ترتیب 767 و 4130 هزار میلیارد ریال ثبت شد. این میزان در دولت یازدهم 4918 هزار میلیارد ریال بود که در دولت دوازدهم و تاخاتمه مهر ما امسال رقم 29600 هزار میلیارد ریالی ثبت شده است.

همچنین آخرین آمار بانک مرکزی حاکی از آن است که حجم نقدینگی در آخر شهریور ماه 99 حدود دو هزار و 895 هزار میلیارد تومان ثبت شده که این عدد در خاتمه مهر ماه به دو هزار و 959 هزار میلیارد تومان رسیده است.

به نظر می رسد با وجود آمارهای رسمی، نمی توان ادعای افزایش عجیب و غریب نقدینگی در دولت تدبیر و امید را پذیرفت و اگر اشکالی نیز نقدینگی های بالا می تواند برای اقتصاد ایران به همراه داشته باشد، نیازمند ارائه راهکارهای موثر و تلاش برای هدایت نقدینگی به فعالیت های مولد و اشتغال زا و دور نگه داشتن بازارها از هیجانات یکباره و هجوم نقدینگی برای کسب سود مقطعی است.

برخی کارشناسان می گویند اینکه نقدینگی در اقتصاد ایران وجود داشته باشد، اساسا چیز بدی نیست و حتی برای گردش چرخ های تولید و رونق اقتصادی نیز لازم است، اما برای جلوگیری از لطمه ناگهانی رشدهای بالای نقدینگی به ارزش پول ملی، رشد نرخ تورم و همچنین ممانعت از بروز آشفتگی در بازارها؛ باید موثرترین راهکارها و ابزارها برای استفاده از جریان نقدینگی را به کار گرفت.

->

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 2 بهمن 1399 بروزرسانی: 2 بهمن 1399 گردآورنده: bizbing.ir شناسه مطلب: 1415

به "رشد اندک نقدینگی در87ماه نخست دولت تدبیر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رشد اندک نقدینگی در87ماه نخست دولت تدبیر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید