زنگ مدرسه آهنگ زندگی در روستاهای تازه احیاء شده نواخت

به گزارش مجله بیزبینگ، خبرنگاران/همدان در سال های اخیر توجه به توسعه و گسترش آبادانی، زیرساخت ها و اشتغال روستایی موجب شده تا فرایند رو به رشد مهاجرت معکوس شتاب گیرد و آهنگ این مهاجرت های خوشایند نویدبخش بازگشت روح زندگی به روستاهای خالی از سکنه و احیاء دوباره آنها باشد.

زنگ مدرسه آهنگ زندگی در روستاهای تازه احیاء شده نواخت

اسدآباد هم یکی از شهرستان هایی است که در سال های اخیر شاهد این امر مسرت بخش بوده و احیاء دوباره روستاهای خالی از سکنه آن موجب شده تا امر آموزش نیز بار دیگر در این روستاها شکوفا شده و با دایر شدن مدرسه روستا این مکان پر از مهر معلمی آغوش خود را برای درس و مدرسه به روی دانش آموزان روستا باز کند.

رئیس اداره آموزش و پرورش شهرستان اسدآباد در این باره در گفت وگو با خبرنگاران، از راه اندازی و دایر شدن دوباره چهار مدرسه روستایی این شهرستان در سال تحصیلی جدید خبر داد و اظهار کرد: در سال تحصیلی جدید چهار مدرسه روستاهای چشمه بید، تختی آباد، سیاه کمر و چهار چشمه این شهرستان با ایجاد مدرسه های پیش ساخته و یا نوسازی مدارس دوباره دایر و راه اندازی شدند.

حسین عسگری مهرور با اشاره به روستای چشمه بید واقع در بخش پیرسلمان گفت: روستای چشمه بید سال ها به علت خالی از سکنه بودن دارای مدرسه نبود که در سال های اخیر با توجه به احیاء و مهاجرت معکوس اهالی روستا با پیگیری های لازم در سال تحصیلی جدید با ایجاد مدرسه موقت پیش ساخته برای پنج دانش آموز، این روستا پس از 20 سال صاحب مدرسه البته مدرسه موقت پیش ساخته شد.

وی با بیان اینکه اگر فرایند مهاجرت معکوس این روستا و جمعیت پایدار بماند و کاهش نداشته باشد در رابطه با ساخت مدرسه برای این روستای احیاء شده پیگیری خواهیم کرد، اضافه کرد: روستای تختی آباد نیز یکی از روستاهایی بود که به علت فرسودگی و نیازمندی مدرسه روستا به تعمیرات اساسی، دانش آموزان آن به ناچار در روستای همجوار(حسین آباد) مشغول به تحصیل بودند و با پیگیری های اجرا شده در حال حاضر مدرسه روستا در حال نوسازی بوده و در سال تحصیلی جدید چهار دانش آموز جدید روستا در کانکس (مدرسه پیش ساخته موقت) با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی مشغول به تحصیل هستند.

عسگری مهرور با بیان اینکه مدرسه روستای چهارچشمه واقع در بخش پیرسلمان سال گذشته با مجوز لازم راه اندازی شد و امسال برای مدرسه این روستا پیروز به اخذ کد مدرسه شدیم، شرح داد: با راه اندازی مدرسه پیش ساخته موقت این روستا هفت دانش آموز روستا دیگر برای تحصیل به مدرسه روستای همجوار خود(طویلان سفلی) تردد ندارند.

وی با تأکید بر اینکه دانش آموزان این روستاها بدون دغدغه می توانند در محل زندگی خود به تحصیل ادامه دهند، اضافه کرد: روستای سیاه کمر واقع در بخش مرکزی شهرستان نیز دارای سه دانش آموز بوده که با تعمیر مدرسه نیمه مخروبه روستا از طریق مشارکت های مردمی مدرسه در سال تحصیلی جدید بازسازی شد و در اختیار دانش آموزان قرار گرفت.

عسگری مهرور با بیان اینکه هر روستا حتی اگر دارای یک دانش آموز باشد با درخواست اهالی روستا نسبت به راه اندازی مدرسه روستا اقدام می شود، خاطرنشان کرد: در حال حاضر تا جایی که اطلاع داریم یک روستا به نام حاجی آباد در شهرستان به علت تعداد انگشت شمار جمعیت فاقد مدرسه و دانش آموز بوده و تا به امروز کسی از این روستا برای راه اندازی مدرسه درخواست نداده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر دو روستای اسدآباد به نام چارق و قاضی مردان دارای مدرسه و کانکس نیستند و دانش آموزان آنها در حسینیه روستا تحصیل می کنند، اظهار کرد: تحصیل دانش آموزان روستای قاضی مردان و چارق در حسینیه روستا، یکی از دغدغه های ما بوده که با توجه به تخریب مدرسه روستای قاضی مردان در تلاش هستیم تا در آینده نزدیک این مدرسه را با بازسازی لازم برای ادامه تحصیل دانش آموزان مهیا کنیم و تا آماده کردن شرایط قصد راه اندازی مدرسه پیش ساخته روستا را داریم ضمن اینکه ساخت و احداث مدرسه روستای چارق ظرف یک ماه آینده تکمیل خواهد شد.

رئیس اداره آموزش و پرورش شهرستان اسدآباد همچنین از ساخت سه مدرسه روستایی خبر داد و یادآور شد: با کمک خیرین احداث مدرسه روستای چارق ظرف یک ماه آینده تکمیل خواهد شد ضمن اینکه روستاهای ماوا و سمیران نیز با ساخت و احداث مدرسه از نعمت مدرسه نوساز بهره مند شده اند.

وی در ادامه در زمینه رعایت پروتکل های بهداشتی در مدارس سطح شهرستان اسدآباد با توجه به بیماری کووید 19، گفت: 10 نفر از کارشناسان آموزش و پرورش همه روزه از مدارس بازدید و از نزدیک بر رعایت دستورالعمل های بهداشتی نظارت می کنند.

عسگری مهرور همچنین از فعالیت شورای مدرسه خبرداد و گفت: به منظور حفظ سلامت دانش آموزان هر هفته در مدارس این شهرستان شورای مدرسه تشکیل جلسه می دهد تا از آخرین شرایط سلامت دانش آموزان و نحوه ادامه تحصیل آنها تصمیم گیری شود.

وی به نحوه تشکیل کلاس های حضوری در شرایط کرونایی اشاره کرد و یادآور شد: برای جلوگیری از شیوع کروناویروس علاوه بر تب سنجی و ضدعفونی مستمر کلاس ها، مدارس با 50 درصد ظرفیت فعالیت می کنند.

رئیس اداره آموزش و پرورش شهرستان اسدآباد تعداد مدارس شهرستان را 202 مدرسه گفت و گفت: 106 مدرسه بالای 50 نفر جمعیت دانش آموزی را در خود جای داده و مابقی مدارس نیز با کمتر از 50 دانش آموز فعالیت می کند.

وی در پایان از فعالیت چهار مدرسه بالای 600 نفر در سطح شهر خبرداد و یادآور شد: در شرایط فعلی این مدارس نیز با ظرفیت 50 درصد فعالیت دارای فعالیت هستند.

فرایند افزایشی مهاجرت معکوس در روستاهای اسدآباد

فرماندار شهرستان اسدآباد هم به خبرنگار خبرنگاران گفت: در حال حاضر در بخش پیرسلمان اسدآباد 400 نفر از روستائیان به دیار خود مهاجرت کرده اند و سه روستای خالی از سکنه درخواست فعال شدن کد روستایی خود را دارند.

مجید درویشی با اشاره به فرایند افزایشی مهاجرت معکوس بسکمک از افراد به روستاهای خود، اظهار کرد: در بخش پیرسلمان اسدآباد در حال حاضر 400 نفر از روستائیان به دیار خود مهاجرت کرده اند و سه روستای خالی از سکنه شهرستان درخواست فعال شدن کد روستایی خود را دارند که در این راستا تحقق شعار هر روستا، یک شغل قطعاً نویدبخش خوبی برای رونق تولید و اشتغال روستاهای شهرستان خواهد بود.

وی با تأکید بر شعار هر روستا، یک شغل، خاطر نشان کرد: باید با این شعار اقتصاد روستاها را با استفاده از تسهیلات اشتغال روستایی فعال کرد.

درویشی اعلام نمود: در صورتی که روستای بدون بیکار در شهرستان داشته باشیم و یا اینکه اگر این امر در هر روستا محقق شود، این روستای بدون بیکار به عنوان روستای نمونه معرفی و تجلیل خواهد شد.

مهاجرت معکوس به روستاهای پیرسلمان

بخشدار پیرسلمان شهرستان اسدآباد هم از راه اندازی مدرسه موقت پیش ساخته روستای احیاء شده چشمه بید این بخش خبر داد و اظهار کرد: چشمه بید یکی از روستاهایی است که سال ها پیش به علت مسائل معیشتی و نبود کار و اشتغال به تدریج خالی از سکنه شد و در سال های اخیر با مهاجرت معکوس اهالی در حال احیاء و رونق دوباره است و امسال پایان پس از سال ها با احیاء این روستای خالی از سکنه و بازگشت برخی از اهالی و خانوارهای روستا در سال تحصیلی جدید مدرسه موقت پیش ساخته روستا با پنج دانش آموز با پیگیری های لازم و نیز با مساعدت آموزش و پرورش راه اندازی شد.

محسن عزیزی با بیان اینکه خانوارهای ساکن در این روستا در صورت داشتن دانش آموز به علت نزدیکی چهار تا پنج کیلومتری روستا به شهرستان کنگاور، فرزندانشان در این ساکن بودند، اضافه کرد: در حال حاضر با راه اندازی مدرسه پیش ساخته موقت روستا پنج دانش آموز با رعایت پروتکل های بهداشتی در مدرسه روستا سال تحصیلی جدید را آغاز کرده و دیگر نیازی به ساکن شدن در شهرستان همجوار ندارند و دغدغه والدین آنها در این رابطه مرتفع شد.

وی از آغاز مهاجرت معکوس در روستاهای بخش پیرسلمان خبر داد و گفت: بخش پیرسلمان دارای 31 روستا بوده که تا به امروز در این بخش 102 خانوار به روستاها بازگشته اند و این فرایند همچنان با توجه به ارتقاء زیرساخت های روستاها و اعطای تسهیلات ساخت و مقاوم سازی مسکن و نیز اشتغال های روستایی با استفاده از تسهیلات روستایی ادامه دارد.

محسن عزیزی یادآور شد: ضمن اعطای تسهیلات ساخت مسکن به متقاضیان، امتیازات خدماتی مانند برق و آب برای خانوارهایی که متقاضی مهاجرت معکوس هستند، در کمترین زمان ممکن انجام می شود.

در پایان امیدواریم فرایند این مهاجرت های معکوس همچنان سرعت و شتاب دو چندان گرفته و شاهد احیاء تمامی روستاهای خالی از سکنه در جای جای کشورمان باشیم و صدای زنگ مدرسه این روستاها بار دیگر صدای هیاهو و شادی بچگانه دانش آموزان را در دل روستا آکنده کند و صدای پایکوبی گندم در مزرعه دل کشاورز روستایی را به فرداهایی هر چه روشن تر در زیر چتر توسعه و آبادانی دوچندان امیدوار سازد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 6 آبان 1399 بروزرسانی: 6 آبان 1399 گردآورنده: bizbing.ir شناسه مطلب: 1244

به "زنگ مدرسه آهنگ زندگی در روستاهای تازه احیاء شده نواخت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زنگ مدرسه آهنگ زندگی در روستاهای تازه احیاء شده نواخت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید