ستاره شناسان از بزرگترین کاتالوگ 3 بعدی دنیا رونمایی کردند

به گزارش مجله بیزبینگ، ستاره شناسان در برنامه ای موسوم به PS1 3π که تقریباً حاوی 300 گیگابایت اطلاعات است و سه چهارم تمام آسمان را دربرمی گیرد از بزرگترین کاتالوگ 3 بعدی آسمان در تاریخ رونمایی کردند.

ستاره شناسان از بزرگترین کاتالوگ 3 بعدی دنیا رونمایی کردند

جهت دریافت مشاوره خدمات چاپ کاتالوگ فوری از بهترین و مجربترین طراحان کشور همراه ما باشید. از طراحی تا چاپ کاتالوگ های تبلیغاتی حرفه ای را با بهترین قیمت از ما بخواهید.

به گزارش خبرگزاری مالی ایرانبه نقل از آی ای، گروهی از محققان دانشگاه هاوایی در انستیتوی نجوم مانوآ(IfA) عظیمترین کاتالوگ تصویری سه بعدی دنیا شامل ستاره ها، کهکشان ها و اختروش ها را فراوری نموده اند.

این گروه از ستاره شناسان از داده های تلسکوپ پانورامیک پیمایشی UH و سیستم واکنش سریع یا Pan-STARRS1 استفاده کردند.

برنامه PS1 3π با در بر دریافت سه چهارم آسمان، عظیمترین برنامه آنالیز نوری چند رنگ عمیق در دنیا است.

اندازه این برنامه تقریباً 300 گیگابایت است و به وسیله رابط MAST CasJobs SQL قابل مشاهده است یا می تواند به عنوان یک جدول قابل خوانش توسط رایانه بارگیری گردد.

محققان IfA قبل از تغذیه آن با الگوریتم هوش مصنوعی، اندازه گیری های طیف سنجی در دسترس عموم را جمع آوری کردند.

سیستم هوش مصنوعی از یک شبکه عصبی برای دستیابی به دقت طبقه بندی کلی 98.1 درصد برای کهکشان ها، 97.8 درصد برای ستاره ها و 96.6 درصد برای اختروش ها استفاده کرد. در عین حال، تخمین فاصله کهکشان ها از یکدیگر تقریباً 3 درصد دقیق است.

رابرت بک نویسنده ارشد این مطالعه و کیهان شناس IfA شرح داد: با استفاده از الگوریتم پیشرفته بهینه سازی، ما از مجموعه آموزش طیف سنجی تقریباً چهار میلیون منبع نوری استفاده کردیم تا شبکه عصبی را برای پیش بینی انواع منابع و فواصل کهکشانی آموزش دهیم، در حالی که همزمان، کم سو شدن یا خاموش شدن نور توسط گرد و غبار در راه شیری را اصلاح کردیم.

پیش از این رکورد عظیمترین نقشه دنیا توسط برنامه SDSS ثبت شده بود که یک سوم آسمان را پوشش می داد.

کن چمبرز ستاره شناس IfA می گوید: این نقشه زیبا از دنیا، نمونه ای از چگونگی ضرب توان مجموعه داده های عظیم با تکنیک های هوش مصنوعی و مشاهدات مکمل است.

مجموعه داده های منظم فهرست بندی شده به منجمان و هوش مصنوعی یاری می نماید تا اطلاعات بیشتری در خصوص اجرام نزدیک زمین پیدا نمایند و ممکن است منجر به کشف بسیاری از اسرار دنیا ما گردد.

منبع: اقتصاد ایران