مسائل معمول گیاهان خانگی و راه های درمان آنها

به گزارش مجله بیزبینگ، گیاهان تان دراز و بد ریخت شده اند؟ یا برگ های آنها لوله شده؟ یا نوک برگ ها قهوه ای شده؟ برگ ها زرد شده اند؟ یا اصلا برگ هاشان می ریزد و هزار یک مشکل دیگر دارند؟ با این راهنما به جنگ مسائل معمولی که گیاهان خانگی به آنها دچار می شوند بروید!

مسائل معمول گیاهان خانگی و راه های درمان آنها

یکی از بدترین قسمت های نگهداری از گیاهان خانگی آن است که گیاه سالم و شاداب تان آغاز به بی حال شدن، برگ ریزی، زرد شدن برگ ها و غیره می نماید و شما نمی دانید مشکل آن چیست.

هر کدام از مسائل زیر، که گیاه تان به آن دچار شده را می توان حل کرد و گیاه را دوباره به زندگی برگرداند. پس با ما همراه باشید تا خودتان گیاهپزشک گیاهان خود شوید.

مشکل: دراز و بدقواره شدن

اگر گیاه خانگی تان به تازگی آغاز به دراز شدن بد شکل و لاغر شدن نموده، و یا به سمت منبع نور ساقه های لاغر و ضعیف فراوری نموده، دارد سعی می نماید به شما بگوید به نور بیشتری احتیاج دارد.

راهکار: در این هنگام گیاه را در فاصله کمتری از پنجره قرار دهید و یا آن را در کنار پنجره ای دیگر که نور بیشتری دارد بگذارید. پنجره های رو به جنوب پر نورترین پنجره های خانه هستند، پنجره های رو به شمال کمتری نور را دارند و پنجره های شرقی و غربی چیزی بین این دو هستند. چند وقت یکبار گیاه تان را بچرخانید تا همه جهت های آن به یک میزان رشد کند و جهتی که رو به نور است رشد بیشتری نداشته باشد. اگر نمی توانید محیط با نور کافی برای گیاه پیدا کنید از نورهای مصنوعی بهره ببرید تا گیاه نور مورد احتیاجش را دریافت کند.

مشکل: لوله شدن و جمع شدن برگ ها

رشد غیر طبیعی گیاه نشانه بیماری یا وجود حشرات آفت بر روی آن هستند. اگر برگ های گیاه تان لوله شدن و پیچ خورده، دقیق تر به گیاه نگاه کنید و آن را آنالیز کنید تا ببینید آیا نشانه دیگری از حشره یا خود آن را مشاهده می کنید یا خیر. اگر حشره یا آثار آن را دیدید که مشکل تان آفت است اما اگر بر روی گیاه نقاط سیاه یا نقاط سفید کرکی پیدا کردید، احتمالا عامل این پیچ خوردگی یک بیماری است.

راهکار: اگر خودتان حشره یا بیماری را تشخیص دادید، از گلفروشی ها یا مراکز گیاهپزشکی سم مخصوص آن را تهیه کنید. در غیر این صورت گیاه را به مراکز گیاهپزشکی، گلفروشی یا مراکز باغبانی ببرید و از آنها بخواهید یاری تان نمایند. مراکز گیاهپزشکی شهرداری کار تشخیص بیماری و آفت را به طور رایگان برای تان انجام خواهند داد.

مشکل: قهوه ای شدن نوک برگ ها

اگر نوک برگ های گیاه تان قهوه ای شده، ممکن است مشکل یکی از موارد زیر باشد:

  • آبیاری نامداوم: این به آن معنی نیست که حتما باید سر ساعت خاصی گیاه را آبیاری کنید، بلکه به این معنی است که باید مطمئن شوید هر زمان که گیاه به آب احتیاج دارد آن را دریافت می نماید. بعلاوه اگر گیاه تان می تواند خشکی را تحمل کند هم نباید چند هفته آن را بدون آب بگذارید و یک دفعه به آن میزان زیادی اب بدهید. مطمئن شوید آب اضافی از طریق سوراخ های زهکش گلدان گیاه خارج می شوند.
  • رطوبت کم: خیلی از گیاهان خانگی که پرورش می دهیم بومی منطقه ها استوایی هستند. پس اگر هوای آپارتمان تان خشک است، چند روز یک بار گیاه را با آب اسپری کنید و یا از زیر گلدانی حاوی سنگریزه بهره ببرید.
  • تجمع نمک بیش از حد: این اتفاق در صورت کود دهی بیش از حد یا تجمع نمک های موجود در آب آبیاری در خاک رخ می دهد. کود دهی را بیش از میزان انجام ندهید و از آب پر املاح برای آبیاری گیاهان تان استفاده نکنید.

مشکل: زرد شدن برگ ها

اگر گیاه تان تنها یک یا دو برگ زرد دارد، احتمالا مسئله ای ندارند، بهتر است این برگ ها را از گیاه جدا کنید. اما تعداد بیشتری برگ زرد نشانه وجود مسئله ای جدی در گیاه است. آبیاری بیش از حد بیشتر از آبیاری کم گیاهان خانگی را می کشد.

نور کم هم باعث زرد شدن برگ های گیاه می گردد.

راهکار: بیشتر گیاهان نباید برای مدت طولانی در خاک خیلی خیس بمانند چرا که هم باعث پوسیدگی ریشه های آنها و هم باعث مستعد شدن شان به ابتلا به بیماری ها می گردد. اگرچه گیاه با گیاه فرق می نماید اما قانون کلی این است که هنگامی که 2 تا 3 سانتی متری سطح خاک گیاه خشک شد دوباره آن را آبیاری کنید.

اگر زرد شدن برگ های گیاه تان به علت نور کم است، آن را به مکان پر نورتری منتقل کنید.

مشکل: ریزش برگ ها

آیا باید مرتبا برگ های ریخته گیاهان خانگی تان را جمع کنید؟ اگر جواب مثبت است گیاه تان دچار مشکل شده. برخی گیاهان مانند فیکوس بنجامین نسبت به جا به جایی حساس هستند و اگر آنها را جا به جا کنید تا مدتی به شدن برگ ریزی دارند.

اگر به تازگی گیاه تان را جا به جا ننموده اید ممکن است ریزش برگ های آن به خاطر نور کم باشد.

راهکار: در صورتی که ریزش برگ مربوط به جا به جایی باشد، اگر شرایط محیطی مکان نو مطبوع باشد گیاه باید بعد از خو گرفتن با فضای نو دوباره برگ های نوی درآورد.

اگر برگ ریزی به خاطر کم نوری محیط است، گیاه را به مکان پرنورتری انتقال دهید.

مشکل: کم رنگ شدن و زرد شدن برگ ها

مانند ما انسان ها گیاهان هم می توانند دچار آفتاب سوختگی شوند. برگ هایی که به رنگ زرد و سفید درآمده اند می توانند نشانه ای از تابش آفتاب زیاد بر گیاه باشند.

راهکار: خوشبختانه این مشکل آسانی است که به راحتی حل می گردد. تنها کافی است گیاه تان را از معرض تابش مستقیم خورشید دور کنید و یا آن را نزدیک پنجره ای با نور کمتر بگذارید.

سوختگی برگ ها هم می تواند نشانه ای از سوختن گیاه از طریق کودها باشد.

راهکار: سعی کنید گیاه را کمتر کود دهی کنید و یا برای آبیاری آن از آب تقطیر شده بهره ببرید چرا که آب لوله کشی معمولا املاح و نمک های زیادی دارد.

مشکل: پژمرده شدن برگ ها

تشخیص پژردگی گیاه می تواند سخت باشد و گاهی ما آنقدر دیر این تشخیص را می دهیم که دیگر دیر شده و نمی توان گیاه را نجات داد. علتی پژمردگی می تواند متفاوت باشد، ممکن است گیاه را کم آب داده اید و یا آن را بیش از حد آبیاری نموده اید، ممکن است زهکشی گلدان خوب نبوده، به گیاه استرس دمایی وارد شده، شاید گیاه مریضی گرفته و یا رطوبت محیطش کم است.

راهکار: اولین کاری که باید انجام دهید آن است که خاک را چک کنید. خاک خشک است یا خیس؟ بر طبق شرایط خاک باید آبیاری را کم یا زیاد کنید، دمای محیط را پایین تر بیاورید، گیاه را در خاکی بهتر بکارید (خاک گیاه را عوض کنید) و یا گیاه را با آب اسپری کنید تا رطوبت مورد احتیاجش را به دست آورد.

مشکل: لکه روی برگ ها

لکه روی برگ ها معمولا نشانه از وجود باکتری، قارچ یا ویروس در گیاه است.

راهکار: ممکن است بتوانید با افزایش دادن گردش هوا در بین شاخ و برگ گیاه و یاری کردن به زودتر خشک شدن آنها پس از آبیاری، و بعلاوه با جدا کردن شاخ و برگ بیمار از گیاه و دفع آنها گیاه تان را نجات دهید. همه بقایای گیاهی آلوده را به درستی دفع کنید تا دیگر گیاهان تان بیماری را نگیرند.

اگر بیماری قارچی یا باکتریایی باشد با تشخیص درست بیماری و استفاده از سم می توان آن را از بین برد و گیاه را نجات داد. اما بیماری های ویروسی درمان ندارند و تنها باید گیاه را از بین ببرید و به درستی دفع کنید تا بیماری به دیگر گیاهان تان سرایت نکند.

برای جلوگیری از بیماری به هر گیاه فضایی برای رشد دهید و گیاهان را در جایی کوچک و به هم فشرده پرورش ندهید، بعلاوه شاخسار مرده گیاه را از آن جدا کنید و آن را دفع کنید و همواره تنها خاک گیاه را آبیاری کنید و از ریختن آب بر روی شاخ و برگ گیاه و خیس کردن آنها خود داری کنید.

مشکل: سفیدک پودری

سفیدک پودری یک بیماری قارچی است که می تواند به گیاهان زیاد حمله کند. در این بیماری معمولا بر روی گیاه لکه های سفید - خاکستری کرکی تشکیل می گردد که نشانه وجود قارچ است.

راهکار: قارچ کش هایی که در بازار موجود هستند می توانند به خوبی با این بیماری مبارزه نمایند. اگر هوای اطراف گیاهان ساکن و مرطوب باشد، احتمال بروز سفیدک پودری در گیاه بیشتر خواهد شد؛ پس برای گیاهان تان هموراه گردش هوای مناسب فراهم کنید. شاخسار آلوده گیاه را از آن جدا نموده و به درستی دفع کنید. گیاهان آلوده را از بقیه گیاهان دور کنید تا آنها هم مبتلا نشوند.

مشکل: خاک جاذب نیست

اگر به گیاه تان آب زیادی می دهید و مطمئن هستید که ریشه های گیاه تمام خاک را پر ننموده اند (یعنی گلدان برای رشد بیشتر گیاه جا ندارد که یکی از دلایل خشک شدن سریع خاک است) اما خاک گیاه سریع خشک می گردد، احتمالا مشکل از خاک تان است. بسیاری از خاک ها حاوی پیت هستند. پیت وقتی به خوبی مرطوب گردد آب را نگه می دارد اما مرطوب کردن آن با یک بار آبیاری مشکل است. به علاوه اگر آبیاری گیاه را فراموش کنید و برای چند روز خاک را آب ندهید، وقتی دوباره گیاه را آبیاری کنید قدرت جذب و نگهداری آب از طریق خاک پایین می آید.

راهکار: اگر فکر می کنید قدرت جذب و نگهداری خاک گلدان تان کم شده، اگر گلدان کوچک است، ظرفی را پر از آبی هم دمای محیط کنید و گلدان را برای مدتی در آن قرار دهید تا خاک خیس بخورد. انجام دادن این کار برای گلدان های بزرگ سخت است. برای این گلدان ها از مرطوب نماینده های خاک بهره ببرید. این مرطوب نماینده ها در گلفروشی ها و فروشگاه های لوازم کشاورزی موجودند و ضرری به گیاه نمی رسانند. برای استفاده از این مرطوب نماینده ا از دستور العمل روی بسته آنها پیروی کنید.

به امید داشتن گیاهانی شاد و درخشان!

منبع: فوت و فن / bhg.com
انتشار: 20 مرداد 1401 بروزرسانی: 20 مرداد 1401 گردآورنده: bizbing.ir شناسه مطلب: 2142

به "مسائل معمول گیاهان خانگی و راه های درمان آنها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مسائل معمول گیاهان خانگی و راه های درمان آنها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید