مکان های باورنکردنی که ویروس و باکتری ها در آنجا پنهان می شوند

به گزارش مجله بیزبینگ، تهران (پانا) - میکروب ها مانند ویروس ها و باکتری ها می توانند در بعضی نقاط غیرمنتظره زندگی نمایند. در این مقاله به معرفی 7 مکانی که باکتری و ویروس ها در آنجا پنهان می شوند، می پردازیم.

مکان های باورنکردنی که ویروس و باکتری ها در آنجا پنهان می شوند

به گزارش تبیان، با توجه به اینکه بحران ویروس کرونا در حال گسترش در سراسر دنیا است، رعایت توصیه های ارائه شده توسط مقامات و کارشناسان بهداشت بسیار مهم است. هراندازه که امکان انتقال ویروس از روی سطوح و اجسام پایین باشد اما نباید از تمیز کردن بعضی مکان ها غافل شوید چراکه یکی از متداول ترین روش های شیوع باکتری ها، ویروس ها و سایر میکروب های بیماری زا، لمس سطوح آلوده است. درحالی که بیشتر افراد مکان های در معرض تماس مثل پریزهای برق، کنترل تلویزیون، دستگیره، تلفن همراه، میز کار و... را مرتب تمیز و ضدعفونی می نمایند اما میکروب ها به ناچار مکان هایی برای پنهان شدن پیدا می نمایند که این مکان ها عبارت اند از:

کفش ها

تحقیقات نشان می دهد که سطح بالایی از باکتری های عامل بیماری در کفش وجود دارد و همچنین مطالعه اخیر CDC نشان می دهد که وقتی افراد در مناطقی که ویروس کرونا وجود دارد، راه می فرایند تا 50% ویروس به کف کفش می چسبد. حال اگر ازجمله افرادی هستید که کفش هایتان را به داخل خانه می برید، بهتر است ته کفش را ضدعفونی کنید و یا آن را در جاکفشی قرار دهید؛ همچنین اگر مجبورید برای پا کردن یا درآوردن کفشتان از دستتان بهره ببرید، حتماً بعد از انجام این کار دستانتان را ضدعفونی کنید. محققان دانشگاه میشیگان می گویند با ضدعفونی کردن دست و کف کفش قبل از آمدن به خانه تا 60% سطح ورود میکروب ها به داخل خانه و یک سوم خطر ابتلا به ویروس کرونا را کاهش می دهید.

دستگیره های اجاق گاز

دانشمندان دانشگاه کلرادو می گویند باکتری های موجود در دستگیره های اجاق گاز بیش از اسکاچ ظرف شویی و یا حتی ته سطل آشغال است. دکتر بت ردموند، متخصص میکروبیولوژیست می گوید که افراد اغلب تمام سطوح آشپزخانه را به طور منظم تمیز می نمایند اما از تمیز کردن دستگیره های اجاق گاز به راحتی چشم پوشی می نمایند. برای کاهش سطح باکتری ها به میزان 90 درصد یا بیشتر و از بین بردن ویروس ها، دستگیره های اجاق گاز را یک بار در هفته با 1 قاشق چای خوری سفیدنماینده مخلوط شده در یک فنجان آب تمیز نموده و سپس خشک کنید.

ماشین ظرف شویی

مطالعه در مجله BMC Microbiology نشان می دهد که تقریباً 100 درصد از لوازم ماشین ظرف شویی که بیشتر شامل لاستیک دور درب و دیوارهای داخلی آن می گردد، به باکتری و قارچ های بیماری زا آلوده می شوند. برای برطرف سریع میکروب ها از این محل، محققان UCLA توصیه می نمایند که ماشین ظرف شویی را هفته ای یک بار خالی، در حرارت بالا و به همراه یک لیوان پر از سرکه در طبقات بالای ماشین ظرف شویی شست وشو دهید.

جاروبرقی

شواهدی وجود دارد که نشان می دهد که صحبت کردن، عطسه و سرفه کردن فرد مبتلا به ویروس کرونا در خانه می تواند باعث گردد تا ذرات آلوده به سطوح فرش و مبلمان منزل برخورده نموده و برای مدتی روی گردوغبار آن ها باقی بماند. بااین حال، جاروبرقی کشیدن فرش باعث می گردد تا اولاً، برس جاروبرقی آلوده به ویروس گردد دوماً، امکان پخش ویروس در نقاط دیگر خانه وجود دارد؛ بنابراین تا جای ممکن از کشیدن جاروبرقی تا زمان بهبودی کامل فرد مبتلا به کرونا در منزل خودداری کنید یا برس جاروبرقی را ضدعفونی کنید. محققان دانشگاه آریزونا می گویند اسپری کردن محلول ضدعفونی نماینده در قسمت برس جاروبرقی می تواند باعث از بین رفتن 100 درصد میکروب و ویروس گردد.

آب سردکن

هیچ مدرکی وجود ندارد که ویروس کرونا بتواند در آب آشامیدنی زنده بماند. این بدان معناست که ویروس کرونا مانند آنفولانزا آلوده نماینده آب نیست اما سطوح خارجی آب سردکن ها به علت تماس مشترک افراد باعث آلوده شدن آن می گردد؛ بنابراین مهم است که آب سردکن ها در ادارات و سایر مکان های عمومی روزانه ضدعفونی گردد و افراد در استفاده از آب سردکن ها احتیاط نموده و لیوان شخصی شان را با فاصله زیر شیر آب سردکن بگیرند.

برس و شانه

شانه و برس یکی از مکان هایی است ویروس و باکتری ها می توانند به سرعت رشد نمایند. رشد سریع میکروب های شانه نسبت به میکروب های دستگیره های توالت 300 برابر و نسبت به تعداد باکتری های کفش 20 برابر بیشتر است.

شانه زدن موها با یک شانه کثیف خطر بالایی از بیماری های پوست ازجمله خارش پوست و شوره را به همراه دارد؛ بنابراین هر شش ماه یک بار شانه تان را عوض کنید و حتماً هفته ای یک بار شانه خود را با آب گرم و کمی شامپو بشویید و در آفتاب خشک کنید.

کیف لوازم آرایش

وسایل آرایشی یکی از آلوده ترین وسایلی هستند که به صورت روزانه مورداستفاده قرار می گیرند. گوشه های کیف لوازم آرایش و برس های مویی محل مناسبی برای تجمع میکروب ها هستند، به خصوص اگر کیف آرایش خود را بیرون از خانه حمل کنید.

میکروب های موجود در مواد آرایشی می توانند باعث ایجاد عفونت در پوست و چشم شوند؛ بنابراین برای محافظت از خود در برابر میکروب ها و ویروس ها به خصوص ویروس کرونا ضروری است هفته ای یک بار مواد آرایشی خود را با آب و صابون معمولی بشویید و یا از اسپری الکلی روی برس ها نیز بهره ببرید. بسیاری از پزشکان توصیه می نمایند که لوازم آرایشی را هر 6 ماه یک بار عوض کنید. همچنین بهتر است افرادی که به کرونا مبتلا شده اند، لوازم آرایشی استفاده شده در دوران بیماری شان را معدوم نموده و لوازم آرایشی جدید جایگزین نمایند.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 5 خرداد 1400 بروزرسانی: 5 خرداد 1400 گردآورنده: bizbing.ir شناسه مطلب: 1658

به "مکان های باورنکردنی که ویروس و باکتری ها در آنجا پنهان می شوند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مکان های باورنکردنی که ویروس و باکتری ها در آنجا پنهان می شوند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید