نبرد نرم روسیه با غرب برای تملک سرزمین سفید

به گزارش مجله بیزبینگ، به گزارش خبرنگاران، از مدت ها قبل روسیه و آمریکا با هدف بهره برداری از منابع موجود در قطب شمال حضور نظامی خود در این منطقه را افزایش داده اند اما اخیرا کشورهای دیگری همچون نروژ و کانادا نیز مدعی هستند که بخش هایی از قطب شمال در خاک آنها واقع شده است.

نبرد نرم روسیه با غرب برای تملک سرزمین سفید

در همین رابطه ویوس آو راشا (صدای روسیه) در تحلیلی می نویسد: دانمارک و مناطق خودمختار آن درخواستی به سازمان ملل نوشته اند که طبق آن خواستار منطقه ای در قطب شمال شده اند که در فاصله 200 مایلی منطقه اقتصادی واقع شده است.

طبق درخواست دانمارک، قطب شمال هم در مرزهای فلات قاره قرار می گیرد. کشورهای روسیه، کانادا و نروژ نیز مدعی این منطقه هستند. امریکا نیز درباره تمایل خود به منطقه قطب شمال سخن گفته است.

دانمارک مدعی منطقه قطب شمال در ابعاد بسیار بزرگتر و تا 21 برابر آن است. برای اولین در تاریخ بحث های اجرا شده بر سر منطقه قطب شمال یک کشور راجع به ادعای خود و قطب شمال سخن می گوید. روسیه، کانادا و نروژ مدعی منطقه قطب شمال هستند و در فاصله نزدیکی از آن قرار دارند. اما دانمارکی ها می خواهند به آن ملحق شوند در حالیکه برای سه کشور نامبرده، این نقطه کلیدی است.

درخواست کنونی دانمارک در کمیسیون تعیین فلات قاره سازمان ملل با بلندپروازی های روسیه دچار اختلاف می شود. روسیه بر این مساله استناد می کند که رشته کوه های زیر آب به نام لامانوسوف ادامه اوراسیا هستند. دانمارک نیز تاکید می کند که رشته کوه های مذکور ادامه گریلند هستند و به دانمارک تعلق دارند.

روسیه درخواست خود را برای گسترش مرزهای فلات قاره ارایه کرده است و این به معنای حق اولویت روسیه در سال جاری است. با این حال به خاطر کافی نبودن اطلاعات رد شد. روسیه قصد دارد درخواست بعدی را در بهار سال 2015 ارایه کند. روسیه به دقت روی مستندات برای ادعای خود کار می کند. سرگی پریامیکوف کارشناس مسایل قطب شمال در این رابطه می گوید:

ما همه کار می کنیم تا درخواستمان تایید شود. طبق تذکرات کمیسیون سازمان ملل در امور مرزهای فلات قاره، ما نقشه برداری کاملی کرده ایم، تحقیقات لرزه نگاری انجام داده ایم و نمونه هایی از خاک و کف دریا تهیه کرده ایم. تمام درخواست های کمیسیون را انجام داده ایم. ما هر کاری کرده ایم تا نتیجه مثبت بگیریم.

روسیه شانس زیادی برای دریافت فلات دارد.

ویکتور بایارسکی مدیر موزه قطب شمال روسیه در این رابطه می گوید: درخواست ما با مستندات جدی علمی همراه است. این مستندات در جریان تحقیقات کارشناسی در قطب شمال انجام گرفته اند. تصور ما بر این است که سازمان ملل از درخواست ما حمایت کند. اما اگر دوباره عوامل سیاسی دخیل نشوند و مزاحمت ایجاد نکنند.

علاوه بر دانمارک و روسیه، کانادا نیز درخواست توسعه مرزهای خود در فلات قاره را آماده می کند. کانادا برای تهیه نقشه کف دریا گروهی را به قطب شمال اعزام کرده است.

بررسی درخواست ها تا 15 سال طول می کشد. شاید استدلال های هر کشور برای کمیسیون سازمان ملل معقول باشد. آنوقت کشورها بین خود مساله را حل کنند. کارشناسان احتمال به جریان افتادن سناریوی نظامی را نیز رد نمی کنند. با این حال، هر کشور حضور نظامی خود را در قطب شمال بیشتر می کند. در سال 2009 میلادی کانادا گروهان نظامی را برای قطب شمال تشکیل داد. همان سال دانمارک بیان نمود که یک گروهان نظامی ویژه قطب شمال برای واکنش سریع تشکیل داده است. در ایالات متحده امریکا هیچ گروهان نظامی ویژه ای برای قطب شمال نیست، اما در آلاسکا نزدیک به 20 هزار سربازحضور دارند. در برنامه های پنتاگون، تشکیل پادگان دایمی قطب شمال و افزایش نیروهای قطبی دفاع ضد موشکی نیز تدوین شده است.

روسیه نیز صبحت از تشکیل سپر برای دفاع از منافع ملی خود در قطب شمال می کند. در ماه نوامبر، سرگئی شایگو وزیر دفاع روسیه خبر داد که تا آخر سال جاری، نیروهای نظامی روس در تمام کمربند قطبی مستقر خواهند شد. این نیروها از مورمانسک تا چوکوتکی قرار خواهند گرفت. این درخوست به عنوان پاسخ در برابر ادعای کانادا و امریکا نسبت به فلات قاره بوده است.

گروهان قطب شمال روسیه به نام گروهان شمال از اول دسامبر سال جاری در قطب حاضر هستند. گروهان نظامی نیز در جزایر شاقتصادی تشکیل شده است. در دو سال آینده گروهانی نیز برای فرای قطب تشکیل خواهد شد. در همین رابطه ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه دستور تشکیل سیستم واحد کشتی های زیردریایی در منطقه قطب شمال روسیه را داده است. او از هر بخش خواسته که فلات قاره روسیه را حفظ کند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 14 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: bizbing.ir شناسه مطلب: 398

به "نبرد نرم روسیه با غرب برای تملک سرزمین سفید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نبرد نرم روسیه با غرب برای تملک سرزمین سفید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید