نگاهی به ارزیابی مقامات و کارشناسان غربی از نتیجه کنفرانس لیبی

به گزارش مجله بیزبینگ، نگاهی به ارزیابی کارشناسان و مقامات اروپایی درباره نتایج کنفرانس لیبی در برلین نشان می دهد که این نشست تضمین کننده صلح در لیبی نبوده و چشم انداز صلح در این کشور همچنان در هاله ای از ابهام قرار گرفته است.

نگاهی به ارزیابی مقامات و کارشناسان غربی از نتیجه کنفرانس لیبی

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، مقامات و کارشناسان ارزیابی های مختلفی درباره نتایج نشست لیبی که روز گذشته در برلین برگزار گردید داشته اند.

هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان نشست صلح لیبی را اولین گام در راستا حل این بحران دانسته و تاکید نمود که کار واقعی تازه حالا شروع شده است.

هایکو ماس درباره نتایج نشست لیبی گفت که همه شرکت کنندگان در این کنفرانس به این نتیجه رسیدند که این مناقشات به وسیله نظامی قابل حل نبوده بلکه راه چاره سیاسی دارد؛ به این ترتیب هدف به دست آمده است.

ماس البته تاکید نمود که همچنان هدف کامل محقق نشده و آن برقراری صلح در لیبی است.

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا هم که از دیگر شرکت کنندگان در نشست برلین بود بعد از انتها آن ابراز اطمینان کرد که در آینده خشونت ها و درگیری های کمتری در این کشور وجود خواهد داشت.

بر اساس اطلاعات وزارت خارجه آمریکا، وی در پروازی که از برلین به پایتخت کلمبیا داشت تاکید نمود که پیشرفت هایی در راستا دستیابی به آتش بس اجرا شده است. البته همچنان بعضی مسائل از جمله اینکه شرایط تا چه اندازه خوب و موثر می تواند نظارت گردد مبهم است. هنوز کارهای زیادی برای انجام دادن وجود دارد و این یک صحنه نبرد پیچیده است.

پامپئو توضیح داد که کنفرانس لیبی حداقل در این راستا نقش داشت که در آینده سیستم های تسلیحاتی کمتر و نیروهای کمتری به این منطقه ارسال می گردد. وی تاکید نمود که همه شرکت کنندگان در این نشست بر لزوم یک راه چاره سیاسی برای این بحران تاکید داشتند.

وزیر امور خارجه آلمان هم این مسئله را ضروری دانست که درباره عملیات نجات اتحادیه اروپا در دریای مدیترانه موسوم به صوفیا دوباره اندیشیده گردد.

در این میان آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان هم موضع محتاطانه ای را درباره عملیات احتمالی ارتش آلمان برای نظارت بر آتش بس دائمی در لیبی اتخاذ نموده و در این باره گفته است که من فکر می کنم نباید درباره گام های بعدی قبل از برداشتن اولین قدم ها بحث گردد.

صدر اعظم آلمان در عین حال گفت که البته بعضی از شرکت کنندگان در این کنفرانس گفته اند که می توان نظارت بر آتش بس دائمی را مد نظر قرار داد. اگر این اتفاق رخ دهد و احزاب لیبی برای این مسئله آمادگی داشته باشند می توان در این باره سخن گفت. اما اینکه امروز در این باره صحبت کنیم درست نیست.

صدر اعظم آلمان همچنین تاکید نمود که حالا این مسئله مطرح است که راه های مختلف را که در نشست لیبی گگردده شده است دنبال کنیم.

آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل هم تاکید نمود که هنوز نمی توان بر آنچه که اتفاق نیافتاده است نظارت کرد. ما هنوز به آتش بس واقعی در لیبی دست نیافته ایم. وقتی این شرایط ایجاد شد پس از آن می توان درباره نظارت اندیشید. به گفته وی یک راه چاره در این باره باید توسط هر دو حزب درگیر در لیبی پذیرفته گردد.

وزیر امور خارجه آلمان هم تاکید نمود که ما حالا یک کلید را ساخته ایم که باید در قفل قرار داده شده و چرخانده گردد. موفقیت این راستا را نمی توان تضمین کرد.

سویم داگدلان، از سیاستمداران بلند پایه حزب چپ آلمان هم کنفرانس لیبی را نشستی بدون لیبی ارزیابی نموده و گفت: دو حزب درگیر در این مناقشات در واقع بر سر میز مذاکره ننشستند.

حنان صلاح، گزارشگر لیبی در سازمان دیده بان حقوق بشر هم در این باره گفته است که باید مدت طولانی منتظر بمانیم.

وولفرام لاچر، از کارشناسان موسسه علم و سیاست برلین هم اعتقاد دارد که هیچ چیز معین نشده است. موضع جناح های شرکت کننده در این نشست تغییری ننموده است.

کریستوف فان مارشال از کارشناسان آلمانی هم نتیجه کنفرانس لیبی را تنها موفقیتی روی برگه و نه چیز بیشتری دانست.

سرگئی لاوروف کفیل وزیر امور خارجه روسیه هم در انتها کنفرانس بین المللی در جمع خبرنگاران گفت که روسیه از همان ابتدا در فراهم سازی مقدمات برگزاری این نشست مشارکت داشت و طرفین درگیری در لیبی به اصرار مسکو به این کنفرانس بین المللی دعوت شدند .

لاوروف همچنین به اشاره به اینکه به ابتکارعمل روسیه، دایره شرکت کنندگان در میان همسایگان لیبی گسترش یافت ، تأکید کرد که تضمین منافع این کشورها برای پایداری هرگونه توافق در لیبی بسیار با اهمیت است .

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه یادآور شد که این کشور نتیجه کنفرانس لیبی را مثبت ارزیابی می نماید، ولی اختلاف برخورد طرفین درگیری همچنان ادامه دارد. وی گفت: به طور کلی، ما کنفرانس برلین را بسیار مفید می دانیم، البته واضح است که لیبیایی ها در نهایت تصمیم گیرنده هستند و در این بین واضح است که هنوز یک گفت وگوی پایدار و جدی بین آنها حاصل نشده و اختلاف نظرات بسیار زیادی بین آنها وجود دارد.

کنفرانس بین المللی لیبی در بالاترین سطح روز یکشنبه دربرلین، پایتخت آلمان با شرکت حداقل 10 رئیس جمهور و مقامات بلندپایه کشورهای دنیا، از جمله ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه و البته آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد برگزار گردید .

خلیفه حفتر، فرمانده ارتش ملی لیبی و فایز سراج رئیس دولت وفاق ملی نیز در برلین حضور داشتند.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 17 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: bizbing.ir شناسه مطلب: 722

به "نگاهی به ارزیابی مقامات و کارشناسان غربی از نتیجه کنفرانس لیبی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نگاهی به ارزیابی مقامات و کارشناسان غربی از نتیجه کنفرانس لیبی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید