وزیر خارجه آلمان: خواستار حفظ برجام هستیم

به گزارش مجله بیزبینگ، وزیر خارجه آلمان در پایتخت بلژیک ضمن تأکید بر درخواست اتحادیه اروپا بر حفظ برجام از ایران خواست تا به تعهداتش ذیل این توافق هسته ای پایبند بماند.

وزیر خارجه آلمان: خواستار حفظ برجام هستیم

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، هایکو ماس وزیر امور خارجه آلمان امروز (دوشنبه) پیش از نشست وزرای خارجه نشست شورای وزیران اتحادیه اروپا در بروکسل خواستار حفظ توافق هسته ای (برجام) شد.

ماس در خصوص نشست دو روزه شورای اروپا گفت: ما می خواهیم توافق هسته ای با ایران را حفظ کنیم. برای این کار، ایران باید به توافق پایبند باشد. در غیر این صورت، ما تمام سازوکارهایی را که در توافق وجود دارد در دسترس خواهیم داشت.

این دیپلمات آلمانی ادامه داد: ما با نگرانی رو به افزایشی شاهد ادامه غنی سازی اورانیوم هستیم و ایران نه تنها این قضیه را اعلام کرده است بلکه آن (غنی سازی اورانیوم) را عملی کرده است.

منظور ماس از تمام ساز و کارها، مکانیسم ماشه برای بازگرداندن تحریم ها علیه ایران است که عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر خارجه ایران نیز در خصوص این مسئله هشدار داده بود که مکانیسم ماشه خط قرمز ایران است.

عراقچی در این خصوص هشدار داده بود، در خصوص اسنپ بک (مکانیسم ماشه) من فکر می کنم کاملا برای تمام مشارکت کنندگان در برجام شفاف ساخته ایم که اسنپ بک و بازگشت قطعنامه های قبلی [شورای امنیت] خط قرمز ایران است. اگر پاداش ایران پس از این همه تعامل و مذاکره و همکاری با آژانس این باشد که دوباره تحت فصل هفتم [منشور ملل متحد] قرار گیرد، این به معنای آن است که دکترین هسته ای ما اشتباه بوده است و ما باید سیاست و دکترین هسته ای خود را مورد بازبینی و بررسی مجدد قرار دهیم.

وزیر خارجه آلمان در حالی ایران را به پایبندی به توافقات برجام ترغیب کرده است که آمریکا یک سال پیش علی رغم تأیید آژانس بین المللی انرژی اتمی در خصوص پایبندی تهران به تعهداتش ذیل این توافق هسته ای، به صورت یکجانبه از این توافق خارج شد و به بهانه وادار کردن ایران به بازگشت به میز توافق و موافقت با توافق مورد پسند آمریکا، فشار حداکثری ایران را افزایش داد که نه تنها این سیاست نتیجه بخش نبود بلکه نتیجه معکوس داد و ایران گام هایی را در راستای کاهش تعهداتش برداشته است.

هایکو ماس شرح داد در صدد است اواخر روز دوشنبه، با همتایان انگلیسی و فرانسوی خود در پاریس در خصوص گام های مشترکی که می توان در قبال اقدامات ایران اتخاذ کنند، دیدار و گفت وگو کند.

شورای وزیران اتحادیه اروپا، امروز (دوشنبه) نشست دو روزه ای را با محور ایران و تحولات غرب آسیا در پایتخت بلژیک آغاز می کند و این اولین نشست این شورا پس از اعلام گام چهارم کاهش تعهدات جمهوری اسلامی ایران ذیل برجام و همچنین آغاز غنی سازی اورانیوم در تأسیسات فردو است.

ص

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 12 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: bizbing.ir شناسه مطلب: 543

به "وزیر خارجه آلمان: خواستار حفظ برجام هستیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وزیر خارجه آلمان: خواستار حفظ برجام هستیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید