پخش راز در حمایت از بچه ها سیستان و بلوچستان

به گزارش مجله بیزبینگ، فیلم راز ساخته داریوش گرگوند و آلبوم موسیقی آن در مراسمی با هدف حمایت از بچه ها و نوجوانان سیستان و بلوچستان به نمایش درمی آید.

پخش راز در حمایت از بچه ها سیستان و بلوچستان

به گزارش خبرنگاران، فیلم راز ساخته داریوش گرگوند، نگاهی مدرن به آیین موسیقیایی سیستان و بلوچستان و مراسم گواتی دارد.

موسیقی این فیلم توسط هوشیار خیام و بامداد افشار ساخته شده است. صبور بهرامیان کوریوگرافی این فیلم را بر عهده داشته است. خداداد شکل زهی ، داوود بامری و عمر سامی به عنوان آرتیست در این پروژه مشارکت داشته اند. بخشی از این فیلم در نمازخانه موزه ملی فرش که کامران دیبا آن را طراحی نموده تصویربرداری شده است.

گوات، در زبان بلوچی به معنای باد است و گواتی به فردی گفته می گردد که دچار بادی شده باشد که روح و جسم او را به تسخیر خود درآورده است. گواتی همچنین به آیینی گفته می گردد که در آن خلیفه گواتی با ادای ذکرهای مختلف و اجرای ساعت های متوالی موسیقی کوشش می نماید تا آن باد شیطانی را ، که در روح فرد بیمار حلول نموده است به زیر بیاورد - یا کنترل کند. مردم سیستان و بلوچستان بر این باورند که آن باد، روحشان را از خود بی خود می نماید و درد جسمی و روانی برایشان به همراه می آورد.

در دیگر نقاط سواحل جنوبی ایران نیز آیین های مشابه دیگری وجود دارد که در بعضی مناطق با نام زار از آنها یاد می گردد. در مراسم زار و گواتی، موسیقی نقشی محوری بر عهده دارد. تعداد زیادی مقام و ذکر، با توجه به وخامت حال بیمار و نوع بادی که روح او را تسخیر نموده است، در طول این آیین ها به اجرا در می آید و بر اساس واکنشی که فرد بیمار به یک یا چند ذکر نشان می دهد، آن ذکرها بیشتر تکرار می شوند. باور عمومی این است که ادای این ذکرها، بادی که به جسم بیمار وارد شده را رام می نماید.

آیین رونمایی از فیلم راز روز سه شنبه 8 بهمن ساعت 18 در نشر ثالث با هدف حمایت از بچه ها سیستان و بلوجستان برگزار می گردد و عواید فروش آلبوم هم به بچه ها این خطه سیل زده تقدیم می گردد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 18 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: bizbing.ir شناسه مطلب: 725

به "پخش راز در حمایت از بچه ها سیستان و بلوچستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پخش راز در حمایت از بچه ها سیستان و بلوچستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید