پویایی رمز دوم بانکی، ایستایی کلاهبرداری اینترنتی

به گزارش مجله بیزبینگ، برداشت از حساب های بانکی بیشترین آمار را در بین جرایم اینترنتی دارد که این امر متولیان را به دنبال راهکارهایی برای کاهش این جرائم واداشته و رمز دوم بانکی به عنوان یکی از این راهکارها مطرح و مدتی است به مشتریان بانکی ابلاغ می گردد که برای فعال سازی آن اقدام نمایند.

پویایی رمز دوم بانکی، ایستایی کلاهبرداری اینترنتی

از وبلاگ ساعت گلورایا دیدن فرمایید و کلی مقاله و خبر جالب مطالعه نمایید.

به گزارش خبرنگاران آنلاین به نقل از ایرنا، آنالیز های کارشناسانه نشان می دهد که با توسعه و پیشرفت فناوری به ویژه اینترنت و فضای مجازی سبک و سیاق جرایم و تخلفات نیز تغییر ماهیت داده و افراد سودجو با کم ترین زحمت به کلاهبرداری، سرقت و دیگر جرایم اقدام می کنند.

در گذشته شیوه های کلاهبرداری ها با زمان کنونی متفاوت بود اما امروزه افراد کلاهبردار با استفاده از بستر وب و هک کردن اطلاعات و حساب کاربران دیگر به راحتی مبالغ ریز و درشتی را از حساب مردم برداشت می کنند.

این اقدامات متولیان را به دنبال راه حلهایی برای محدود کردن شرایط ارتکاب جرم و سودجویی وا داشته که رمز دوم یکبار مصرف به عنوان یکی از این راه حلها مطرح شده است.

به همین منظور بانک های عامل و پلیس فتا در البرز به صورت هماهنگ ضمن اجرای زیر ساخت های رمز یکبار مصرف در این استان، اطلاع رسانی گسترده ای برای استفاده عموم مردم از رمز یکبار مصرف و فواید آن به عمل آورده اند.

برگزاری نشست های مشترک در مکان های مختلف از جمله رسانهها استان یکی از راه های بسط و گسترش فعالیت ها در زمینه نهادینه کردن فرهنگ ایمنی در بستر فضای اینترنتی است تا از کلاهبرداری و جرائم در این بخش کاسته گردد.

به گفته سرهنگ محمد اقبالی، رئیس پلیس فتا استان البرز روزانه افرادی برای پیگیری و رسیدگی به برداشت های غیرمجاز از حساب خود به پلیس فتا البرز مراجعه می کنند که مبالغ مختلفی را به این مجرمان اینترنتی باخته اند.

وی گفت: امروزه با آنالیز های اجرا شده حدود 70 درصد از جرائم اینترنتی مربوط به برداشت غیرمجاز است که با فعال کردن رمز دوم یکبارمصرف درصد قابل توجهی ازاین جرائم کاهش می یابد.

اجرای طرح رمزهای یکبار مصرف OTP ضریب امنیت تراکنش های اقتصادی را در بستر وب دو چندان می نماید و کثرت جرم برداشت غیرمجاز یکی از دغدغه های مسوولان ذیربط بود به همین منظور تصمیم به اجرای طرح رمز کارت یکبار مصرف به عنوان راه حلی مناسب ارائه و اجرایی شد.

اقبالی بیان داشت: صاحبان کارت های بانکی با نصب برنامه از بانک مربوطه در تلفن همراه خود می توانند برای هربار عملیات بانکی یک رمز با فرصت یک دقیقه ای دریافت و اقدام به عملیات بانکی خود کنند.

این روش امکان پیشگیری و کاهش جرائم درگاه های جعلی، کلاهبرداری، سوء استفاده از حساب های بانکی، کلاهبرداری و سایر جرائم کاهش می دهد.

درزمان حاضر برای خریدهای اینترنتی و انتقال وجه رمز دوم ثابت وجود دارد که برای یک تراکنش باید آیتم های اصالت کارت نیز وارد گردد که این مهم سبب سوءاستفاده احتاقتصادی برای کلاهبرداران می گردد.

برای استفاده از رمزهای یکبار مصرف بانک ها روی اپلیکیشن موبایل ویژه خود، حساب کاربری و مشخصات کاربر را فعال کرده و درزمان خرید اینترنتی یا انتقال وجه آنلاین رمز یک بار مصرف ارائه می گردد که فقط برای یک بار استفاده اعتبار خواهد داشت.

بانک ها با تدابیراجرا شده اپلیکیشن های خود را برای اجرای رمز یکبار مصرف با استفاده از شیوه خاصی فراوری می کنند که دسترسی به آن برای هکرها بسیار پیچیده شده است.

اقبالی تاکید نمود که بانک ها باید در حفظ و حراست حریم خصوصی کاربران درحوزه بانکی کوشش کنند تا این نوع کلاهبرداری ها به حداقل خود برسد.

وی از متصدیان امور بانکی خواست که در نقش پیشگیری با پلیس وقوه قضاییه همسو و مشارکت داشته باشد تا جرائم اینترنتی درحوزه تراکنش اقتصادی جلوگیری گردد.

رئیس پلیس فتای استان البرز اضافه نمود: به موازات تحولات و پا نهادن در عرصه دیجیتالی، ضرورت دارد که نظام بانکی نیز علاوه بر تسلط به دانش روز در این عرصه نیز ورود داشته و زیرساخت های لازم را نیز مهیا نماید چراکه سیستم های ایجاد شده چند سال گذشته، اکنون نمی تواند جوابگوی احتیاج مشتریان یا تامین کننده امنیت لازم برای آنان باشد.

استفاده از رمزهای پویا و یا یکبار مصرف، ابتدا توسط بانک مرکزی در اول خرداد امسال الزامی شد اما چون بخشی از بانک ها هنوز ساختار لازم را آماده نکرده بودند این زمان به اول دی ماه امسال موکول شد.

اقبالی گفت: بعد از اجرای این طرح در روزها و ماه های آینده می بایست بازخورد استفاده از رمزهای پویا را با پایش و دریافت خروجی ها رصد کرده و در به روزرسانی و ارتقای آن برنامه هایی داشته باشیم.

هزینه پیامکی رمز یک بارمصرف رایگان است

دبیر شورای هماهنگی بانک های استان البرزنیز در زمینه رمزهای یک بارمصرف می گوید: هزینه پیامکی رمز پویا برای مشتریان بانک ملی رایگان است و ازکاربران هیچ مبلغی دریافت نمی گردد.

موسی اسلامیان اضافه نمود: با افزایش تهدیدها و حملات فیشینگ، فارمینگ، کی لاگرها، همچنین گستردگی بد افزارها، استفاده از رمزهای ایستا (رمز ثابت) باعث پایین آمدن امنیت در سیستم های بانکداری الکترونیک شده است.

وی اعلام کرد: به همین منظور بهترین راه حل برای افزایش هر چه بیشتر امنیت در انجام تراکنش های بانکی، فراوری اپلیکیشن های بانکی است که در آن ها، مشتریان بتوانند از رمزهای یکبار مصرف استفاده کنند.

اسلامیان گفت با توجه به توسعه دولت الکترونیک، اقتصاد الکترونیک و تحول دیجیتال ضرورت دارد که سیستم بانکی نیز ضمن اصلاح ساختارهای بانکی در عرصه بانکداری دیجیتال گام برداشته و با ارائه خدمات مطلوب، متحول گردد.

استفاده از رمز دوم در تراکنش های غیرحضوری و اینترنتی ضروری است و استفاده از رمزهای اول و دوم ثابت یکی از نقاط ضعف سیستم بانکی بود که با به وجود آمدن رمزهای پویا، می توان امنیت را در سطح بالایی برای سپرده گذاران و کاربران فضای مجازی تامین نمود.

اسلامیان گفت: بانک ملی ایران پیش از سایر بانک ها و حتی قبل از ایجاد الزامات قانونی، اپلیکیشن رمزبان را برای ایجاد رمزهای یکبار مصرف با اعتبار 60 ثانیه برای گوش های هوشمند ایجاد نمود و با الزام بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مبنی بر ایجاد زیرساخت برای گوشی های غیرهوشمند، کد دستوری بر بستر USSD اجرا شد.

رمزهای پویای ایجاد شده به مدت 60 ثانیه اعتبار داشته و بعد از آن موقع، فاقد اعتبار خواهد بود.

دبیر شورای هماهنگی بانک های استان البرز اضافه نمود: سیستم بانکی به ویژه در استان البرز، زیرساخت های لازم را برای ایجاد رمزهای پویا و ارائه به مشتریان و دارندگان کارت بانکی آماده و اجرا کرده است.

وی گفت: بانک های استان البرز به ویژه بانک ملی ایران در جلسه شورای هماهنگی بانک های استان که ماه گذشته با حضور دادستان مرکزی استان البرز برگزار گردید، آمادگی خود را برای اجرای رمز یکبار مصرف بانکی پویا اعلام کردند.

اسلامیان در ادامه حمایت رسانه ها وپلیس فتا در اطلاع رسانی حذف رمزهای دوم ثابت در بازه زمانی ابتدای دی ماه امسال و الزام استفاده از رمزهای پویا در تراکنش های غیرحضوری خواستارشد.

وی همچنین از تمام سپرده گذاران و دارندگان کارت بانک ملی خواست به جهت امکان فعال سازی اپلیکیشن رمزبان و استفاده از رمزهای پویا، اطلاعات مربوط به تلفن همراه خود را در بانک مربوطه به درستی اطلاع رسانی کنند و یا در صورت واگذاری یا تغییر شماره همراه باید با مراجعه حضوری به شعبه مربوطه نسبت به اصلاح اطلاعات حساب خود اقدام کنند.

الزام فعال سازی رمز پویا توسط بانک ها درکمترین زمان

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان البرزنیز پیش تر از تمام بانک ها و موسسات اقتصادی و اعتباری استان خواست تا درکمترین زمان نسبت به فعال سازی رمزهای دوم پویا مشتریان خود اقدام کنند.

حاجی رضا شاکرمی درنامه ای به دبیر کمیسیون هماهنگی بانک های استان البرز با اشاره به بخشنامه بانک مرکزی در مورد الزامات رمزهای پویا در تراکنش های مبتنی بر کارت و لزوم حذف ارائه رمز دوم ایستا برای تمام تراکنش ها خواست تا نسبت به اجرای این بخشنامه دراین استان اقدام گردد.

شاکرمی از بانک های عامل نیز خواست تا در این زمینه اطلاع رسانی لازم به مشتریان بانک ها انجام گردد.

پیامک هایی با عنوان دریافت رمز یک بار مصرف جعلی است

رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا کشور نیز چندی گفته بود که: پیامک هایی که کاربر را به سمت دریافت رمزهای یکبار مصرف راهنمایی می نماید، جعلی است. بر این اساس هموطنان باید مراقب افراد سودجو باشند و به این گونه پیامک ها توجهی نکنند.

علی محمد رجبی اضافه نمود: به تازگی پیامک هایی به کاربران ارسال می گردد با این عنوان که برای دریافت رمز یک بار مصرف به سایت زیر مراجعه کنید در صورتی که این گونه پیامک ها جعلی است و توسط کلاهبرداران راهنمایی می شوند.

وی ادامه داد: با توجه به این که رمز یکبار مصرف به صورت پیامک عمومی راه اندازی نشده است، ضروری است شهروندان برای دریافت رمز یک بار مصرف به وسیله سیستم بانک هایی که اپلیکیشن های مربوطه را راه اندازی کرده اند، اقدام کنند.

رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا گفت: برای طی کردن فرایند دریافت رمز یک بار مصرف، احتیاجی به ثبت نام نیست، به همین دلیل پیامک هایی که کاربر را به سمت دریافت رمز یک بار مصرف راهنمایی می نماید، جعلی هستند.

وی تاکید نمود: همان طور که گفته شد، رمز یک بار مصرف پیامکی هنوز فعال نشده است و کاربران باید به وسیله دانلود اپلیکیشن بانک مربوطه، این امکان را فعال کنند و برای دریافت رمز یکبار مصرف به دستگاه های خودپرداز همان بانکی که قصد دارند، رمز یک بار مصرف دریافت کنند، مراجعه کرده و به هیچ عنوان به پیامک هایی که در این زمینه ارسال می گردد، توجهی نکنند.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 7 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: bizbing.ir شناسه مطلب: 619

به "پویایی رمز دوم بانکی، ایستایی کلاهبرداری اینترنتی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پویایی رمز دوم بانکی، ایستایی کلاهبرداری اینترنتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید