چرا ماهان به چین پرواز داشت؟

به گزارش مجله بیزبینگ، خبرنگاران: وزیر راه و شهرسازی با اشاره به کاهش70 درصدی حمل و نقل عمومی و کنسل شدن 500 هزار بلیت قطار و هواپیما، دلایل پرواز ماهان به چین و دیگر کشورها در این روزها را تشریح کرد.

چرا ماهان به چین پرواز داشت؟

به گزارش خبرنگاران محمد اسلامی در آستانه سال نو در گفت وگو با ایسنا اظهار کرد: متاسفانه برخی جریانهای معاند و ضد انقلاب از همان روزهای ابتدایی شیوع ویروس کرونا همه سعی و تلاش خود را برای دروغ پردازی و نشر اکاذیب انجام دادند تا ذهن مردم را مشوش کنند اما چیزی که درباره پروازهای ماهان و چرایی آن روشن است اینکه تمامی این پروازها با اندیشیدن تمهیدات لازم و به صورت ضروری اجرا شده و هیچ پرواز مسافری به این کشور نداشتیم.

وی افزود: از زمانی که شیوع ویروس کرونا در چین شتاب گرفت و در دفتر معاون اول رئیس جمهور مصوبه لغو پروازهای چین را ابلاغ کردیم، هیچ پرواز مسافری به این کشور نداشتیم و هیچ اقدامی فراتر از این مصوبه صورت نگرفته است. از آنجا که ایرانیان بسیاری در چین مانده بودند و نمی توانستند به کشور برگردند، مصوبه ای گذراندیم تا پروازهایی به صورت خالی به این کشور برود و هموطنانمان را به ایران بازگردانیم؛ در این راستا ماهان سه پرواز به مقصد چین انجام داد.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: همچنین یک پرواز اختصاصی تحت قرنطینه کامل با حضور کنندگان وزارت بهداشت به شهر ووهان چین داشتیم که دریافت مصوبه و مجوز این پرواز یک هفته طول کشید و در نهایت توانستیم با رعایت همه پروتکلها و تحت قرنطینه، دانشجویان ایرانی شهر ووهان را به ایران بازگردانیم.

اسلامی گفت: از همان روزهای نخست انجام این پروازها، نیروهای وزارت بهداشت در ورودیهای فرودگاه امام خمینی (ره) و دیگر فرودگاهها مستقر شدند و اگر کسی علائم مشکوک داشت را در اختیار وزارت بهداشت قرار می دادند. همچنین پروازهای باری ماهان انجام می شد تا بتوانیم اقلام مورد نیاز بخش بهداشت و درمان را برای مقابله با ویروس کرونا وارد کنیم.

وی درباره پروازهای باری شرکت هواپیمایی ماهان هم توضیح داد: هم اکنون محموله های بسیاری از ماسک و لوازم بهداشتی مختلف در سفارتخانه ها و شهرهای مختلف جهان دپو شده که وزارت صنعت، معدن و تجارت آنها را خریده و به دنبال مجوز هستیم تا با پروازهای باری به مقاصد مختلف اروپایی، چین و کشورهای دیگر لوازم مورد نیاز بیمارستانها را وارد کنیم. البته همه پروتکلهای بهداشتی توصیه شده وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی برای این پروازها اجرا می شود؛ به گونه ای که وقتی هواپیمایی می رسد، در نقطه ای از پارکینگ که فاصله مناسبی با دیگر هواپیماها دارد، متوقف می شود و هواپیما و بار آن ضدعفونی شده و نیروهای این هواپیما کاملاً کنترل می شوند. به جرأت می توان گفت که حتی یک مورد هم تخلف از این پروتکل ها نداشتیم.

کاهش 70 درصدی حمل و نقل عمومی و کنسل شدن 500 هزار بلیت

وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این سوالی که آیا بهتر نیست در شرایط کنونی حمل و نقل عمومی را تعطیل کرد یا ظرفیت جابه جایی آن را با ایجاد محدودیت های لازم به حداقل ممکن رساند؟ گفت: حمل و نقل عمومی در ترددهای برون شهری سهم چندانی ندارد اما با این وجود در حال حاضر بیش از 70 درصد ظرفیت حمل و نقل عمومی کاهش پیدا کرده است و در حوزه های مختلف هواپیما، قطار و اتوبوس تعداد بسیار کمی بلیت فروخته می شود. به عنوان مثال می توان به کنسل شدن بیش از 300 هزار بلیت قطار و بیش از 200 هزار بلیت هواپیما در این شرایط اشاره کرد.

اسلامی افزود: البته کسانی که از سیستم حمل و نقل عمومی استفاده می کنند با جدیت و دقت مورد غربالگری قرار گرفته و هویتشان و کد ملی آنها تعیین است، اما اگر حمل و نقل عمومی تعطیل شود، خودروهای شخصی اقدام به جابه جایی مسافران خواهند کرد و مشکل بیشتر می شود.

مصوبات ستاد کرونا برای زیان حمل و نقل عمومی و دیگر فعالان اقتصادی

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه آیا در ستاد مقابله با کرونا تدابیری برای جبران ضرر و زیان بخش حمل و نقل عمومی اندیشیده شده است؟ پاسخ داد: در کمیته اقتصادی ستاد مقابله با کرونا مصوبات و تمهیداتی برای جبران ضرر و زیان بخش حمل و نقل عمومی داشته ایم که می توان به تنفس سه ماهه در پرداخت وام، اقتصادیات و بیمه اشاره کرد.

وزیر راه و شهرسازی در پایان گفت: همچنین درباره آنچه که در ارتباط با معیشت مردم و برخی مشاغل حساس وحود دارد، با هماهنگی سازمان برنامه و بودجه و وزارت رفاه تسهیلاتی را به صورت بلاعوض به آنها پرداخت می کنیم.

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 15 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: bizbing.ir شناسه مطلب: 885

به "چرا ماهان به چین پرواز داشت؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا ماهان به چین پرواز داشت؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید