چند کلید طلایی برای جلوگیری از بروز پرخاشگری کلامی

به گزارش مجله بیزبینگ، همسرتان دیر به منزل آمده یا قرار میهمانی داشتید و تلفنش را جواب نمی دهد، در اغلب مواقع امکان دارد عصبانی شوید و به محض ورود او ناراحتی تان تبدیل به پرخاشگری کلامی گردد.

چند کلید طلایی برای جلوگیری از بروز پرخاشگری کلامی

به گزارش ، یکی از مهمترین مشکلاتی که در نحوه برقراری ارتباط صحیح در خانواده ها زیاد دیده می گردد، به ویژه در این شرایط کرونایی که فشار های عصبی از سلامتی جسم و روح در جامعه زیاد شده است، جلوگیری از پرخاشگری های کلامی است. شاید در رسانه ها زیاد شنیده باشید که مردم ما در زمینه ارتباطات اجتماعی هم پرخاشگری شان زیاد است مثلا اگر یک تصادف ساده و کوچک ماشینی اتفاق بیافتد حتمای یکی از طرفین زیادتر از حد عادی عصبانی می گردد و گاه ممکن است فحاشی هم بکند.

چنین نوع عصبانی شدن ها و پرخاشگری های کلامی در روابط خانوادگی هم زیاد دیده می گرددچه اینکه پای درددل بعضی بانوان اگر این روز ها بنشینیم، زیاد می گویند که همسرشان زود از کوره در می رود چرا که ممکن است در محل کار دچار فشار کاری باشد یا به علت کرونا این روز ها شرایط کسب و کارش ضعیف شده است، کمتر می تواند روی اعصاب خود کنترل داشته باشد و در خانه هم روابط خوبی با دیگران برقرار کند.

گاه شاهد هستیم که بعضی افراد رفتار های نادرست خود را به ارثیه خانوادگی شان ربط می دهند مثلا می گویند پدر من عصبانی بوده، من هم تند مزاج هستم و این را یاد گرفته ام، بنابراین باید توجه کنیم که خیلی از این رفتار ها و نحوه پرخاشگری های کلامی با یک مشاهده ساده یاد گرفته می گردد، بنابراین باید مراقب باشیم که بچه هایمان هم این رفتار ها را از ما می بینند و یاد می گیرند.

در خیلی از خانواده ها که فحاشی رواج دارد و به همین شیوه بچه ها عظیم می شوند، این افراد در عظیمسالی هم در خانواده هایی که تشکیل می دهند چنین رفتار های غلط و الگو ها را تداوم می دهند چرا که پدر یا مادر به خودش مجوز می دهد که هر نوعی شده صحبت کند، به بچه ها فحاشی نموده یا به همسرش توهین کند. اینطور صحبت کردن های نادرست مرز خطر هستند چرا که خیلی از خشونت های کلامی به خشونت های فیزیکی هم می انجامد.

شاید اگر در اطرافیانمان نگاه کنیم افرادی را بشناسیم که همین الگو های نادرست رفتاری و کلامی را در خانواده شان تداوم می دهند، مدام جنگ و دعوا دارند، دو مرتبه آشتی می نمایند و باز همین رابطه در یک چرخه معیوب و نادرست ادامه پیدا می نماید و بچه ها هم در همین شیوه پرورش پیدا می نمایند.

حال یک مثال می زنیم از نحوه پرخاشگری کلامی که به راحتی با یک الگوی صحیح می تواند تبدیل به رفتار درست گردد. به طور مثال همسر شما دیر به منزل آمده و تلفن هایتان را هم جواب نمی دهد و دیر آمدنش را هم اطلاع نداده و شما هم قرار میهمانی داشتید یا مهمان در خانه دارید، خیلی نگران هستید، اما همین که او پایش را به منزل می گذارد، ناراحتی و نگرانی شما تبدیل به یک خشم وعصبانی زیاد می گردد.

-به محض تماشا او بدون هیچ کلمه ایی پرخاشگری می کنید: سلام کردنت بخوره تو سر من، یه زنگ نمی تونستی بزنی؟

-استفاده از کلمات همواره یا هیچ وقت: تو همواره بی فکر و بی خیالی، هیچ وقت من برات مهم نیستم...

-به جای رفتار اشتباه او، شخصیتش را نشانه بگیرید: یه کم شعور داشتی یه زنگ می زدی...

-مشکلات گذشته را بازگو می کنید: یادته روز خواستگاری هم دیر اومدی؟ همون موقع باید می شناختمت...

-به او نگویید چه کاری نکند یا چه کار او باعث ناراحتی شما می گردد، مستقیما به او بگویید از او چه انتظاری دارید: نگویید: باز نشستی پای تلویزیون؟ آخه چقدر اخبار می بینی؟ بگویید: من احتیاج به یاری دارم و حسابی خسته ام، لطفا بیشتر یاریم کن...

لحظه ایی درنگ کنید... نفس عمیق بکشید... جمله خود را با کلمه وقتی که آغاز کنید... سپس احساس خود را بیان کنید و در آخر علت خود را بگویید...

مثلا: وقتی تو دیر میایی و جواب تلفنتو نمیدی احساس نگرانی می کنم، چون فکر می کنم برات اتفاق بدی افتاده که جواب نمیدی.

وقتی. احساس می کنم. چون. یک روش پیروز در داشتن رابطه پیروز است. به جای آن که انگشت خود را به سمت طرف مقابل بگیرید از احساس خود حرف بزنید:

وقتی غر می زنی، حس می کنم برات کافی نیستم.

وقتی قهر می کنی، حس می کنم خیلی ازت دورم.

وقتی داد می زنی، حس می کنم منو دوست نداری.

وقتی گریه می کنی، حس می کنم با من خوشبخت نیستی.

مثال مطرح شده یک نمونه روش اشتباه و صحیح هنگام ناراحتی و عصبانیت است. نخست اینکه اگر فرد عصبانی هستید نسبت به آن بینش پیدا کنید تا بتوانید از شر این پرخاشگری راحت شوید خیلی از افراد تا اخر عمرشان هم قبول نمی نمایند که فرد پرخاشگری هستند و از لحاظ سلامت ارتباطی مشکل دارند درحالیکه همه اطرافیانشان را هم به مرور از دست می دهند؛ بنابراین راه های گوناگونی براساس شرایط و احتیاج فرد برای مقابله با پرخاشگری و عصبانیت وجود دارد هر چند به لحاظ فیزیکی فرد پرخاشگر سیستم عصبی اش به هم می ریزد و گاه بعضی افراد احتیاج به دارو درمانی در این رابطه دارند، اما در حالت کلی باید به جنگ پرخاشگری رفت و راه حل های مختلف را برای از بین بردن آن استفاده کرد مثل:

1. خنک کردن بدن با نوشیدن آب خنک یا دوش گرفتن با آب ولرم

2. حبس کردن نفس ها و رها کردن آن

3. تغییر مدل رفتاری و سرگرم کردن؛ به طور مثال اگر عصبانی هستید یک تسبیح به دست بگیرید و دانه های تسبیح را حرکت دهید و استغفار کنید یا تسبیحات حضرت زهرا بخوانید و کم کم روی این موضوع تمرکز کنید.

4. تمرین 478 را انجام دهید یعنی به این صورت که در چهار ثانیه هوا را به داخل ریه ببرید، هفت ثانیه نگاه دارید و در هشت مرحله هوا را تخلیه کنید.

اگر در یک جایی کنترل از دستتان خارج شد و سر همسر یا بچه هایتان فریاد زدید و پرخاشگری کلامی کردید، حتما از آن ها عذرخواهی کنید این ارزش یک پدر خانواده یا مادر کم نمی نماید بلکه عذرخواهی را به بچه ها هم آموزش می دهد. همین یک عذرخواهی ساده باعث می گردد که خیلی از کینه ها و ناراحتی ها کمرنگ گردد و به مرور می توان با تمرینات مطرح شده پرخاشگری ها را هم کاهش داد.

منبع:فارس

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 5 شهریور 1400 بروزرسانی: 5 شهریور 1400 گردآورنده: bizbing.ir شناسه مطلب: 1801

به "چند کلید طلایی برای جلوگیری از بروز پرخاشگری کلامی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چند کلید طلایی برای جلوگیری از بروز پرخاشگری کلامی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید