کدام کالاها در سبد خانوار در مهرماه بیشتر گران شده است؟

به گزارش مجله بیزبینگ، خبرنگاران:مرکز آمار ایران جزییات تغییرات قیمت 12 گروه اصلی کالایی و مصرفی خانوار در مهرماه 98 را گفت.

کدام کالاها در سبد خانوار در مهرماه بیشتر گران شده است؟

به گزارش خبرنگارانبه نقل از ایبِنا، براساس گزارش مرکز آمار، شاخص کل قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای کشور در مهرماه امسال 184.9 درصد گزارش شده که در دوازده ماه منتهی به مهر 98 نسبت به دوره مشابه سال قبل، 42 درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل 28.3 درصد افزایش داشته است.

همچنین طبق گزارش تهیه شده شاخص قیمت کالاها در 12 ردیف به تفکیک اعلام شده که بر این اساس، شاخص قیمتی خوراکی ها و آشامیدنی ها در مهرماه نسبت به ماه مشابه سال قبل 33.6 درصد و در دوازده ماه منتهی به ماه جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل 60.8 درصد رشد داشته است.

دخانیات نیز در دوازده ماه منتهی به ماه جاری نسبت به دوره مشابه سال گذشته 80 درصد رشد داشته و در مقایسه با ماه مشابه سال قبل 0.7 درصد کاهش نشان می دهد. در بخش پوشاک و کفش نیز رشد قیمت کالاها را شاهد بودیم به گونه ای که در مقایسه مهرماه امسال با ماه مهرماه سال 97، شاخص قیمت پوشاک و کفش رشد 40 درصدی داشته و در دوازده ماه منتهی به مهر 98 نسبت به دوره مشابه سال قبل نیز افزایش 51.5 درصدی داشته است.

بخش مسکن، آب، برق، گاز و سایر سوخت ها نیز در دوازده ماه منتهی به مهر نسبت به دوره مشابه سال قبل، 23.8 درصد رشد داشته و در مقایسه مهرماه امسال با ماه مشابه سال قبل 23.5 درصد افزایش نشان می دهد. گفتنی است گروه های عمده خوراکی ها و آشامیدنی ها و ارتباطات در مهر ماه امسال نسبت به شهریورماه کاهش قیمت داشته اند.

در گروه عمده خوراکی ها، آشامیدنی ها و دخانیات بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به گروه نوشیدنی ها (چای کیسه ای) و گروه لبنیات و تخم مرغ (خامه پاستوریزه) است. در گروه عمده کالاهای غیر خوراکی و خدمات گروه آموزش (شهریه مدارس و دانشگاه)، گروه مسکن، آب، برق گاز و سایر سوخت ها (اجاره بها) و گروه بهداشت و درمان (دارو و خدمات طبی سرپایی) بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته اند.

همچنین گروه سبزیجات (سیب زمینی، هویج فرنگی و گوجه فرنگی)، گروه میوه و خشکبار (میوه های فصل)، گروه گوشت قرمز، سفید و فرآورده آنها (مرغ ماشینی، گوشت گوسفند و گوشت گاو) و گروه ادویه و خوراکی های طبقه بندی نشده در جای دیگر (رب گوجه فرنگی) نسبت به ماه قبل، کاهش قیمت داشته است. در گروه عمده کالاهای غیر خوراکی و خدمات گروه ارتباطات (تلفن همراه) نسبت به ماه قبل، کاهش قیمت داشته است.

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 25 آذر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: bizbing.ir شناسه مطلب: 506

به "کدام کالاها در سبد خانوار در مهرماه بیشتر گران شده است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کدام کالاها در سبد خانوار در مهرماه بیشتر گران شده است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید