کشف سرنخ هایی از محل دفن نفرتیتی، ملکه افسانه ای مصر

به گزارش مجله بیزبینگ، سال جاری صدمین سالگرد کشف مقبره توت عنخ آمون است، اما پس از تمام این مدت هنوز آرامگاه سلف او یعنی ملکه نفرتیتی پیدا نشده. نفرتیتی که در قرن چهاردهم پیش از میلادی به همراه همسرش آخناتون به صورت مشترک بر مصر حکومت می کرد، یکی از برجسته ترین چهره های مصر باستان محسوب می گردد، اما به گونه ای عجیب تا به امروز جسد او پیدا نشده و همین سبب معروفیت و شیوع داستان های افسانه ای درباره او شد.

کشف سرنخ هایی از محل دفن نفرتیتی، ملکه افسانه ای مصر

به گزارش خبرنگاران به نقل از rahnamato، اکنون یک مصر شناس مشهور بریتانیایی و متصدی سابق موزه بریتانیا ادعا می نماید که شواهدی پیدا نموده است که نشان می دهد نقاشی های دیواری و هیروگلیف های سلطنتی مقبره توت عنخ آمون ممکن است سرنخی برای کشف مقبره نفرتیتی در اختیار ما قرار دهد.

نیکلاس ریوز سال هاست که استدلال می نماید که نقاشی توت عنخ آمون روی دیوار مقبره اش در واقع مربوط به خود فرعون نیست. ریوز می گوید خطوط اطراف گوشه دهان توت عنخ آمون اغلب در نقاشی های سلف او نفرتیتی دیده می گردد؛ بنابراین ریوز فکر می نماید که تصاویر روی دیوار ها قبل از اینکه دفن یک مرد 19 ساله را به تصویر بکشد، ممکن است توت عنخ آمون را در حال دفن نامادری خود نفرتیتی که مومیایی اش هرگز پیدا نشده است نشان دهند.

از نظر تاریخی، محققان تصور می نمایند که نقاشی دیواری مراسم دهان باز (در زیر)، جسد توت عنخ آمون را به تصویر می کشد که به وسیله جانشینش، آی، برای دفن آماده می گردد.

اما ریوز می گوید ویژگی های ظاهری آی در این تصاویر، از جمله چانه و بینی بزرگ او، بیشتر یادآور ظاهر توت عنخ آمون جوان است. ریوز حتی معتقد است که با آنالیز های دقیق این تصاویر می توان نام محو شده توت عنخ آمون را نیز یافت.

به عبارت دیگر، ریوز باور دارد که این آرامگاه در اصل مراسم تدفین نفرتیتی به وسیله جانشین او توت عنخ آمون را به نمایش می گذارد، اما چون خود این فرعون در جوانی مرد، به سرعت همان مکان را برای دفن او در نظر گرفتند و تمام فضای مقبره با سرعت به نام او تغییر یافت.

ریوز سال هاست که استدلال می نماید که مقبره توت عنخ آمون بیشتر برای یک ملکه مناسب است تا یک پادشاه. او می گوید: اول از همه، مقبره به طور غیرعادی کوچک است - کوچکترین مقبره سلطنتی در دره پادشاهان. گنجینه هایی که در درون آن هستند نیز اغلب ماهیت زنانه دارند. علاوه بر این، پلان کف بنا در مقایسه با مقبره های دیگر کج است و به نظر می رسد که نقاشی های دیواری با عجله کنار هم چیده شده اند. حتی شواهدی وجود دارد که نشان می دهد هنگام مهر و موم شدن مقبره، رنگ هنوز خشک نشده است. همه این ها حاکی از یک مراسم تدفین عجولانه است و این می تواند منطقی باشد، زیرا توت عنخ آمون در اواخر دوران نوجوانی درگذشت.

در سال 2015، محققانی که در مقبره توت عنخ آمون کار می کردند، بعضی از ویژگی ها را روی دیوار پیدا کردند که به سختی با چشم انسان قابل تشخیص بود، که به نظر می رسید ممکن است نشان دهنده وجود یک اتاق مخفی و مهر و موم شده باشد. در سال 2018، اسکن راداری از مقبره توت عنخ آمون هیچ نشانه ای از اتاقک های متصل را نشان نداد. اما پس از آن، در سال 2020، اسکن دیگری از سایت نشان داد که ممکن است یک محوطه مخفی در نزدیکی مقبره وجود داشته باشد. ریوز این مدارک را کنار هم گذاشته و استدلال می نماید که جسد نفرتیتی در یکی از آن اتاقک ها واقع شده است.

به هرحال مشکل اینجاست که هنوز به قطعیت نمی توان وجود اتاقک های مخفی را تایید کرد و به همین علت تنها راه برای مطمئن شدن تخریب دیوارهاست. این امر نیز به علت از بین رفتن آثار تاریخی غیر عملی است پس هنوز به نظر می رسد کشف آرامگاه ملکه نفرتیتی به صورت یک راز باقی بماند.

منبع: فرارو
انتشار: 9 مهر 1401 بروزرسانی: 9 مهر 1401 گردآورنده: bizbing.ir شناسه مطلب: 2171

به "کشف سرنخ هایی از محل دفن نفرتیتی، ملکه افسانه ای مصر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف سرنخ هایی از محل دفن نفرتیتی، ملکه افسانه ای مصر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید