تمدن بزرگ ایرانی برای بسیاری از مصری ها ناشناخته است

به گزارش مجله بیزبینگ، هناء الغایش، دندانپزشک مصری در حاشیه بازدید از غرفه ایران در سی و دومین دوره نمایشگاه بین المللی کتاب دوحه در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران ، درباره غرفه ایران، گفت: غرفه ایران یکی از برترین غرفه های این نمایشگاه است. با مسئولان ایرانی که گفت وگو کردم این موضوع را به آن ها گفتم، کتاب هایی که در غرفه ایران عرضه شده بسیار جالب توجه است.

تمدن بزرگ ایرانی برای بسیاری از مصری ها ناشناخته است

وی اضافه نمود: من تا به امروز در نمایشگاه های زیادی از جمله لندن، آمریکا و دیگر کشورها، شرکت کردم و متوجه شدم که سبک زندگی مصری ها شباهت زیادی با ایرانی ها دارد؛ فقط زبانمان فرق دارد. اجداد من زبان فارسی را می دانستند. پدربزرگم به زبان فارسی تسلط داشت درحالی که نسل امروز تنها می توانند به زبان عربی و انگلیسی صحبت نمایند.

هناء الغایش ادامه داد: تصور می کردم هنر و معماری مساجد استانبول، از فرهنگ و تمدن ترکیه بهره گرفته اما از وقتی در نمایشگاه های مختلف دنیا با فرهنگ و تمدن ایرانی آشنا شدم، فهمیدم که حتی هنر و معماری مساجد ترکیه نیز ریشه ایرانی دارد.

وی با تأکید بر تأثیر گذاری دنیای هنر ایرانی اضافه نمود: اصل و ریشه هنر ایرانی در بسیاری از کشور ها مشهود است؛ به عنوان مثال در افعانستان یا در شمال هندوستان و شهرهای کشمیر یا پنجاب، بسیاری از خوراکی ها و حتی پوشاک، اصل و ریشه ایرانی دارد؛ درحالی که کمتر کسی از این موضوع اطلاع دارد؛ مگر اینکه در حریان سفر و مشاهده میدانی، با این فرهنگ و تمدن آشنا گردد.

هناء الغایش با بیان اینکه به ایران سفر نکرده است اما در خلال بازدید از موزه ها و نمایشگاه های فرهنگی بین المللی با فرهنگ و تمدن ایران آشنا شده است، گفت: در مصر، درباره تمدن مصر باستان و حتی تمدن کشور های رومانی، قاره آفریقا، تمدن کشور های عربی و حتی تمدن ترکی شناخت در خور تو جهی وجود دارد اما شناخت کافی از تمدن ایرانی وجود ندارد. در واقع تمدن ایرانی برای بعضی مصری ها هنوز ناشناخته است؛ درحالی که مصادیق زیادی از فرهنگ و تمدن ایرانی در مصر وجود دارد. در مجموع به نظر می رسد، ریشه بسیاری از هنرها و فرهنگ ها در مصر، ایرانی است.

وی گفت: عاشق تمدن ایران هستم. جالب است که بسیاری از رفتار ها از جمله صحبت کردن، عادات روزانه و حتی بعضی علوم مانند نجوم در مصر ریشه ایرانی دارد؛ مصادیقی که هیچ کس گمان نمی کند برگرفته از تمدن ایرانی باشد.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 29 خرداد 1402 بروزرسانی: 29 خرداد 1402 گردآورنده: bizbing.ir شناسه مطلب: 2286

به "تمدن بزرگ ایرانی برای بسیاری از مصری ها ناشناخته است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تمدن بزرگ ایرانی برای بسیاری از مصری ها ناشناخته است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید