کلکسیون گردشگری ایران در قلب زاگرس، راز و رمز سرزمین هزاره ها

به گزارش مجله بیزبینگ، خبرنگاران - گروه استان ها: سرزمین هزاره ها و تفرجگاهی بی نظیر و چهارفصل است؛ کرمانشاهی که امروز در گذر زمان به کلکسیونی از جاذبه های تاریخی و طبیعی بدل شده و هزاران مهمان و گردشگر را در ایام مختلف سال پذیرا است.

کلکسیون گردشگری ایران در قلب زاگرس، راز و رمز سرزمین هزاره ها

اگر مهد تاریخ و تمدن بنامندش سخنی به گزاف نگفته اند؛ دیاری که از اولین زیستگاه های انسان های اولیه است و بیش از 4000 یادگار تاریخی را در سینه کوه ها و پهنه دشت هایش دارد.

استانی باستانی که در کنار جاذبه های تاریخی با طبیعت چهارفصلش جاذبه های طبیعی بسیاری دارد؛ از سراب و تالاب ها گرفته تا کوه های سربه فلک کشیده و رودهای همیشه خروشانش؛ از غارهای بی نظیر تا دشت های لاله های واژگونش که هر مسافری را به وجد می آورد.

کوه افسانه ای بیستون در شهر عاشقانه ایران

دنیا کرمانشاه را با بیستون می شناسد؛ کوهی محکم و راسخ با هیبتی باشکوه و خیره نماینده که بزرگ ترین کتیبه سنگی دنیا را در کمرکش کوهش حک نموده اند.

کوهی رازآلود و افسانه ای که علاوه بر داشتن بزرگ ترین سنگ نبشته دنیا با نام و آوازه دیگری هم به خاطر داستان شیرین و فرهادش بر سر زبان ها افتاده است و در ادبیات ایران هم در شعر شاعران بزرگی متبلور شده است.

بزرگ ترین کتیبه سنگی دنیا در فهرست میراث دنیای یونسکو هم به ثبت رسیده و تنها اثر ثبت دنیای شده استان کرمانشاه محسوب می گردد؛ در دامنه این کوه افسانه ای یادگارانی از دوره های مختلف تاریخ مشاهده می گردد که آن را به کلکسیونی از آثار تاریخی دوران تاریخی تبدیل نموده است.

بزرگ ترین انیمیشن سنگی دنیا در قلب طاق بستان

محال است کسی به کرمانشاه بیاید و سری به طاق بستان نزند حتی اگر برای سفر کاری هم آمده باشد؛ طاق های کوچک و بزرگی که در دل کوه فرخشاد شکوه تاریخ ایران را روایت می نماید.

گواه بزرگی و عظمت ملت ایران در دوران گذشته را در سنگ نگاره هایی حک نموده اند که صحنه های شکار و نواختن چنگ و تاج گذاری خسروپرویز، تاج گذاری اردشیر دوم، تاج گذاری شاهپور دوم و سوم را نشان می دهد.

محوطه زیبای اطراف این طاق ها در کنار چشمه سار همیشه خروشانی که از دل کوه فرخشاد می جوشد خاطره خوشی را از این اثر تاریخی برای مهمانان کرمانشاه رقم می زند؛ اطراف این محوطه را رستوران های سنتی احاطه نموده اند و با دنده کباب اصیل کرمانشاهی از مهمانان پذیرایی می نمایند.

پرونده ثبت دنیای این اثر باشکوه ساسانی هنوز باز است و متولیان فرهنگی این دیار هنوز نتوانسته اند آن را بعد از 10 سال به پایان برسانند و ساماندهی محوطه اطراف این مجموعه یکی از شروط اصلی برای ثبت دنیای بوده که در حال اجراست.

معبد آناهیتا دومین بنای عظیم سنگی ایران

دومین بنای سنگی ایران بعد از تخت جمشید است و نیایشگاه الهه آب ها؛ آناهیتا یا همان فرشته نگهبان چشمه ها و باران، قلب کنگاور است و عروس آثار میراث فرهنگی کرمانشاه.

معبد شگفت انگیز و بی نظیر آناهیتا، نیایشگاه ایرانیان باستان بود و نزد آن ها قداست داشت؛ دهم آبان ماه جشن آبانگان یا آناهیتا را برپا و برایش پای کوبی می کردند.

گردشگرانی که برای نخستین بار شکوه و جذبه اش را درک می نمایند، در برابر این همه عظمت به وجد می آیند و آن را بی نظیر می دانند.

قوری قلعه؛ طولانی ترین غار آبی آسیا به قدمت 65 میلیون سال

در 108 کیلومتری کرمانشاه و به فاصله 2 ساعت طی راه می توان به طولانی ترین غار آبی آسیا رسید؛ غار قوری قلعه در نزدیکی روانسر قرار داشته و قدمتی 65 میلیون ساله دارد.

یکی از مطرح ترین جاذبه های گردشگری استان کرمانشاه و غرب کشور محسوب می گردد، طبق نظر کارشناسان بزرگ ترین غار آبی آسیا و طولانی ترین غار آبی ایران است.

12 کیلومتر طول و 3000 متر عمق دارد و با قندیل و حوضچه های بی نظیرش چشم ها را خیره می نماید؛ تالارهای مریم، عروس، بتهوون و... مطرح ترین تالارهای این غار زیباست که دمای آن در تابستان خنک تر از بیرون آن و در زمستان گرم تر از فضای بیرون است.

تکیه معاون الملک؛ یادگاری قجری که تاریخ مصور ایران است

تکیه معاون الملک بزرگ ترین تکیه مینیاتوری ایران است؛ کاشی کاری های زیبا و منحصربه فردش با اتاق های تودرتوی آن عجیب آدم را به گذشته ها می برد؛ آنجایی که خانه ها هم روح داشت.

در و دیوارش با آدم حرف می زند؛ همین تکیه زیبایی که با کاشی های جذابش تاریخ مصور ایران شده و روایتگر صحنه هایی از کربلا تا شاهان ایرانی است این یادگار قجری.

کارشناسان هم می گویند که نوع معماری و به ویژه کاشی کاری منحصربه فرد این اثر تاریخی و مذهبی در دنیا بی نظیر است و تکیه معاون الملک این ظرفیت را دارد که با معرفی بیشتر دنیای گردد زیرا سبک کاشی کاری به کاررفته در این بنا در هیچ کجای دنیا استفاده نشده است.

آبشار یخ زده پریشان

یکی از سردترین نقاط کرمانشاه دقیقاً جایی است که آبشار پریشان در آن واقع شده است؛ این آبشار زیبا در روستای چرمله علیا واقع شده است که یکی از روستاهای هدف گردشگری استان کرمانشاه است و از ارتفاعات پریشان در حوالی این روستا از توابع بخش مرکزی شهرستان سنقر، سرچشمه می گیرد.

تصور کنید که یک آبشار یخ زده را از نزدیک تماشا کنید، بدون اغراق منظره بسیار زیبایی انتظار شما را در فصل سرما می کشد.

تجربه گردشگری زمستانی در سهیل سنقر

گردشگری زمستانی، فرصتی بسیار طلایی برای جذب گردشگران است که معمولاً در کشور ما به آن توجه چندانی نمی گردد. کوه های سهیل، شاهو، پرآو، ارتفاعات دالاخانی، بازی دراز، کوه نور و ... از جمله نقاط مستعد استان کرمانشاه برای گردشگری زمستانی است.

قله سهیل که در زبان محلی به نام سی ویل معروف است، بلندترین قله کوهستان دالاخانی در جنوب شرقی شهرستان سنقر و کلیایی قرار داشته و 3350 متر از سطح ارتفاع دارد. کوه سهیل به دلیل ویژگی های خاصی که دارد، یکی از مناسب ترین کوه های غرب کشور برای کوهنوردی است.

تالاب هشیلان فرودگاه پرندگان مهاجر

اینجا سوءتفاهم طبیعت اتفاق افتاده و تالابی صد جزیره در قلب زاگرس پهن شده است؛ تالابی که در این عرض جغرافیایی زمین ایجاد نمی گردد و به همین خاطر به آن سوءتفاهم طبیعت می گویند.

تالابی بسیار زیبا که زیستگاه حیوانات و جانوران نادر است و در فصل سرد سال مأمنی برای پرندگان مهاجر می گردد تا در این تالاب فرود بیایند و استراحتی چندروزه داشته باشند.

در این تالاب بی نظیر قرار است یک سایت پرنده نگری هم برای دوستداران طبیعت احداث گردد تا به جای شکار آن ها را از دریچه لنز دوربین ها به تماشا بنشینند و لذت ببرند.

جوجار عمیق ترین عمودی غار ایران

همه ما قطعاً از غار تصوری یک غار افقی را در ذهن داریم؛ کمتر کسی به این فکر نموده که غارهای عمودی هم باشند، ولی اینجا در کرمانشاه و قله پرآو عمیق ترین غار عمودی ایران را می توانید ببینید.

عنوان عمیق ترین غار ایران که تا چند سال پیش مختص به پرآو بود با کشف جوجار به این غار تازه کشف شده رسید؛ جوجار 2200 متر طول و 810 متر عمق دارد.

غارنوردان بسیاری از اقصا نقاط ایران و حتی خارج از کشور برای سفر به این غارهای شگفت انگیز به کرمانشاه سفر می نمایند و خود را به این قله می رسانند تا از نزدیک آن را ببینند و سرکی به داخل آن بکشند.

14 دهکده ای که روستاهای هدف گردشگری هستند

طبیعت زیبای زاگرس با درختان سربه فلک کشیده و کوهستان های زیبا و جاده های پرپیچ وخمش جلوه های بصری بی نظیری را از روستاهای پلکانی ایجاد نموده که مسافران را مجذوب خود می نماید و آن ها را وامی دارد تا دمی در این روستاها بیاسایند و از این همه زیبایی طبیعت بکر لذت ببرند.

روستاهایی همچون هجیج، شمشیر، خانقاه، شالان، گلین، هرسم، کندوله، حریر، فش، سرخه دیزه، ورمقان، چرمله علیا، نوژی وران و پیران 14 روستای هدف گردشگری استان کرمانشاه هستند.

این روستاها که در نوع خود کم نظیر بوده در طول سال پذیرای مسافران بسیاری هستند و مردم روستا از آن ها با غذاهای محلی استقبال می نمایند.

پیران؛ بلندترین آبشار ایران

آبشار ریژآو یا آبشار پیران یکی از بلندترین آبشارهای ایران است که از ارتفاع 180 متری به پایین می ریزد و زیبایی بی نظیری دارد.

این آبشار از فراز صخره ای بسیار عظیم به پایین سرازیر می گردد؛ در نزدیکی آبشار پیران، ویرانه های قصر یزدگرد واقع شده است که قدمت آن به دوران ساسانی می رسد.

از جمله جاذبه های این آبشار، فرود کوهنوردان از بالای صخره و ارتفاعات آبشار به پایین است، به طوری که هرسال تعداد زیادی کوهنورد به این منطقه زیبا سفر می نمایند.

این ها تنها گوشه ای از کلکسیون گردشگری استان کرمانشاه بوده که هرساله پذیرای مهمانان ایرانی و خارجی است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 12 اردیبهشت 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: bizbing.ir شناسه مطلب: 66

به "کلکسیون گردشگری ایران در قلب زاگرس، راز و رمز سرزمین هزاره ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کلکسیون گردشگری ایران در قلب زاگرس، راز و رمز سرزمین هزاره ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید