یادداشت ، دورخیز عربی و غربی برای حذف حزب اسلامگرای النهضه تونس

به گزارش مجله بیزبینگ، قدرت های مداخله گری اینک در تونس، تقویت جریان مخالف با حزب اسلامگرای النهضه را در دستور کار خود قرار داده و اعمال فشارهای بیشتر علیه راشد الغنوشی رئیس مجلس تونس را تجویز می نمایند.

یادداشت ، دورخیز عربی و غربی برای حذف حزب اسلامگرای النهضه تونس

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، در پی سلسله تحرکات سیاسی احزاب مخالف تونسی برای به راه انداختن جریانی گسترده علیه حزب اسلامگرای النهضه، این احزاب که از جمله احزاب کوچک و کم هوادار تونس هستند، بهانه تازه ای را برای اعمال فشار علیه راشد الغنوشی رهبر النهضه یافته و موضوع تبریک وی به فائز السراج رئیس دولت وفاق ملی لیبی را دستاویزی برای جنجال آفرینی های تازه خود قرار داده اند.

راشد الغنوشی رهبر حزب النهضه که با اکثریت آرای نمایندگان مجلس قانونگذاری تونس، ریاست قوه مقننه این کشور را از آبان ماه گذشته به عهده دارد، در پی موفقیت دولت وفاق ملی لیبی در بازپس گیری پایگاه نظامی و راهبردی الوطیه واقع در نزدیکی مرز لیبی با تونس، طی پیامی این موفقیت را به فائز سراج تبریک گفت و بدین ترتیب خشنودی اش را از شکست نیروهای موسوم به ارتش ملی لیبی به فرماندهی ژنرال خلیفه حفتر گفت، امری که به ذائقه حامیان غربی و عربی حفتر خوش نیامد و عربستان، امارات ، مصر و دولت های غربی را واداشت تا احزاب کوچک تونسی را به مخالفت بیشتر با شخص راشد الغنوشی و حزب النهضه تشویق نمایند.

درست در همین زمان بود که لایحه اعلام مخالفت با دخالت نظامی بیگانگان در لیبی در مجلس قانونگذاری تونس رأی لازم را کسب نکرد و حامیان عربی و غربی ژنرال حفتر در واکنش به این امر در صدد برآمدند تا احزاب کوچک و غربگرای تونسی را به تحرکات بیشتر علیه رئیس مجلس تونس تشویق نمایند. این احزاب حملات شدیدی را علیه راشد الغنوشی آغاز کردند و در محافل سیاسی از جمله مجلس او را به دریافت پول از بیگانگان و همکاری با گروه های مشکوک متهم کردند.

در واقع بر این اساس بود که اواخر هفته گذشته همزمان با آنالیز لایحه مخالفت با حضور نظامی بیگانگان در لیبی، عده ای از عناصر وابسته به بعضی احزاب کوچک تونسی در برابر مجلس قانونگذاری تجمع کردند و با سردادن شعارهایی خواهان برکناری راشد الغنوشی از ریاست این مجلس شدند. مخالفینی که پیش از این نیز اتهامات مختلفی از جمله: تلاش برای ایجاد شکاف در میان اعضای دولت و یا سوء استفاده های مالی و مالی را علیه شخص راشد الغنوشی طرح نموده بودند و از این لحاظ می کوشیدند تا از نقش آفرینی تونس در منطقه شمال آفریقا که اینک، مسیری مخالف با خواست عربستان ، امارات ، مصر و دولت های غربی در پیش گرفته است، جلوگیری نمایند. این درحالی است که به گفته راشد الغنوشی این گونه تحرکات، مخالفت آشکار با قانون اساسی تونس به شمار می رود و نتایج تحسین برانگیز بهار عربی و ساختار دموکراتیک برخاسته از قیام مردم تونس را به چالش می کشد.

از طرف دیگر، نوعی چراغ سبز برای قدرت های مداخله گری به شمارمی رود که با هدف سیطره برمنابع غنی نفت و گاز لیبی، از ژنرال بازنشسته خلیفه حفتر حمایت می نمایند و ارتجاع عربی (عربستان، امارات و مصر) را واداشته اند تا به نیابت از استعمارگران سابق آفریقا، هزینه لشکرکشی های وی در لیبی را پرداخت نمایند.

قدرت های مداخله گری که اینک در تونس، تقویت جریان مخالف با حزب اسلامگرای النهضه را در دستور کار خود قرار داده و اعمال فشارهای بیشتر علیه راشد الغنوشی رئیس مجلس تونس را تجویز می نمایند، امری که تا به امروز با اقبال مردمی در تونس روبرو نبوده و به علت استقبال بسیار اندک افکار عمومی در محدوده تحرکات مجلسی و مطبوعات حزبی باقی مانده است.

نویسنده: جعفر قنادباشی - کارشناس ارشد تحولات شمال آفریقا

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 16 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: bizbing.ir شناسه مطلب: 1075

به "یادداشت ، دورخیز عربی و غربی برای حذف حزب اسلامگرای النهضه تونس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یادداشت ، دورخیز عربی و غربی برای حذف حزب اسلامگرای النهضه تونس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید