10 جاذبه لائوس که حتما باید ببینید

به گزارش مجله بیزبینگ، لائوس یکی از پرهوادارترین مقاصد گردشگری آسیاست. درهای این کشور از دهه 1990 به روی گردشگرها باز شده و از آن موقع هر سال تعداد گردشگرهایش افزایش یافته است. آنچه مسافرها را به این کشور آسیای جنوب شرقی جذب می نماید تماشای زیبایی طبیعت در کنار فرهنگ بودایی است. اگر شما هم هوادار دیدنی های فرهنگی یا ماجراجویی در طبیعت هستید سفر به لائوس را از دست ندهید. زیبایی های کشوری آرام میان چین و ویتنام و تایلند در انتظار شماست. این مطلب را بخوانید و اولین جایی را که می خواهید در لائوس ببینید انتخاب کنید.

10 جاذبه لائوس که حتما باید ببینید

لائوس در جهان کجاست؟

نقشه کشور لائوس و منطقه ها مختلف آن

1. لوآنگ پرابانگ (Luang Prabang)

مرز شهر لوآنگ پرابانگ با یکی از رودخانه های مکونگ (Mekong)، رودخانه خان (Nam Khan)، معین می گردد. اینجا شهر معابد است، مجموعه ای از تماشای های بی نظیر برای سفر: تاریخ سلطنتی غنی، راهبانی با لباس های زغفرانی رنگ، منظره ها حیرت انگیز رودخانه، غذاهای درجه یک و برخی از برترین و به روزترین اقامت گاه های منطقه. دوچرخه ای کرایه کنید و در کوچه پس کوچه های این شبه جزیره استوایی به گردش بپردازید، در کلاس های آشپزی شرکت کنید یا فقط لم بدهید و از یک ماساژ آرامش بخش، در یکی از مراکز ماساژ مقرون به صرفه، لذت ببرید. برنامه سفرتان را طوری تنظیم کنید تا بتوانید بیشتر از زمان مورد انتظار در این منطقه بمانید!

2. وَنگ ویِنگ (Vang Vieng)

این منطقه یکی از برترین نمونه های منطقه ها رودخانه ای در ناحیه سنگ های آهکی لائوس است. وَنگ ویِنگ زیر صخره های مرتفع کنار رودخانه سونگ (Nam Song) واقع شده است و مرکز بی چون و چرای ماجراجویی در لائوس به شمار می رود. از زمانی که حزب انقلابی این منطقه را ترک نموده، آرامش بار دیگر به این نواحی برگشته است. اکنون تعداد مسافران خانوادگی بیشتر شده و فعالیت های مختلفی در این منطقه برای آن ها تدارک دیده می گردد. فعالیت هایی مثل بالن سواری، کوه پیمایی، غارنوردی و کوه نوردی. و البته جاذبه اصلی این منطقه را نباید فراموش کنید: تیوپ سواری بر روی رودخانه. در گذشته در این منطقه فقط مهمان خانه های مقرون به صرفه و معمولی و کافه های مسافری شبیه به هم وجود داشت. اما اکنون هتل های مد روزتر و رستوران هایی با غذاهای خوشمزه به آنها اضافه شده است.

3. سی فان دون (Si Phan Don)

شهرهای لائوس همواره اصلی ترین محل استراحت مسافران خسته بوده است. در حالی که معروفیت این جزایر استوایی، در آب رودخانه مکونگ، بیشتر از همه به خاطر محل پر جنب و جوشی است که برای علاقه مندان به گرمای آفتاب فراهم می نماید. کسانی که پر جنب و جوش باشند نمی توانند در مقابل رفتن به این منطقه مقاومت نمایند. در شالیزارها تیوپ سواری یا دوچرخه سواری کنید، سوار قایق بشوید، دلفین های کمیاب رودخانه ایراوادی (Irrawaddy) را پیدا کنید، و روزتان را به برترین شکل با سفر بر روی قایق در هنگام غروب آفتاب به انتها برسانید.

4. وینتیان (Vientiane)

وینتیان در میان پیچ و خم های کناره رودخانه مکونگ قرار گرفته و مطمئناً آرام ترین مرکز در جنوب شرق آسیاست. در کنار خیابان های عریض ردیف درختان تمبر هندی را می بینید. در کوچه های باریک ویلاهای فرانسوی، فروشگاه های چینی و معابد بودایی پر زرق و برق دیده می گردد. این شهر ترکیب پر جنب و جوشی است از دستفروش های خیابانی، راهبانی با لباس های زعفرانی رنگ، غذاهای فرانسوی، هتل های امروزی و سرزندگی و نشاط. انرژی این شهر مسافرها را به سمت مراکز ماساژ یا گذراندن وقت به یوگا یا دوچرخه سواری حرکت می دهد. شاید زیبایی این شهر به مقدار لوآنگ پرابانگ نباشد، اما قطعاً جذابیت های خاص خودش را دارد.

5. کوه پیمایی و اقامت در خانه های محلی

لائوس به خاطر تنوع زیاد کوه پیمایی های دسته جمعی و اقامت شبانه در خانه های محلی معروف است. کوه پیمایی در سراسر این کشور رایج است، اما کوه پیمایی در لائوس شمالی هواداران زیادی دارد. کوه پیمایی در اطراف شهر فونگسالی (Phongsali) جزو امن ترین کوه پیمایی های لائوس به شمار می رود و شانس اقامت در خانه های مردم آکها (Akha) را در اختیار شما قرار می دهد (لباس های این مردم پر از رنگ های مختلف است). لوآنگ نامتا (Luang Namtha) در دسترس ترین ناحیه برای کوه پیمایی هواداران محیط زیست است. این ناحیه در منطقه حفاظت شده نام ها (Nam Ha NPA:) واقع شده است و یکی از شناخته شده ترین نقاط کوه پیمایی در منطقه مکونگ است.

6. غارهای وینگ زای (Vieng Xai)

تاریخ در این غارها در ابعاد بزرگ روی سنگ حک شده است: منطقه ای با زیبایی چشمگیر. وینگ زای در خلال بمباران آمریکا در سال های 1964 تا 1973 پناهگاه رهبر حزب لائوس بود. علاوه بر زیبایی خیره نماینده غارهای طبیعی، یک تور جالب صوتی هم وجود دارد که این تجربه را به واقعیت نزدیک می نماید. در این تور صدای بمب ها با آهنگی از جیمی هندریکز (Jimi Hendrix) شبیه سازی شده، اگر هوادار این تجربه نیستید می توانید به باغ پهناور شاهزاده قرمز (Red Prince) بروید.

7. تجربه تماشای گابون ها یا میمون های درازدست

با زیپ لاین از بالای جنگل های مرتفع عبور کنید. این کابل های امنیت کامل دارند و در بالای دره های جنگلی یک منطقه طبیعی حفاظت شده به نام بوکیو (Bokeo) کشیده شده اند. این منطقه زیستگاه گابون کاکل سیاه و پلنگ آسیایی است. طول برخی از این زیپ لاین ها به 500 متر می رسد. برخی از عواید این منطقه صرف حفاظت از حیوانات در حال انقراض می گردد و برخی از راهنمایان شکارچیانی هستند که اکنون از این منطقه حفاظت می نمایند. وارد این منطقه بشوید و شب را در خانه های درختی در بالای درختان بسیار بلند بگذرانید و به موسیقی طبیعت گوش بدهید. سفر به جنگل گابون ها منطقه اصلی برای تماشا حیات وحش لائوس و ماجراجویی است.

8. تام کونگ لور (Tham Kong Lor)

یکی از عمیق ترین خواب های تان را به خاطر بیاورید: دهانه بزرگ یک غار رودخانه ای در زیر یک کوه آهکی مرتفع، مرد قایق ران با قایق زهوار در رفته اش شما را به دل تاریکی می برد. پرسه در میان قندیل های بسیار بلند جهانی زیرزمینی تام کونگ لور تجربه ای بی نظیر است. این منطقه، به مسافت 7.5 کیلومتر، در نواحی دوردست استان خاموان (Khammuan) واقع شده است.

حتما از تماشا نور در انتهای تونل ذوق زده خواهید شد. برخی از مهمان خانه ها و منطقه ها توریستی کوچک این منطقه چند سال پیش از بین رفته اند و روستای تام کونگ لور اکنون راحت ترین مکان برای بازدید از غار است.

9. رودخانه گردی

رودخانه گردی از جاذبه های اصلی سفر به لائوس است. یکی از پرهوادارترین رودخانه ها لوآنگ پرابانگ را به هووای زای (Huay Xai) وصل می نماید. این رودخانه راستا ورود به مثلث طلایی، به وسیله پَک بنگ (Pak Beng)، است. در این منطقه وسیله برای هر نوع بودجه ای فراهم است: از قایق های محلی گرفته تا کروزهای لوکس. سفر به آب های آرام سی فان دون در کرانه جنوبی را نباید فراموش کنید. تعداد زیادی رودخانه فرعی در آن سوی مکونگ قرار دارند، رودخانه هایی مانند رودخانه او (Nam Ou) و رودخانه تا (Nam Tha). این رودخانه ها نواحی بسیار مختلفی را به هم متصل می نمایند: از نونگ خای (Nong Khiaw) گرفته تا موانگ خوا (Muang Khua). به جز وسایل معمولی با قایق های پارویی هم می توان در سفرهای چندروزه در این منطقه ها گشت و گذار کرد.

10. معبد وات فو (Wat Phu) در چامپاسک (Champasak)

شاید وقار این معبد به مقدار معبد آنگکور (Angkor) نباشد، اما زیبایی هنری و موقعیت این معبد پر رمز و راز در ویرانه های کوهستانی بسیار تأثیرگذار است. این معبد زمانی بخشی از یک شهر مهم بود و امروز در منطقه ای خلوت در سمت فو پاسک (Phu Pasak) قرار گرفته است. در راه تان در راستا حرکت به سمت قله چیزهای جدیدی کشف می کنید. در انتهای راستا به چشم اندازی وسیع و خلوت می رسید. منطقه ها باستانی دیگری را هم می توانید در میان شالیزارها و جنگل های پایین دست پیدا کنید.

برگرفته از کتاب lonely planet

ترجمه آزاد: تحریریه خبرنگاران

لطفا در نشر دانسته های خود کوشا باشید.

برداشت و استفاده غیرتجاری از مطالب این وب سایت، حتی بدون ذکر منبع آزاد است.

منبع: دالاهو
انتشار: 25 شهریور 1401 بروزرسانی: 25 شهریور 1401 گردآورنده: bizbing.ir شناسه مطلب: 2162

به "10 جاذبه لائوس که حتما باید ببینید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 جاذبه لائوس که حتما باید ببینید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید