13 نکته درباره داروهای آنتی اسید

به گزارش مجله بیزبینگ، آنتی اسیدها، ترکیبات پایه ای هستند که موجب خنثی شدن اسید معده و کاهش سرعت تخلیه معده می شوند. این فرآورده ها حاوی آلومینیوم، منیزیم، کلسیم یا ترکیبی از آنها هستند.

13 نکته درباره داروهای آنتی اسید

13 نکته درباره داروهای آنتی اسید

آنتی اسیدها، ترکیبات پایه ای هستند که موجب خنثی شدن اسید معده و کاهش سرعت تخلیه معده می شوند. این فرآورده ها حاوی آلومینیوم، منیزیم، کلسیم یا ترکیبی از آنها هستند.

آنتی اسیدها برای درمان و برطرف علایم و نشانه های زخم معده و دوازدهه، التهاب معده و مری، ریفلاکس یا ترش کردن و فتق لغزنده یا هیاتال مصرف می شوند.

شایع ترین عارضه آنتی اسیدهای حاوی آلومینیوم، یبوست، تراکم مدفوع و درنهایت انسداد روده است.

شایع ترین عارضه آنتی اسیدهای حاوی منیزیم، اسهال است که موجب بروز اختلال آب و املاح (الکترولیت ها) می گردد.

مصرف فرآورده های حاوی کلسیم، بیشتر اثر یبوست زایی دارند و کمتر ملین هستند و آنتی اسیدهای حاوی ملح کربنات موجب بروز نفخ و اتساع شکم و افزایش دفع گاز می شوند.

حساسیت به آلومینیوم یا منیزیم یا فرآورده های آنها، به واکنش های افزایش حساسیت مفرط منجر می گردد و افرادی که به این دو عنصر حسا س اند، نباید از فرآورده های حاوی آنها استفاده نمایند.

افراد مبتلا به نارسایی کلیه و زنان باردار و شیرده باید با احتیاط و تحت نظر پزشک از فرآورده های حاوی منیزیم استفاده نمایند.

بیماران مبتلا به پرفشاری خون، نارسایی احتقانی قلب و کسانی که باید رژیم غذایی با محدودیت سدیم استفاده نمایند، به دلیل وجود اندازه زیاد سدیم در این آنتی اسیدها، باید مراقب مصرف این گونه داروها باشند.

مدت اثر آنتی اسیدها 20 تا 40 دقیقه است و اگر یک ساعت پیش از غذا مصرف گردد، اندازه اسید معده تا سه ساعت کاهش می یابد.

این داروها با مصرف هم زمان با بعضی آنتی اسیدها، اندازه تاثیرشان افزایش می یابد: کینیدین، آمفتامین ها، سودوافدرین، لوودوپا، والپروئیک اسید، وارفارین

این داروها با مصرف هم زمان با بعضی آنتی اسیدها، کم اثرتر می شوند: سایمتیدین، کورتیکواستروییدها (یا داروهای گروه کورتون)، رانیتیدین، املاح آهن مانند فروسولفات، داروهای گوره فنوتیازین، فنی تویین، دیگوکسین، تتراسایکلین، کتوکونازول، ایزونیازید و سالیسیلات ها مانند آسپیرین.

در مدت یک تا دو ساعت پس از مصرف آنتی اسیدها، دارویی مصرف نکنید چون ممکن است جذب دیگر داروها با آنتی اسید مختل گردد.

در صورتی که داروهای بلوک نماینده گیرنده هیستامین مانند رانیتیدین و سایمتیدین مصرف می کنید، نباید از داروهای آنتی اسید بهره ببرید چون از تاثیر آنها جلوگیری می نمایند.

منبع:www.salamat.com

منبع: راسخون
انتشار: 1 مهر 1400 بروزرسانی: 1 مهر 1400 گردآورنده: bizbing.ir شناسه مطلب: 1831

به "13 نکته درباره داروهای آنتی اسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "13 نکته درباره داروهای آنتی اسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید