14 اپلیکیشن کاربردی برای پایش و مدیریت احساسات

به گزارش مجله بیزبینگ، برنامه های پایش احساسات به شما یاری می نمایند تا شرایط روحی خود را در بلند مدت رصد و مدیریت کنید و با چگونگی تأثیر عوامل خارجی مانند رژیم غذایی یا سبک زندگی بر احساسات تان آشنا شوید. بعضی از این اپلیکیشن ها کاملاً رایگان هستند، در حالی که بعضی دیگر قابل ارتقا بوده و یا احتیاج به خرید اشتراک دارند.

14 اپلیکیشن کاربردی برای پایش و مدیریت احساسات

رصد احساسات می تواند به شما در ارزیابی پیشرفت فرایند روان درمانی یا آنالیز تأثیرات مصرف داروها هم یاری کند. علاوه بر این، درک زمان و چگونگی تغییرات خلقی می تواند به شما یاری کند تا الگوهای مهمی را در رفتار خود کشف نموده و با تکرار یا اجتناب از آن ها شرایط خلقی خود را بهتر مدیریت کنید.

در این مقاله از خبرنگاران مگ، ما برترین اپلیکیشن های پایش احساسات و خلق و خو را به شما معرفی می کنیم و شما را با امکانات و قابلیت های بالقوه آن ها آشنا می کنیم. با ما همراه باشید.

پایش احساسات چه مزایایی دارد؟

پایش و رصد احساسات و خلق و خوی مزایای بسیاری را به همراه دارد. به اسم مثال، این کار می تواند به شما یاری کند تا:

  • عواملی که روحیه شما را خراب می نمایند را شناسایی کنید.
  • عواملی که شما را به آسیب زدن به خود و رفتارهای منفی ترغیب می نمایند شناسایی کنید.
  • استراتژی هایی برای مدیریت احساسات و خلق و خوی پایین و انگیزه های مضر ایجاد کنید.
  • اندازه تأثیر دارو یا درمان را کنترل کنید.

تحقیقات نشان می دهد که برنامه های پایش احساسات روشی مفید و ایمن برای یاری به افراد برای مدیریت افکار خودآزاری و تدوین راهبُرد برای جلوگیری از این رفتارها است.

در ادامه بعضی از برترین برنامه های پایش و مدیریت احساسات معرفی شده و امکانات هر کدام از آن ها توضیح داده شده است. در صورت تمایل به استفاده از این اپلیکیشن ها می توانید از لینکی که بعد از معرفی هر کدام قرار داده شده، آن اپلیکیشن را دانلود و نصب نمایید.

1. اپلیکیشن MyTherapy

هدف اپلیکیشن MyTherapy شناسایی دقیق فعالیت هایی است که به بهبود روحیه شما یاری می نمایند. شما می تواند روحیه خود را در کنار سایر فعالیت های روزمره تان مانند ورزش، غذا خوردن، خوابیدن و یا مصرف دارو ثبت کنید.

بر مبنای این اطلاعات ورودی، شما می توانید چگونگی ارتباط اقدامات مختلف خودتان را با شرایط احساسی و روحیه تان کشف کنید. به اسم مثال، شما می توانید ارتباط بین ورزش و احساس خوب پس از آن را به سادگی در این برنامه تشخیص بدهید.

اپلیکیشن MyTherapy را می توانید به صورت رایگان از App Store یا Google Play دریافت کنید.

2. اپلیکیشن Breathe2Relax

اپلیکیشن Breathe2Relax دارای یک رابط کاربری ساده است که به شما اجازه می دهد اطلاعات مرتبط با روحیه و احساسات خود را در آن وارد کنید. با استفاده از این اطلاعات، برنامه راه حلهایی را برای مدیریت اضطراب و افسردگی برای شما فراهم می نماید. سپس شما می توانید راه حل ارائه شده و مداخله را ارزیابی نموده و برای دفعه بعدی که روحیه تان خوب نبود، بازخوردهای شخصی سازی شده دریافت کنید.

اپلیکیشن Breathe2Relax را می توانید به صورت رایگان از App Store یا Google Play دریافت کنید.

3. اپلیکیشن MoodKit

اپلیکیشن MoodKit امکان پایش روحیه و احساسات را برای شما فراهم می نماید، اما در کنار این امکان، بر اساس اصول درمان شناختی رفتاری (CBT) به شما بازخوردهای کاربردی ارائه می دهد. این برنامه شرایط خلق وخوی شما را در نمودارهای یک هفته ای یا یک ماهه به تصویر می کشد و به شما در شناسایی اقدامات مؤثر در مدیریت روحیه تان، یاری می نماید. امکان ثبت ژورنال روزمره هم در این برنامه وجود دارد.

اپلیکیشن MoodKit با پرداخت هزینه ای اندک از فروشگاه App Store قابل دسترس است.

4. اپلیکیشن MoodTracker

اپلیکیشن MoodTracker امکان پایش احساسات و بعلاوه توانایی رصد سایر اقدامات بهداشتی را برای شما فراهم می نماید. این برنامه به مرور زمان تغییرات را بر روی یک نمودار ترسیم می نماید و سپس شما می توانید از داده های حاصل شده برای ایجاد تغییرات پایدار در سبک زندگی خود بهره ببرید.

شما بعلاوه می توانید نمودارهای خود را با متخصصان حوزه سلامت به اشتراک بگذارید یا با ارائه آن ها در یک انجمن آنلاین، پشتیبانی بیشتری دریافت کنید.

اپلیکیشن MoodTracker یک نسخه رایگان دارد، اما در صورت تمایل می توانید برای استفاده از امکانات تکمیلی تر با پرداخت هزینه، نسخه کامل آن را دریافت کنید. این یک برنامه یک اپلیکیشن تحت وب است، به این معنی که قابل دانلود و نصب نیست. در عوض، شما به صورت آنلاین وارد حساب کاربری خود می گردد و از امکانات این اپلیکیشن استفاده می کنید.

5. اپلیکیشن Daylio

اپلیکیشن Daylio امکاناتی فراتر از سطح پایش احساسات ارائه داده و به شما اجازه می دهد که افکار روزمره خود را ثبت نموده یا یک ژورنال خصوصی درست کنید. شما بعلاوه می توانید به صورت روزانه فعالیت های خود را ثبت نموده و سپس نحوه تأثیر این فعالیت ها را بر روحیه و احساسات خود در طول زمان پیگیری کنید. اپلیکیشن Daylio بعلاوه امکان ارائه بازخوردهای شخصی سازی شده، نمودار تغییرات احساسی و گزارش های آماری را برای یاری به شما در شناسایی فعالیت ها و تغییرات مؤثر در سبک زندگی را برای شما فراهم می نماید.

اپلیکیشن Daylio را می توانید به صورت رایگان از App Store یا Google Play دریافت کنید.

6. اپلیکیشن Moody Month

اپلیکیشن Moody Month به شما یاری می نماید تا شرایط نوسانات هورمونی ماهانه و روحیه خود را در طول دوره قاعدگی پیگیری کنید. انجام این کار می تواند به شما یاری کند تا تأثیر نوسانات هورمونی و تغییرات لحاظ شده در سبک زندگی بر روحیه خود را بهتر درک کنید. این برنامه بعلاوه می تواند به پایش زمان و الگوهای مرتبط با باروری یاری می نماید.

دانلود Moody Month از فروشگاه App Store رایگان است.

7. اپلیکیشن Mood Log

اپلیکیشن Mood Log با استفاده از امکان پایش روحیه بر اساس سیستم کدگذاری رنگی، به شما یاری می نماید تا تغییرات روحیه خود را در گذر زمان کنترل کنید، تغییرات مربوط به سبک زندگی را ردیابی نموده و ارتباط بین تغییرات سبک زندگی و شرایط روحی خود را کشف کنید. این برنامه به شما این امکان را می دهد تا تغییرات خلقی خود را در قالب نمودار یا تقویم مشاهده کنید.

اپلیکیشن Mood Log در قالب یک نسخه رایگان و یک نسخه قابل خرید با امکانات اضافی ارائه شده است. شما می توانید این برنامه را از Google Play دریافت کنید.

8. اپلیکیشن CBT Thought Diary

درمان شناختی رفتاری یا (CBT) روی شناسایی افکار و احساسات اتوماتیک و یاری به شما برای کنترل الگوهای تفکر منفی متمرکز است. اپلیکیشن CBT Thought Diary شما را تشویق می نماید تا شرایط روحی خود را پایش نموده، رویدادهای زندگی خود را ثبت کنید و افکار منفی را با افکار سالم تر جایگزین کنید.

اپلیکیشن CBT Thought Diary را می توانید به صورت رایگان از App Store یا Google Play دریافت کنید.

9. اپلیکیشن iMoodJournal

برای افرادی که احساس می نمایند ثبت اطلاعات مربوط به روحیه شان به صورت روزمره کاری سخت و وقت گیر است، اپلیکیشن iMoodJournal می تواند گزینه خوبی باشد. رابط کاربری ساده این برنامه به شما این امکان را می دهد تا از بین حالات خلقی از پیش تعریف شده، شرایط روحی مورد نظر خود را انتخاب نموده و سپس بر اساس داده های وارد شده به وسیله شما نمودارهای زیادی به صورت اتوماتیک در طول زمان ایجاد می گردد که نگرش خوبی از تغییرات احساسی تان برای شما فراهم می نماید. بعلاوه اگر تمایل دارید که جزییات دقیق تری را در خصوص عواطف و احساساتتان مورد پایش قرار دهید، می توانید یادداشت و عکس های شخصی خود را به شرایط روحی ثبت شده اضافه کنید.

اپلیکیشن iMoodJournal را می توانید به صورت رایگان از App Store یا Google Play دریافت کنید.

10. اپلیکیشن Therapy Buddy

افرادی که تحت روان درمانی قرار می گیرند، گاهی اوقات احساس می نمایند که نمی دانند در جلسات درمانی خود درباره چه چیزی باید صحبت نمایند، اما بعد از ترک جلسه آن ها بسیاری از نگرانی ها و مسائل خلقی خود را به خاطر می آورند. اپلیکیشن Therapy Buddy به شما اجازه می دهد تا به مرور زمان احساسات خود را پایش کنید، برای جلسه بعدی روان درمانی خود یادداشت برداری کنید و اطلاعات خلقی خود را با درمانگرتان به اشتراک بگذارند.

اپلیکیشن Therapy Buddyرا می توانید به صورت رایگان از App Store یا Google Play دریافت کنید.

11. اپلیکیشن RealifeChange

اپلیکیشن RealifeChange امکاناتی فراتر از سطح رصد و پایش احساسات به شما ارائه می دهد. این برنامه در واقع هم یک مربی مهارت های زندگی است، هم یک ژورنال حرفه ای. اپلیکیشن RealifeChange احساسات و روحیه شما را در گذر زمان رصد می نماید، سپس بر اساس اطلاعات ورودی به شما بازخوردهای شخصی ارائه می دهد. شما می توانید نحوه عملکرد این بازخوردها و نکات آموزشی را با توجه به شرایطتان به طور کامل شخصی سازی کنید تا حداکثر بهره را از آن ها ببرید.

اپلیکیشن RealifeChange دارای یک نسخه رایگان و یک نسخه پولی با ویژگی های اضافی است که هر دو در فروشگاه App Store موجود است.

12. اپلیکیشن Worry Watch

افرادی که با اضطراب دست و پنجه نرم می نمایند ممکن است غرق در افکاری بشوند که قادر به کنترل آن ها نیستند. اپلیکیشن Worry Watch این افکار و احساسات را برای شما رصد می نماید، سپس آن ها را بر اساس اصول درمان شناختی رفتاری طبقه بندی می نماید. این پایش احساسات و افکار می تواند به شما یاری کند افکاری را که باعث اضطراب شما می شوند، شناسایی کنید. وقتی این افکار را شناسایی کردید، می توانید تغییرات سالم را با هدف رسیدن به سلامت روان آغاز کنید.

شما می توانید اپلیکیشن Worry Watch را با پرداخت هزینه ای اندک از فروشگاه App Store دریافت کنید.

13. اپلیکیشن MoodMission

با استفاده از تحقیقات اجرا شده در حوزه سلامت روان، اپلیکیشن MoodMission در درجه اول برای افراد مبتلا به اضطراب و افسردگی طراحی شده است. شما می توانید شرایط روحی خود را به صورت روزمره رصد نموده و بعلاوه داده هایی در خصوص سبک زندگی و سلامتی تان هم به آن اضافه کنید. این برنامه بازخوردهایی کاربردی و مبتنی بر شواهد را به شما ارائه می دهد که می تواند به شما در یافتن راه هایی برای کنترل مؤثرتر اضطراب، افسردگی و سایر اختلالات خلقی یاری کند.

اپلیکیشن MoodMission یک نسخه رایگان و یک نسخه پولی با ویژگی های اضافی دارد که می توانید آن ها را از App Store یا Google Play دریافت کنید.

14. اپلیکیشن eMoods Bipolar Mood Tracker

اگرچه طراحان این برنامه را برای افراد مبتلا به اختلال دو قطبی طراحی نموده اند، اما اپلیکیشن eMoods برای هر کسی که می خواهد شرایط روحیه و احساسات خود را پیگیری کند مناسب است. این برنامه به شما این امکان را می دهد تا با گذشت زمان نوسانات خلقی و احساسی خود را پایش نموده و در پی ایجاد تغییراتی مثبت در سبک زندگی، فعالیت های روزمره و یا حتی مراجعه به درمانگر باشید.

اپلیکیشن eMoods را می توانید به صورت رایگان از App Store یا Google Play دریافت کنید.

منظره

بعضی از مطالعات اجرا شده نشان می دهد که برنامه های پایش احساسات می توانند به مرور باعث بهبود شرایط سلامت روان کاربران شوند. به اسم مثال، یک آزمایش کنترل شده تصادفی که در سال 2018 صورت گرفت، نشان داد که اپلیکیشن های MoodKit و MoodMission علائم مرتبط با افسردگی را به میزان قابل ملاحظه ای کاهش می دهند.

با این حال، رصد شرایط خلقی هیچ وقت نمی تواند جایگزین کامل مراقبت های تخصصی حوزه سلامت روان بگردد. اگر شما متوجه این مسأله شدید که پایش احساسات به شما در کنترل بهتر روحیه تان یاری نمی نماید، دریافت یاری تخصصی از یک درمانگر یا روان پزشک ممکن است برای شما لازم باشد. از آنجا که اختلالات روانی عمدتاً جزو بیماری های پزشکی محسوب می شوند، یک اپلیکیشن، حتی در برترین حالت فقط می تواند یک ابزار مفید باشد نه یک درمان قطعی.

چه موقع باید به پزشک مراجعه کنید؟

هر کس گه گاهی حالات روحی بدی را تجربه می نماید. با این حال، وقتی خلق وخوی پایین و روحیه بد بر توانایی های شما تأثیر بگذارد و زندگی روزمره شما را با اخلال روبرو کند، زمان آن فرا رسیده که به روان پزشک یا روان درمانگر مراجعه کنید. به طور معین اگر علائم زیر را تجربه می کنید، نشان دهنده آن است که احتیاج به دریافت یاری تخصصی دارید:

  • حالات روحی بد را بیشتر از حالات خوب تجربه می کنید.
  • عدم بهبودی پس از ایجاد تغییر در سبک زندگی
  • احساسات منفی را حتی پس از مصرف دارو تجربه می کنید.
  • ایجاد علائم نو با دارو
  • داشتن افکار خودکشی یا خودزنی

نکته پایانی

برنامه های پایش احساسات و رصد خلق و خوی می توانند به شما یاری نمایند تا الگوهایی را که می تواند شما را به سمت بعضی از رفتارها یا احساسات ناخوشایند سوق می دهد، شناسایی کنید.

برای بعضی از افراد، این برنامه ها به راحتی پیوند و ارتباط بین سبک زندگی و شرایط روحی شان را معین می نمایند. برای بعضی دیگر، این برنامه می تواند اولین قدم در جهت تشخیص دقیق شرایط سلامت روانشان باشد.

برای بهره مندی بیشتر از برنامه های پایش خلق و خو، شما بعلاوه می توانید داده های حاصل از این اپلیکیشن ها را با یک متخصص سلامت روان قابل اعتماد به اشتراک بگذارند.

این مطلب فقط جنبه آموزش و اطلاع رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه برطرف مسؤولیت خبرنگاران مگ را بخوانید.

منبع: Medical News Today

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 28 تیر 1400 بروزرسانی: 28 تیر 1400 گردآورنده: bizbing.ir شناسه مطلب: 1744

به "14 اپلیکیشن کاربردی برای پایش و مدیریت احساسات" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "14 اپلیکیشن کاربردی برای پایش و مدیریت احساسات"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید