ابتلا به ام اس در کشورهای شمالی بیشتر است

به گزارش مجله بیزبینگ، در کشورهای شمالی به علت وجود متخصصان مغز و اعصاب و مراقبت های بهداشتی افراد بیشتری به ام اس مبتلا می شوند.

ابتلا به ام اس در کشورهای شمالی بیشتر است

تحقیقات نو نشان می دهد که ممکن است در کشورهای جنوبی به علت ناتوانی در مراقبت های بهداشتی افراد کمتری به بیماری ام اس مبتلا شده باشند.

دکتر دینا سایلور، محقق در این زمینه گفت: با وجود سطوح پایین تر هزینه های مراقبت های بهداشتی، افراد ممکن است دسترسی کمتری به متخصصان مغز و اعصاب داشته باشند که تخصص تشخیص ام اس و اسکن های MRI لازم برای تشخیص را دارند.

محققان داده های مطالعات را برای معین نرخ فعلی ام اس در 203 کشور و منطقه تجزیه و تحلیل کردند. آن ها کشور ها را به منطقه ها دنیا و بر اساس سطح عایدی گروه بندی کردند.

آن ها دریافتند که در کشور های با عایدی بالا، به طور میانه از هر 100 هزار نفر، 46 نفر مبتلا به ام اس هستند، در حالی که در کشور های کم عایدی، این رقم 10 نفر در هر 100 هزار نفر هستند. در کشور های پرعایدی، سرانه هزینه های مراقبت های بهداشتی 2805 دلار بود. این رقم در کشور های کم عایدی به اندازه قابل توجهی کمتر بود و به 45 دلار رسید.

این تیم بعلاوه سرانه فراوری ناخالص داخلی، سرانه هزینه های سلامت جاری، سطح عایدی، در دسترس بودن اسکن های مغزی برای تشخیص ام اس، تعداد سرانه متخصصان مغز و اعصاب و مراقبت های بهداشتی همگانی را برای هر یک از منطقه ها مورد آنالیز قرار دادند.

محققان دریافتند هزینه مراقبت های بهداشتی و عرض جغرافیایی ارتباط قوی ای با نرخ ابتلاء به بیماری ام اس دارد.به ازای افزایش هر یک انحراف معیار استاندارد در هزینه سرانه سلامت، شیوع ام اس در یک کشور 0.49 افزایش یافت؛ و با افزایش هر یک انحراف معیار در عرض جغرافیایی، شیوع MS در یک کشور 0.65 افزایش یافت.

به گفته محققان، سرمایه گذاری بیشتر در مراقبت های بهداشتی ممکن است منجر به گزارش قوی تر از اندازه ام اس گردد.

منبع: هلث دی نیوز

خبرنگاران علمی پزشکی بهداشت و درمان

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 9 شهریور 1401 بروزرسانی: 9 شهریور 1401 گردآورنده: bizbing.ir شناسه مطلب: 2153

به "ابتلا به ام اس در کشورهای شمالی بیشتر است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ابتلا به ام اس در کشورهای شمالی بیشتر است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید