امتیاز وزارت علوم به مأموریت گرا شدن پژوهشگاهها

به گزارش مجله بیزبینگ، به گزارش خبرنگاران، دکتر پیمان صالحی امروز در مراسم تکریم و معارفه رئیس پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی ایران گفت: ما می توانیم سال 1401 را سال توجه به پژوهشگاه ها بدانیم.

امتیاز وزارت علوم به مأموریت گرا شدن پژوهشگاهها

وی افزود: نگاه وزارت علوم و شورای عالی عتف به پژوهشگاه ها یک نگاه ویژه است، از این رو انتظار می رود که پژوهشگاه ها در تحقق نقشه جامع علم و فناوری و موضوعات پژوهشی مطرح در کشور نقش آفرینی نمایند.

معاون پژوهشی وزیر علوم بر مأموریت گرا کردن دانشگاه ها و پژوهشگاه ها تاکید نمود و گفت: بنا داریم در همه استان های کشور دبیرخانه ای با موضوع استانداران و با دبیری رئیس دانشگاه جامع هر استان برای مأموریت گرا شدن پژوهشگاه ها و دانشگاه ها راه اندازی کنیم.

وی مطرح کرد: اولویت ما در این حوزه کاهش واردات است که همکاری با 6700 شرکت دانش بنیان بوده است. اما هنوز بسیاری از کارها در زمینه کاهش واردات انجام نشده است.

صالحی با اشاره به کاهش واردات یک محصول که اکنون شرایط خوبی دارد گفت: فراوری کاتالیست ها یکی از این محصولات است که به صورت چشمگیری باعث کاهش واردات شده است.

به گفته وی، نمونه دیگر کاهش واردات را می توان در فراوری سموم تکنیکال با فناوری های پیشرفته دانست که اکنون واردات آن به کمترین مقدار ممکن رسیده است.

وی افزود: در 7 نوع از این سموم بیشترین مقدار واردات را داریم و اخیراً 4 مورد از آنها به وسیله شرکت های دانش بنیان به فراوری رسیده اند.

معاون پژوهشی وزارت علوم گفت: دانشگاه ها و پژوهشگاه ها در سطوح فناوری فعال هستند ولی فراوری محصولات و تجاری سازی در شرکت های دانش بنیان صورت خواهد گرفت.

صالحی با بیان اینکه در نظام نوآوری موضوع تجاری سازی از موضوعات جدی است که باید به آن توجه ویژه کنیم، گفت: در این زمینه پژوهشگاه ها باید درهای خود را به روی بخش خصوصی باز نمایند.

صالحی با تاکید بر سرمایه گذاری بخش خصوصی در پژوهشگاه ها گفت: این نوع سرمایه گذاری در پژوهشگاه ها موجب اشتغال آفرینی برای دانشجویان خواهد شد.

معاون وزیر علوم با اشاره به تأمین اعتبارات پژوهشی و فناوری، گفت: در سال 1400، سعی کردیم 100 درصد اعتبارات پژوهشگاه ها محقق گردد؛ بعلاوه در سال 1401 نیز در کوشش بودیم که تعاملاتی با دولت و مجلس داشته باشیم تا اعتبارات جدیدی به دانشگاه ها و پژوهشگاه ها اختصاص یابد.

وی افزود: در امسال برنامه داریم که هر دانشگاه و پژوهشگاهی در راستای مأموریت های خود حرکت کند، معادل آن، اعتباراتی به آنها اختصاص دهیم.

وی گفت: پژوهشگاه ها برای تأمین نیروی انسانی متخصص خود باید از ظرفیت دانشجویان پسادکتری بهره برداری نمایند؛ ما در وزارت علوم آئین نامه ارتقای اساتید دانشگاهها را تدوین نموده ایم و بنا داریم پیش نویس آن را به دانشگاه ها ارسال کنیم.

به گفته وی ارتقا در دانشگاه ها و پژوهشگاه ها متفاوت خواهد بود؛ دانشگاه ها و پژوهشگاه ها رقیب یکدیگر نیستند و ما باید از ظرفیت همه دانشگاه ها و پژوهشگاه ها بهره ببریم.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 5 تیر 1401 بروزرسانی: 5 تیر 1401 گردآورنده: bizbing.ir شناسه مطلب: 2100

به "امتیاز وزارت علوم به مأموریت گرا شدن پژوهشگاهها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "امتیاز وزارت علوم به مأموریت گرا شدن پژوهشگاهها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید