هزینه گزاف اعراب در افغانستان؛ فاجعه ای به نام مدارس دینی در سایه سکوت دولت

به گزارش مجله بیزبینگ، فعالیت هزاران مدرسه دینی با هزینه گزاف اعراب در افغانستان آن هم در سایه سکوت محض دولت افغانستان، به نگرانی جدی این روزهای مردم قلب آسیا تبدیل شده است.

هزینه گزاف اعراب در افغانستان؛ فاجعه ای به نام مدارس دینی در سایه سکوت دولت

اگر علاقمند به دریافت بهترین خدمات شرایط ادامه تحصیل در کانادا در مقطع کارشناسی ارشد هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم ویزای تحصیلی کانادا، با دریافت مشاوره رایگان از مجربترین تیم مهاجرتی کانادا، بهترین مسیر را به سوی دانشگاه های کانادا انتخاب کنید.

به گزارش دفتر منطقه ای خبرنگاران، افزایش حضور و فعالیت گسترده حکام آل سعود و امیرنشینان حاشیه خلیج فارس در صحنه سیاسی، مالی، آموزشی و نظامی افغانستان به نگرانی جدی برای مردم این کشور تبدیل شده است.

به همین دلیل امرالله پناهی کارشناس مسائل سیاسی افغانستان در یادداشتی اختصاصی به آنالیز این موضوع پرداخته است.متن کامل این یادداشت را در زیر مطالعه می کنید:

پول های هنگفت و بادآورده اعراب حالا برای منطقه مشکل زا شده است. پول هایی که برای ناامن سازی، جنگ و کشتار به مصرف می رسد. اما، این پول ها وحمایت های بی دریغ کشورهای عربی از تروریسم باعث بخش گسترده ای از نابسامانی منطقه و به ویژه افغانستان شده زیرا سبب تقویت تروریسم و رونق دریافت مدارس دینی و تفکر تندروانه در منطقه شده است.

امسال برای مردم و حکومت افغانستان سال دشواری خواهد بود، دیده می شود که جنگ در این کشور شعله ور شده و 35 درصد از خاک این کشور از کنترل دولت خارج شده است اما پدیده جدیدی که در جنگ پیچیده این کشور از دو سال بدینسو ظهور کرده است، حضور داعش در نقاط مختلف افغانستان می باشد.

داعش گروهی که در ولایت ننگرهار مرکزیت حکومت خوراسان را اظهار داشت، در شمال و سایر مناطق این کشور به جذب وآموزش نیروهای جدید پرداخته است اما ماهیت فعالیت این گروه برمی شود به پیش زمینه های فکری که از سال ها قبل در افغانستان هسته آن گذاشته شده است. سه دهه است که حمایت های پولی و فکری اعراب، فعالیت مدارس دینی را پر رونق کرده است که اکنون برای سرکوب شیعیان افغانستان و اهداف منطقه ای این کشورها به کار گرفته شده اند. شیوخ عرب، افغانستان را به عنوان بخشی از استراتژی خود برای زیر فشار قراردادن و رقابت با ایران برگزیده اند که میلیاردها دلار را برای تقویت سلفی گری و وهابیت در این کشور هزینه کرده کرده اند به گونه ای که سال قبل عربستان اظهار داشت که بزرگ ترین دانشگاه اسلامی را در کابل می سازد.

حضور نامحسوس اما قوی اعراب در افغانستان، فضای این کشور را تغییر داده است زیرا تعدادی از کشورهای عربی با حمایت از گروه های تندرو به دنبال نفوذ به خاک ایران و ناامن سازی مناطق مرزی با این کشور هستند. این مسأله سبب تقویت تندروان در افغانستان شده است. ا ین کشورها همچنین با دو محور هم پیمان خود برای تقویت جبهه خودی فرایند صلح با حکمتیار را طرح کردند که در نتیجه گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی را به کابل آوردند. آوردن وی نقشی ملموسی در بهبود شرایط امنیتی این کشور نخواهد داشت بلکه سبب تشدید جنگ های فرقه گرایانه در افغانستان خواهد گشت زیرا واضح است که احزاب مخالف و حتی مجاهدین در یک سراسیمگی قرار گرفته اند. آوردن حکمتیار با حمایت قطر، عربستان سعودی، ترکیه و سایر کشورهای نزدیک به این قطب، گواه آن است که در بٌعد سیاسی وامنیتی این کشورها کوشش دارند طرحی را عملی سازند.

از سوی دیگر در سال گذشته حملات هدفمند و دقیقی از سوی گروه تروریستی داعش علیه شیعیان افغانستان انجام شد که نشان می دهد این گروه با تفکر افراطی مذهبی به دنبال جنگ مذهبی در این کشور است.

براساس گزارش ها، 1300 مدرسه دینی غیررسمی در گوشه و کنار افغانستان بدون نظارت و کنترل دولت کابل مشغول فعالیت هستند که از محتوا و فعالیت داخلی آن ها اطلاعاتی در دست دولت این کشور نیست.

اکنون با حمایت اعراب هزاران مدرسه دینی در سراسر افغانستان تأسیس شده است. بودجه های هنگفتی برای فعالیت و تقویت این مدارس سرازیر و علما و روحانیون فراوانی با حمایت اعراب وارد این کشور شدند تا به آموزش دانشجویان بپردازند. این دگرگونی در نقش و فعالیت مدارس دینی در عمق تحولات افغانستان، نقش مهمی را بازی کرد. هزاران جوان با تفکر خاص براساس میل حامیان این مدارس، پرورش یافتند زیرا باور براین بود که اسلام در خطر است.

بعد از انتها جنگ افغانستان و شوروی شیوخ عرب با میلیون ها دلار هزینه اقدام به تأسیس مدارس دینی در مناطق قبایلی و مرزهای افغانستان نمودند و هزاران نفر جذب این مدارس شدند و به عنوان سربازان جنگی تعلیم داده شدند. این مدارس با سیستم کاملآ تعریف شده تفکر افراطی و حتی بعدها سلفی گرایانه را اجرا کردند. اما اکنون این مدارس دینی به مرکز سربازگیری گروه های تندرو تبدیل شده استکه براساس اهداف کشورهای عربی پیش می رود.

حالا پیامدهای میلیاردها دلار سرمایه هایی که تا به امروز در این عرصه هزینه شده است، دیده می شود: حضور و گسترش داعش از این مدارس دینی شروع می شود که عرب ها با استفاده از این گروه های تندرو، به جنگ مذهبی دامن می زنند.

اکنون بیش از 4600 مدرسه دینی رسمی که زیر نظارت وزارت حج واوقاف و وزارت معارف دولت افغانستان قراردارند، فعال اند. حکومت افغانستان در یک ونیم دهه ای که گذشت، در امر مبارزه با این مسأله سکوت اختیار کرده است. هزاران مبلغ برای تبلیغ تفکر افراط در روستاهای این کشور فعالیت دارند و جنگ مذهبی را دامن می زنند و آزادانه فعالیت می نمایند.

تا به امروز گزارش های متعددی در این رابطه منتشر شده است که نشان دهنده ترویج افکار افراطی توسط آن هاست. مدارس دینی تندرو، برای ایجاد تنش های اجتماعی، بی ثباتی و اختلاف افکنی میان اقوام و مذاهب در افغانستان فعالیت می نمایند.

گفته می شود که در این مدارس، به طور عموم، مضامین عربی تدریس می شود. خانم ها مجبور هستند که مقنعه (لباسی که صورت کاملا پوشانید می شود) پوشیده و در درس حاضر شوند.

.

منبع: تسنیم
انتشار: 8 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: bizbing.ir شناسه مطلب: 772

به "هزینه گزاف اعراب در افغانستان؛ فاجعه ای به نام مدارس دینی در سایه سکوت دولت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هزینه گزاف اعراب در افغانستان؛ فاجعه ای به نام مدارس دینی در سایه سکوت دولت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید