تأسیس و راه اندازی مراکز امور شتابدهی در واحد های دانشگاه آزاد تصویب شد

به گزارش مجله بیزبینگ، تأسیس و راه اندازی مراکز امور شتابدهی در واحد های دانشگاه آزاد اسلامی در جلسه شورای مدیریت اقتصاد دانش بنیان دانشگاه به تصویب رسید.

تأسیس و راه اندازی مراکز امور شتابدهی در واحد های دانشگاه آزاد تصویب شد

به گزارش گروه دانشگاه خبرنگاران، جلسه شورای مدیریت اقتصاد دانش بنیان به ریاست روح الله دهقانی فیروزآبادی معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی امروز برگزار گردید.

دهقانی فیروزآبادی معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی در این جلسه بر لزوم تشکیل کمیته برنامه ریزی و هماهنگی سرا های نوآوری تأکید کرد و گفت: این کمیته پس از تشکیل می تواند ارزیابی درستی از سرا های پیشنهادی داشته و گزارش خود را به شورا ارائه تا مجوز های لازم از شورا اخذ گردد.

وی با بیان اینکه شتابدهی یک فناوری و تکنولوژی است، توضیح داد: مفهوم مرکز رشد 10 سال پیش مطرح شد و خوشبختانه امروز در بین واحد های دانشگاهی کاملاً تبیین شده است، اما مفهوم و کارایی شتابدهی هنوز در بین واحد ها جا نیفتاده است. نکته حائز اهمیت این است که واحد های دانشگاهی احتیاج به انتقال تکنولوژی دارند که این مهم به وسیله بهره گیری از ظرفیت های مراکز شتابدهی کاملاً در دسترس است.

در ادامه این جلسه وحید ضرغامی قائم مقام معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به تغییر و تحولات اجرا شده در این معاونت، اظهار داشت: ادغام پژوهشگاه و شبکه آزمایشگاهی با معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری سبب شد تا 8 اداره کل به 4 اداره کل چابک با وظایف مدون تبدیل گردد و به همین دلیل حرکت به سوی اهداف مدنظر با شتاب بیشتری انجام خواهد شد.

قباد بهزادی پور مدیرکل سرا های نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی بعلاوه در این جلسه گفت: در دوسال اخیر 48 سرای نوآوری مجوز اصولی دریافت نموده اند و این موافقت اصولی باید به مجوز موقت یکساله و از یکساله به دائم تبدیل شوند.

وی با اشاره به داوری 8 طرح توجیهی و ارائه آن به واحد ها بر لزوم ایجاد کمیته برنامه ریزی و هماهنگی سرا های نوآوری تأکید کرد و اضافه کرد: این کمیته ورودی محتوای جلسات شورای اقتصاد دانش بنیان را مدیریت می نماید. ضروری است کمیته ارزیابی ذیل سرا های نوآوری تعریف گردد تا ارزیابی و پایش لازم را در این خصوص داشته باشند. بعلاوه بعضی بخشنامه ها ضروری است در کمیته نوشته گردد سپس جهت ارزیابی نهایی و تصویب سرا به شورا بیاید.

بهزادی پور از رشد 200 درصدی مراکز رشد طی دوسال اخیر در دانشگاه آزاد اسلامی اطلاع داد و گفت: در دوسال گذشته فقط 505 هسته و واحد فناور داشتیم که این عدد امروز به 1500 مورد افزایش پیدا نموده است. ما مراکز رشد کشور را به 10 منطقه تقسیم بندی کردیم و برای هر منطقه یک رئیس منصوب و به انضمام آن کارگروه هایی ایجاد شده است.

مدیرکل سرا های نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی بعلاوه بر لزوم تدوین دستورالعمل تأسیس و راه اندازی مراکز امور شتابدهی در واحد های دانشگاهی تأکید کرد و اضافه کرد: یک برنامه آموزشی مدون ضروری است در واحد های دانشگاهی عملیاتی گردد تا توانمندسازی های لازم ایجاد گردد. بعد از راه اندازی مراکز شتابدهی نیز، سطح بندی براساس شاخصه های تدوین شده انجام خواهد شد.

وی ادامه داد: شتابدهنده ها می توانند در امور آموزشی، سرمایه گذاری و تمام مراحل پیشرفت هسته همکاری لازم را به عمل آورند. در حال حاضر 18 شتابدهنده با واحد ها همکاری می نماید.

سعید آزادیان دبیر شورای توسعه، آمایش، برنامه ریزی و کارآفرینی دانشگاه آزاد اسلامی نیز در این جلسه، معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری را موتور پیشران دانشگاه آزاد اسلامی دانست و اضافه کرد: اقدامات این معاونت در جهت حرکت دانشگاه آزاد اسلامی به سوی نقطه مطلوب بسیار مؤثر است.

وی با تأکید بر بهره گیری از ظرفیت های فناورانه اقتصادی منطقه ها استانی، اظهار داشت: تدوین خوشه علمی، فناوری و حل مسأله را در دستور کار داریم و تأسیس دانشکده های موضوعی همانند مهارتی و فناوری را با هدف رونق اقتصاد جامعه و دانشگاه و پایداری آن پیشنهاد داده ایم.

آزادیان بر تأسیس دانشکده فناوری و بهره گیری از آموزش های نوین تأکید کرد و اضافه کرد: توسعه حوزه دانش بنیان درون اکوسیستم آموزش عالی محقق خواهد شد و اگر معاونت علمی ریاست جمهوری درون حوزه آموزش شکل می گرفت و با آموزش عالی درهم تنیده می شد، می توانست منشا ثمرات بیشتری باشد.

حسین جوادی قائم مقام معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آٍزاد اسلامی نیز در این جلسه از رویکرد معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری در راستای تحقق اهداف سند تحول دانشگاه آزاد قدردانی کرد و گفت: معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری از اولین معاونت های دانشگاه است که در جهت عملیاتی کردن سند تحول، کار عملیاتی انجام می دهد و گام های جدیدی در راستای بهره گیری از ظرفیت های دانشگاه برداشته است.

وی بر لزوم درآمدزایی غیرشهریه ای در دانشگاه آزاد اسلامی تأکید کرد و اضافه کرد: در دانشگاه آزاد اسلامی احتیاج به توانمندسازی نیرو و ارائه آموزش های لازم داریم. برهمین اساس سطح بندی شتاب دهنده ها و سوق دادن آن ها به سوی سرمایه گذاری اقدامی است که باید در دستور کار قرار گیرد.

گفتنی است در خاتمه این جلسه شکل گیری کمیته ارزیابی و هماهنگی سرا های نوآوری و دستورالعمل راه اندازی مراکز شتابدهی سرا های نوآوری مورد تصویب اعضای شورا نهاده شد و مقرر شد، اقدامات لازم برای تدوین کامل و جامع جزئیات این مصوبات صورت گیرد.

در این جلسه بعلاوه لاله ملک نیا مدیر کل کانون های دانشگاه، صنعت و جامعه دانشگاه آزاد اسلامی، عبداله محمدی مدیرکل شبکه پژوهشی و آزمایشگاهی، مهندس غلامزاده مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری غیردولتی دانشگاه آزاد اسلامی، نوروزیان مشاور معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری و نمایندگان بخش های حقوقی، اقتصادی و بازرسی دانشگاه نیز حضور داشتند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 11 اسفند 1400 بروزرسانی: 11 اسفند 1400 گردآورنده: bizbing.ir شناسه مطلب: 2000

به "تأسیس و راه اندازی مراکز امور شتابدهی در واحد های دانشگاه آزاد تصویب شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تأسیس و راه اندازی مراکز امور شتابدهی در واحد های دانشگاه آزاد تصویب شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید