تعلل در اجرای قانون هوای پاک، ساماندهی صنعت خودرو ضرورتی اجتناب ناپذیر است
به گزارش مجله بیزبینگ، خبرنگاران/مرکزی نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی گفت: قانون هوای پاک قانون خوبی است، اما متاسفانه در اجرا گرفتار تعلل شده است.
سید مهدی مقدسی در گفت وگو با خبرنگاران، در مورد شرایط آلودگی هوا در کلانشهرهای کشور بیان نمود: اکوسیستم جهان به علت افزایش جمعیت و ماشینی شدن زندگی بهم خورده و این بهم ریختگی، کره زمین را با مخاطراتی روبرو نموده که ایران نیز از این مخاطرات مستثنی نبوده است.
وی فراوری گازهای گلخانه ای، تجاوز بشر به منابع طبیعی و محیط زیست و ماشینی شدن زندگی را از جمله عوامل آلودگی هوا در جهان دانست و اضافه کرد: این امر ضمن در خطر انداختن زمین و آسیب دیدن نسل فعلی، نسل آینده را دچار چالش خواهد نمود.
مقدسی با تاکید بر اینکه تحقق توسعه پایدار مشروط به نگاهی همه جانبه به موضوعات و توجه به ملاحظات زیست محیطی است، اضافه کرد: یکی از عوامل آلودگی هوای کلانشهرها ریزگردهاست که بخشی از آن منشاء خارجی در عراق و عربستان دارد و سد سازی های متعدد ترکیه باعث خشکسالی در بخش هایی از عراق شد که در بعضی ایام برای کشورهای همسایه مثل ایران مشکل ایجاد نموده است.
وی با اشاره به شرایط تالاب ها و بهم ریختن اکوسیستم این مناطق، گفت: قانون ساماندهی تالاب ها در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید و ابلاغ شد و بدنبال سفر هیات دولت و ریاست جمهوری به استان مرکزی 13 میلیارد تومان اعتبار دریافت و در این رابطه هزینه شده و اقدامات قابل قبولی تا به امروز در این راستا انجام گرفته است.
این عضو کمیسیون صنایع و معادن استان مرکزی با اشاره به تدوین و تصویب قانون هوای پاک در اواخر سال 96، بیان نمود: قانون هوای پاک قانون خوبی است، اما متاسفانه در اجرا گرفتار تعلل شده است. بخشی از آلودگی این روزهای کلانشهرها که مردم را آزار می دهد ناشی از وارونگی هواست، ولی بخشی از آن مرتبط با سوخت صنایع و خودروهاست.
وی توضیح داد: اواسط هفته گذشته طرح ساماندهی صنعت خودرو در مجلس مورد بحث نهاده شد. اگر در امر خودروسازی و فراوریات کیفی در این بخش تجدید نظر نگردد، با توجه به اینکه تعدد خودروها شهرها را به پارکینگ تبدیل نموده است، آلودگی هوا نیز ادامه خواهد یافت. هر چند که دولت مدعی است و سعی نموده نوع بنزین را به یورو 4 و در بعضی از شهرها به یورو 5 ارتقا دهد، اما همچنان خودروهای فرسوده در شهرها فعالند و ناوگان حمل و نقل عمومی نیز فرسوده و نیازمند نوسازی است.
مقدسی با بیان اینکه ساماندهی صنعت خودرو به صورت کلی(سبک و سنگین) و ارتقای کیفیت خودروها ضرورتی اجتناب ناپذیر است و در دو قانون مذکور مورد توجه نهاده شده است، اضافه کرد: خودروهای تمام برقی و هیبریدی در جهان مورد توجه هستند و استفاده از آنها کاهش مصرف سوخت های فسیلی را به دنبال دارد که این مهم در قانون ساماندهی صنعت خودرو مصوب شده و با طی شدن مراحل قانونی، ابلاغ خواهد شد.
وی با بیان اینکه امروز در کشور خودروی با کیفیت فراوری نمی گردد، تاکید نمود: جهت گیری خودروسازان باید به سمت فراوری خودروهایی با انرژی های پاک از نوع برقی و هیبریدی سوق یابد، متاسفانه اقدام ویژه ای در این راستا دیده نمی گردد در حالی که بیشتر خودروسازان جهان به این سمت حرکت نموده اند، البته در عین حال باید زیرساخت لازم برای شارژ خودروها و موتور سیکلت ها فراهم گردد.
این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه بدون تعارف بخشی از آلودگی شهرهای بزرگ و پر جمعیت ناشی از خودروهاست، بر لوزم نوسازی ناوگان حمل و نقل درون شهری به عنوان ضرورتی اجتناب ناپذیر تاکید نمود و اضافه کرد: در بعضی از شهرها مترو فعال است، اما متناسب با انتظار و تقاضا نیست و در عین حال، ناوگان حمل و نقل عمومی فرسوده، آلاینده و غیراستاندارد است که آلودگی هوا را رقم می زند.
مقدسی با اشاره به طرح جامع کاهش آلودگی هوای شهر اراک، بر بازنگری وبه هنگام سازی آن تاکید نمود و گفت: در کنار به روزرسانی این طرح باید طرح های جدید دیگر مصوب گردد. ما هنوز هم از سبز انگاشته شدن پتروشیمی قانع نشده ایم و روی سوخت نیروگاه و جلوگیری از مازوت سوزی آن نیز باید دقت بالایی اعمال گردد، همچنین به جای ایجاد محدودیت ترافیکی و تعطیلی مدارس، نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی باید در دستور کار قرار گیرد و منابع لازم برای اجرای کامل طرح جامع کاهش آلودگی هوای اراک نیز به جد دنبال گردد.
مقدسی با اشاره به سوخت نیروگاه ها و ضرورت استفاده از انرژی های پاک در این واحدها، گفت: زمینه سرمایه گذاری برای فراوری برق از انرژی های پاک در کشور باید فراهم گردد، اما با مسائلی در زمینه نقل و انتقال پول روبرو هستیم. قرار بود نیروگاه برق خورشیدی 600 مگاواتی و یک نیروگاه هزار مگاواتی در استان مرکزی اجرایی گردد که به دلیل مسائل نقل و انتقال پول ابتر باقی مانده است.
وی بیان نمود: طرح توسعه نیروگاه شازند حتما باید با مطالعه همراه باشد و با توجه به آلودگی اراک و شازند این طرح باید ملاحظات زیست محیطی را دنبال کند. در این راستا محیط زیست و استانداری باید نظارت دقیق بر فرایند کار داشته باشند.
نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان با بیان اینکه مردم ما از آلودگی هوا رنج می برند و دولت باید به جای تعطیل کردن مکرر مدارس و ادارات که فقط به اقتصاد کشور آسیب می زند قانون هوای پاک و ساماندهی خودرو را اجرایی کند، توضیح داد: آلودگی هوا با شعار برطرف نمی گردد. به اندازه کافی قانون در کشور وجود دارد و مجلس تمام وظایف قانون گذاری خود را به انجام رسانده است و باید ستادهای مربوطه در دولت به این سمت بفرایند که قوانینی چون قانون هوای پاک که تکمیل است و قانون ساماندهی صنعت خودرو که در مراحل پایانی کار واقع شده است را اجرایی نمایند.
منبع: خبرگزاری ایسنا